Rumsväxter 2

oj, jag skulle vara lite orolig för virus eller trips på den där...
Det var en lånad bild, men de ska se ut så som @Sassy skrev.
Tråkigt, men kanske inte så oväntat med tanke på hur temperaturkänsliga philodendron är. Beställde du med heat pack? Jag vågar knappt köpa sånt i butik den här tiden på året, om jag inte har kylväska och värmedyna med mig för ändamålet. Har varit med om att tex Philodendron och Calathea reagerat rätt häftigt på bilfärden hem.
Jag hade heat pack, men det var inte min bästa idé att beställa mitt i vintern helt klart. Philodendron-sticklingarna ser ändå ok ut med tanke på årstiden, men den större har rätt trista blad + ohyra då.

Hemigraphis däremot dog den ena och den andra ser tråkig ut, men jag hoppas den tar sig. Är de kinkiga alltså? Med vad? :nailbiting:
 
Den ser ut att ha trips på bladen. Torka bort dem med våt trasa till att börja med. Eller spraya rejält med såplösning.
Tyvärr har du nog rätt, med största sannolikhet. Har brottats med trips ett tag, lär ta tag i det igen med spraya osv på alla och se. Tycker det har sett bättre ut ett tag så har fuskat med det.
(Har inte riktigt hjärta för att kasta dom i förstahand heller. :( )
 
Jag har två porslinsblommor som växte kopiöst mycket i somras. Jag fick börja klippa ner dem för att de inte skulle växa ur krukorna.
Men nu har de börjat tappa blad istället. Bladen bara rasar av. Speciellt på den som står i ett fönster, ovanpå ett klassiskt gammalt element.
Kan det bero på att det blir för torrt och varmt för dom? Jag vattnar typ en gång i veckan, så jag tror inte de är övervattnade.
Hoya vill gärna torka ut och gillar att stå väldigt trångt.

Är jorden väldränerad? Har du hål i botten av krukan? Vad har du ändrat sedan de trivdes?

Kanske har du flyttat den. Då kan hoyan tappa de blad som inte får bra sol. Sen om den ändå trivs växer skotten och blir längre. Lustigt nog utan blad, men de kommer tillslut.
Den som tappar flest blad står i ett sydväst-fönster.. Den andra står en bit in i rummet. Läste att hoyor gärna vill ha det lite fuktigt. Kanske ska börja spreja dom med vatten. Annars får jag väl klippa ner dom och starta om dom 😬
Det där om att spraya växter för högre luftfuktighet funkar faktiskt inte trots att det är ett väldigt vanligt råd.

Om de har hål i krukan och jag inte hade en uppenbart bättre plats att ställa dem på hade jag gett dem mild näring en gång för säkerhets skull och sedan vattnat sparsamt tills våren kom och se vad de hittar på då.
 
Jag blir inte klok på vad min Begonia lider av. Har googlat men hittar inget. Den hänger och bladen känns ”tunna”.

Den har fått en del vatten med näring senaste tiden, så jag har funderat på för mycket vatten och gjorde ett uppehåll. Det verkade bli sämre, med blad som skrumpnade och vissnade.

Kan det vara ett symptom på för lite ljus? Tyvärr har jag dåligt ljus i bostaden, och ingen möjlighet att köpa växtlampor just nu.

Jag kan inte se någon ohyra. Enda märkliga är att två blad har som något gult pulver uppepå bladen, men jag kanske bara råkat spilla med någon krydda 🤷‍♀️

Kanske Allvetande Buke vet?

Om det är ljuset: Kan man byta ut vanliga glödlampor mot något växten gillar? Vad bör jag tänka på i så fall?
 
Senast ändrad:
Jag har två porslinsblommor som växte kopiöst mycket i somras. Jag fick börja klippa ner dem för att de inte skulle växa ur krukorna.
Men nu har de börjat tappa blad istället. Bladen bara rasar av. Speciellt på den som står i ett fönster, ovanpå ett klassiskt gammalt element.
Kan det bero på att det blir för torrt och varmt för dom? Jag vattnar typ en gång i veckan, så jag tror inte de är övervattnade.
De kan absolut vara övervattnade med vatten en gång i veckan. Övervattning är vanligaste sättet att ta död på krukväxter. Jag vattnar min hoya varannan till var tredje vecka (efter ha vattnat ihjäl en annan stackare).
 
De kan absolut vara övervattnade med vatten en gång i veckan. Övervattning är vanligaste sättet att ta död på krukväxter. Jag vattnar min hoya varannan till var tredje vecka (efter ha vattnat ihjäl en annan stackare).
Speciellt på vintern. Tror jag kan räkna på en hand hur många gångar jag vattnat mina växter sedan början på november typ.
 
Speciellt på vintern. Tror jag kan räkna på en hand hur många gångar jag vattnat mina växter sedan början på november typ.
vattnar typ när jag ser att växterna slokar lite. Bättre med lite för lite vatten än att de drunknar. Har det generellt ganska kallt hemma nu under vintern, och än har de inte dött.. peppar peppar.
 
Mina begonier, orkidéer och min fina zebrasköld är lite missnöjda med mig. :(

Så jag tröstshoppade en vanlig tålig kalla och hoppas på att den åtminstone aldrig kommer tycka att jag är dum! :bag:
20230223_133113.jpg


Jag är bra sugen på att stoppa ner ett flertal växter i akvarierna, tänkt på det länge men nu jag ska ändå rescapea mitt 720 liters kar och då skulle det vara så fint med gröna växter som fick ha sina rötter i det. Verkar ju vara väldigt många växter som gillar det. Något sånt här liksom: :love:
e828f50452f5852721c402da4613cb4d.jpg
 
Mina växter har också varit missnöjda med mig den här vintern.

Först fick Monsteran ohyra (trips?) och trots tappra räddningsförsök gick det inte. Sen började Amazonskölden som stod på samma bord se ledsen ut och dog. Såg ingen ohyra på den. Palettbladet (2 år gammalt vid det här laget) som stod på samma lilla bord lever och ser ut att må bra konstigt nog!

Mina ena forellbogonia dog, men det kan ha varit jag som inte var så snäll mot den då den började växa ifrån sig själv. Alla palettblad utom det som stod vid Monsteran med ohyra har också dött.

Kvar finns som alltid mina gamla trotjänare: Gullrankorna!

Jag har även en Crassula "Hobbit" som växer sakta men säkert. Behöver de planteras om?? Den är några gammal nu och jag har aldrig planerat om den. Jag har lyckats föröka den genom att ta ett blad och lägga på jorden i samma kruka. Den lilla lilla plantan växer oerhört sakta men lever.
 
Mina begonier, orkidéer och min fina zebrasköld är lite missnöjda med mig. :(

Så jag tröstshoppade en vanlig tålig kalla och hoppas på att den åtminstone aldrig kommer tycka att jag är dum! :bag:
Visa bifogad fil 113217

Jag är bra sugen på att stoppa ner ett flertal växter i akvarierna, tänkt på det länge men nu jag ska ändå rescapea mitt 720 liters kar och då skulle det vara så fint med gröna växter som fick ha sina rötter i det. Verkar ju vara väldigt många växter som gillar det. Något sånt här liksom: :love:
e828f50452f5852721c402da4613cb4d.jpg
Zebraskölden ( och övriga alokasior) kan gå i ide på vintern, speciellt om den inte står så ljust eller får torka ut för mkt. Se till att den dessutom inte är för blöt runt rotknölen. De kan vara lite dramatiska gällande vatten :angel:
Jag klippte ner min ena alokasia förra året pga trips ända ner till stammen så att det bara var små stockar som kom ur jorden, lät den torka ut ordentligt för att mimika en vinter typ, sen började jag vattna sparsamt och nu är den lika stor som halva mitt fönster. Tror inte zebraskölden är så olik.
 
Zebraskölden ( och övriga alokasior) kan gå i ide på vintern, speciellt om den inte står så ljust eller får torka ut för mkt. Se till att den dessutom inte är för blöt runt rotknölen. De kan vara lite dramatiska gällande vatten :angel:
Jag klippte ner min ena alokasia förra året pga trips ända ner till stammen så att det bara var små stockar som kom ur jorden, lät den torka ut ordentligt för att mimika en vinter typ, sen började jag vattna sparsamt och nu är den lika stor som halva mitt fönster. Tror inte zebraskölden är så olik.
Tack för tips! Jag ska definitivt tänka på att inte övervattna den.
 
7E9CC094-1945-43F6-81C4-F03B295D67C4.jpeg

Omedelbara vårkänslor när tetrasperman sätter fart igen :D palettbladen ser förjävliga ut, precis som alla tidigare år funderar jag på om den här vintern var dödsstöten... men precis som alla tidigare år har jag ändå klippt ner dem, fått ett gäng sticklingar, och hoppas moderplantorna hämtar sig. Fick en begoniastickling i vintras som sjukt nog verkar må bra, men jag börjar bli lite orolig att söderfönstret börjar bli för hett. Den verkar inte lida av att torka ut trots att google säger håll fuktig :confused: Pelgargonerna har nog rip: at och samtliga av inköpen jag delade senast har dött(bortglömda i ett hörn) eller blivit utkastade på balkongen pga ohyra 🥲
 
Min svärmor dog nyligen och då fick jag ärva en porslinsblomma som kommer från min svärmors mormor. Den är ju såldes svingammal och vill verkligen inte riskera att döda den. Jag har planterat om den för den men inser att den hade behövt en ännu större kruka eller en rejäl klippning? Den har inte fått så mycket kärlek direkt så den borde vara rätt tålig.. Den har lite ”spröt” utan blad som ser rätt tråkiga ut. Hur hade ni gjort? Har läst att övervattning är vanligaste felet så ska undvika det, något annat att tänka på?
1A4A5012-6040-4C85-BEAB-BD234FE827EF.jpeg
 
Min svärmor dog nyligen och då fick jag ärva en porslinsblomma som kommer från min svärmors mormor. Den är ju såldes svingammal och vill verkligen inte riskera att döda den. Jag har planterat om den för den men inser att den hade behövt en ännu större kruka eller en rejäl klippning? Den har inte fått så mycket kärlek direkt så den borde vara rätt tålig.. Den har lite ”spröt” utan blad som ser rätt tråkiga ut. Hur hade ni gjort? Har läst att övervattning är vanligaste felet så ska undvika det, något annat att tänka på? Visa bifogad fil 114483
Hade satt i någon ståltråd som en båge t.ex och lindat de lösa grenarna på denna.
 
Min svärmor dog nyligen och då fick jag ärva en porslinsblomma som kommer från min svärmors mormor. Den är ju såldes svingammal och vill verkligen inte riskera att döda den. Jag har planterat om den för den men inser att den hade behövt en ännu större kruka eller en rejäl klippning? Den har inte fått så mycket kärlek direkt så den borde vara rätt tålig.. Den har lite ”spröt” utan blad som ser rätt tråkiga ut. Hur hade ni gjort? Har läst att övervattning är vanligaste felet så ska undvika det, något annat att tänka på?

Den vill stå rätt trångt, så för stor kruka är inte bra, framförallt inte om den inte blivit omplanterad på länge. Jag hade också tagit ett par sticklingar för säkerhets skull, ibland blir de chockade av omplantering trots att det var nödvändigt. :meh:

De långa spröten kommer sätta blad när den hittar ett bra ställe att låta dem växa på, ge den stöd så slår det nog snart ut (om inte brukar det vara ljus som är nästa önskemål). Den håller gärna grenarna bladfria och "mobila" tills den hittar något att klättra på.

Mina carnosor har toppsäsong just nu, mängder av pendunklar trots att båda två är småplantor med bara en gren. :love:
 
Halloj alla!

Smyger in här i tråden...

Jag kan tyvärr inte ens föda upp tagetesar eller hålla liv i ett pandaöra, men förhoppningsvis kommer jag snart att ha tillgång till hjälp på den fronten. ❤

Pv tycker mycket om växter och vill ha många inomhus, men vilken sort är inte så noga tydligen.
Så, jag tänkte höra, vad finns det egentligen för inomhusväxter som får rosa eller vita blommor? Såna hade jag gärna velat ha. Förutom pelargoner och orkidéer.
Eller nån fin klängväxt typ hjärtan på tråd tycker jag är söt även utan blommor. Finns det fler liknande?
Tack 😊
 
Halloj alla!

Smyger in här i tråden...

Jag kan tyvärr inte ens föda upp tagetesar eller hålla liv i ett pandaöra, men förhoppningsvis kommer jag snart att ha tillgång till hjälp på den fronten. ❤

Pv tycker mycket om växter och vill ha många inomhus, men vilken sort är inte så noga tydligen.
Så, jag tänkte höra, vad finns det egentligen för inomhusväxter som får rosa eller vita blommor? Såna hade jag gärna velat ha. Förutom pelargoner och orkidéer.
Eller nån fin klängväxt typ hjärtan på tråd tycker jag är söt även utan blommor. Finns det fler liknande?
Tack 😊

Våreld (Kalanchoe) är en tacksam och lättskött blommande växt. Finns i flera olika färger bl.a. vitt och rosa.

Min favoritklängväxt är gullranka. Den kan man låta klättra eller bara hänga.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 344
Senast: Seabaz
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 531
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 519
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp