Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såpavatten och karantän. Vanliga löss är inte jättesvåra att bli av med. :)
Låter perfekt. :) "Turligt" nog står den nästan helt själv i ett fönster redan, då det är den senaste växten som flyttat in. Så får bli fortsatt karantän där och så får jag kolla närmsta grannen ifall den också fått oinbjudna hyresgäster.
 
Vid närmare granskning åkte 4 av mina växter ut. T.om aloen hade kryp på sig. Den har sett hängig ut ett tag men tänkte att det var nåt annat.

Mitt paraplyträd och elefantöra hade nån enstaka och ser i övrigt välmående ut så dom ska behandlas. Sonen var förskräckt då jag kastade ut. 'Vad ska vi nu göra, ser ju så tråkigt ut i fönstren'. Han föreslog plastväxter - gula å röda som farmor har... 🤮
 
20200816_130657.jpg

Äääntligen nytt blad på g på min Variegata! 😍😍😍 Väntat sen i höstas på det 😝
Ska plantera om den också, då rötterna börjar sticka ut ur innerkrukan 😅
 
Visa bifogad fil 55914
Äääntligen nytt blad på g på min Variegata! 😍😍😍 Väntat sen i höstas på det 😝
Ska plantera om den också, då rötterna börjar sticka ut ur innerkrukan 😅
Kul!
Jag hade dock väntat med att plantera om. De lägger mycket energi på att ”fylla ut” en ny kruka med rötter, och kan då vänta med att skjuta nya blad för att lägga energi på en sak i taget. Om det kommit nytt blad nu är den nöjd med rötterna och kommer skjuta fler blad!
 
Ser ut som att du låtit tre grenar kvar där det kan bildas blommor så då kommer du nog kunna få några där 😊. Vissa pelargoner är svåra och man kan behöva stressa dem, genom att inte ge näring utan bara vattna lite då och då. Då passar de på att sätta blommor eftersom de då känner att de måste föröka sig, typ 😁.
Ska försöka stressa på den, det borde ju inte vara så svårt :devil::cautious:
 
Kämpar mot samma erbjudande från Blomsterlandet, har bestämt att jag ska göra en koll av allt och plantera om det som behövs innan jag tar hem något nytt. Men det är så, så svårt. Har ett blombord som står tomt nu och vädjar till min dåliga karaktär. :cool:
 
Kul!
Jag hade dock väntat med att plantera om. De lägger mycket energi på att ”fylla ut” en ny kruka med rötter, och kan då vänta med att skjuta nya blad för att lägga energi på en sak i taget. Om det kommit nytt blad nu är den nöjd med rötterna och kommer skjuta fler blad!

Joo, jag vet att de vill ha det trångt och så, men känns som att rötterna är och vimsar på annat ort 😂 Men du har nog rätt i att det är klokt att vänta 😁
 
Jag har en fundering... Jag har sett så fina bilder där gullranka (eller annan liknande växt) klättrar på väggen/gardinstången. Superfint!! Men hur gör man när man ska omplantera plantan till en större kruka?? Och växten klättrar på väggen/gardinstången?
 
Jag har en fundering... Jag har sett så fina bilder där gullranka (eller annan liknande växt) klättrar på väggen/gardinstången. Superfint!! Men hur gör man när man ska omplantera plantan till en större kruka?? Och växten klättrar på väggen/gardinstången?

Har en gullrankan runt ett fönster. Istället för gardin så har ingen gardinstång. Sätter buntband runt växten som jag tejpar fast. Den får inte fästa med luftrötterna, det blir så fula märken och svårare och plocka ner, så jag håller koll och vägleder. Plockar ner den varje vår för omplantering och dusch. Lite pilligt att få tillbaka den snyggt, att plocka ner är enklare. :)
 
Jag har en fundering... Jag har sett så fina bilder där gullranka (eller annan liknande växt) klättrar på väggen/gardinstången. Superfint!! Men hur gör man när man ska omplantera plantan till en större kruka?? Och växten klättrar på väggen/gardinstången?
Vi har en hoya som klättrar runt två fönster. Har fäst tråd med spikar och öglor/märlor längs väggen och taket som den klättrar på, det är lätt att lossa alltihop och sedan montera upp igen. Hade inte velat ha den kring en gardinstång.
 
Har en vaxranka som klättrar runt ett fönster, lett upp den till gardinstången. Den planterar jag om på plats, det är inga större bekymmer. Får ändå alltid dammsuga när jag uppgraderat något, är sölig av mig.
 
Min rumsask är snedare än lutande tornet i Pisa men växer som ogräs. Ska försöka räta upp den när jag hittat blompinnar.
 
Beställt hem neemolja nu, och gjort plats i badrummet så ska ta in de flesta dit och behandla...

Inte sett fler trips men vill vara på den säkra sidan.
Köpt ny jord också :)
 
Sådär ja. Bordet tomt no more.
IMG_20200823_202826.jpg


Är i planterartagen men fick punktering halvvägs igenom. Två har vuxit ur Alla mina krukor :crazy: och jag vet inte hur rimligt jag tycker det är att ha fem jätteas som kräver utrymme stora som soptunnor, själva växterna är inte nödvändigtvis enorma men rötterna inte att leka med. Jag har för många medelkrukor med tanke på att jag har typ inga såna växter och för få riktigt stora eller sticklingssmå. Ser att min fire flash är ruggigt sned också efter min insats. Näe, nya tag en annan dag. :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 218
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 780
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 918
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp