Rundbalar el. småbalar?

Om man tar in balarna direkt, även om de verkar snustorra, så är ändå risken för att de ska mögla rätt stor om man inte har möjlighet att verkligen lägga dem glest isär.

Vi låter våra storbalar ligga ute minst 2 veckor innan vi vågar ta in dem. Det gör inget att det regnar överst på dem för det tränger inte in (se halmtak).
Men problemet blir som någon sa daggen plus markfukten. Så det blir alltid en dålig sida. Men vi rullar av ett eller två varv sen är de helfräscha inuti, jämförbart med vårat skulltorkade lös hö.

mvh jonte
 
Ops, glömde ju svara på din fråga Nesslan. Man kan nog inte generellt säga att det ena är bättre än det andra, du måste stoppa näsan i båda och känna vad som luktar godast :)

Men tänk på att det höet som man tar in nu på sommaren och lämnar in analys på, gör samma sak till våren och du har minskat näringsvärdet med nästan hälften och måste stödja mer med kraftfoder. Om du väljer fjolårs hö så måste du verkligen tänka på att näringsvärdet antagligen är mycket sämre än årets.
Men jag skulle ändå välja det som känns minst dammigt.

jonte
 
Näää, näringen minskar INTE i rätt lagrat hö (dvs som inte blivit fuktig etc). Däremot minskar VITAMINERNA, och det fort. Efter nyår det år höet är skördat har ffa ADE-vitaminerna rasat drastiskt.

Jag har analyserat och analyserat om både årshö och fjolårshö samt 2 år gammalt hö och näringsvärdet sjunker INTE. (Det ska inte sjunka heller om man frågar "expertisen", men det finns så mycket åsikter så jag blev nyfiken och var tvungen att analysera själv för att se)
 
När vi hade kor. så skickade man in prover på mjölken hela tiden under året för att se hur mycket foder korna behövde. Det är ju inte bara att man inte ville ge för lite för då sinade ju kon lite och sänkte hon sin mängd hon mjölkade kom man aldrig ikapp igen tills nästa kalvning. Men sen ville man ju inte ge för mycket heller, det skulle ju bli helt oekonomiskt.
Om värdena minskar eller inte vet jag inte, för man lämnade bara ett prov på sommaren på höet, sen styrde man kraftfodret till varje kossa beroende på varje enskild kossas mjölkvärde och behovet av kraftfoder ökade under säsongen.

jonte
 
Tack för alla inlägg och åsikter. Alltid lär man sig något :)
Håller med om att rundbalar är lite otymligare att hantera men med lastbil och lastare är det inga problem.
mvh/Sus
 
Kan hända att jag missat något men en fråga, är det rundbalade fjolårshöet rundbalat från början eller rundbalat från skullen för att ge plats för årets skörd, stor skillnad.
PL
 
Om det är mig du frågar så gällde min fråga fjolårshö som balades i rundbal då. Vilka är skillnaderna och vilket är bättre/sämre?
/Sus :confused:
 
Intressent

Vad intressent Jonte det du skriver om att kossornas behov av kraftfoder ökade vartefter under säsongen!! Finns det någon teori om varför när det numera är "bevisat" att energi och protein inte sjunker i höet?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 757
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 574
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 687
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp