Rundbossor och tillpassning?

Sv: Rundbossor och tillpassning?

En mkt bra metod som i de allra flesta fall ger ett tillfredsställande resultat är att lägga på en ren vit vojlock och titta på stövavtrycken efter ridning.

Det gjorde jag ju (bara ridit i den en gång än) och avtrycken är jämna, fina och hela vägen. Och slutar där belastningen av sadeln slutar.

En aniiiiiiing (pyttelite alltså) ruggad päls precis i bakkant men hästen är fullpälsad och det räcker att man blåser lite på honomf ör frisyen ska komma lite i oordning ;)

Ligger sadeln an som den skall så blir avtrycken jämna och fina. Fungerar precis likadant på sadlar med kilbossor som med rundbossor.
Många blir förvillade av rundbossornas avrudning så titta du på avtrycken :) !

Avtryycken ser som sagt jättebra ut, och pojkvännen, som iofs är hästokunnig, säger att den inte glappar under lättridning i trav. Så ser man bara på det ligger den utmärkt. Förutsatt att bossorna ligger an så långt bak de ska då, men det verkar de flesta vara överens om att de gör.

Då kvarstår bara frågetecknet kring manken..

En annan grej..."fyra fingrar" bakom bogbladen och "en handflata mellan armbåge och gjord" "en handflata mellan virvel och slutet på bossa" är fingervisningar men absolut inget man skall gå efter om man vill vara säker på att sadeln ligger i rätt läge ;), det stämmer alltsom oftast - inte

Det är bara ge upp med den här hästen. Hans sadelläge och sadelgjordsläge är inte riktigt överens, sadelgjordsläget är för långt fram sett till sadelläget. Så man får vara glad om man kan få en sadel att ligga ETT finger bakom bogbladet. I bästa fall.. :crazy: Längden är helt okej på den här (den förra, som hästen förvisso älskade och han är kinkig) var dock för lång)

Det här är alltså den sadel som so far passat honom bäst sett till 'klämma på bogbladen och dras fram av sadelgjorden' och hästen har godkänt den (vilket är OVANLIGT!), jag tycker också om den, men det där med bossorna har jag för dålig kunskap om (van med kilbossor) och så har jag fortfarande ett frågetecken kring vidden över manken?

Alexandra_W skrev:
Då kvarstår bara frågetecknet kring manken..

....men det där med bossorna har jag för dålig kunskap om (van med kilbossor) och så har jag fortfarande ett frågetecken kring vidden över manken?
Det där med bossorna är säkert alldeles utmärkt.
En större ryggfrihet gör att sadeln inte knuffas ded i manken.

Vidden över manken kan du få en uppfattning om om du drar handflatan mellan manken och sadeln.
Det skall dels finnas plats för din handflata och dels vara ett alldeles jämnt tryck.
Precis som när man passar till en loksele.
Du skall INTE känna ortspetsarna, då är den för trång.
Och det skall inte gå att bara "lägga" in handen, den skall pressas in litet.

Inte_Ung skrev:
Det där med bossorna är säkert alldeles utmärkt.
En större ryggfrihet gör att sadeln inte knuffas ded i manken.

Vidden över manken kan du få en uppfattning om om du drar handflatan mellan manken och sadeln.
Det skall dels finnas plats för din handflata och dels vara ett alldeles jämnt tryck.
Precis som när man passar till en loksele.
Du skall INTE känna ortspetsarna, då är den för trång.
Och det skall inte gå att bara "lägga" in handen, den skall pressas in litet.

Med eller utan ryttare i sadeln?

Ska kolla det nästa gång jag rider i den! STövmärkena blev ju jämna vid manken, men det kan ju vara för hårt tryck men ändå jämnt (fast det var lika stövmärken hela vägen, men jag vet inte hur tillförlitliga de är för att indikera för hårt tryck)

Alexandra_W skrev:
Med eller utan ryttare i sadeln?
Både och.
Lika.
Stövmärken visar bara att där inte finns någon yta som inte har kontakt mellan sadeln och hästen.
Inte hur hård kontakten är.
Men det brukar vara bra då stövmärkena är bra.

Inte_Ung skrev:
Både och.
Lika.
Stövmärken visar bara att där inte finns någon yta som inte har kontakt mellan sadeln och hästen.
Inte hur hård kontakten är.
Men det brukar vara bra då stövmärkena är bra.

Tackar, ska prova det nästa gång jag rider, och återkommer med rapport sen! :bump:

Är trycket för hårt så blir stövavtrycket tydligare på just den/de punkten/erna. Sadeln kan aldrig ge ett för hårt avtryck på hela anläggningsytan :) .

För hårt tryck blir det bara om sadeln inte passar och antingen är sadeln för smal, för vid eller saknar anläggningsyta på mitten.

Du kan aldrig få jämna fina avtryck utav en sadel som ligger fel - får du fina lika tydliga avtryck så finns det inte "för hårt tryck" någonstans.

ecssory skrev:
Är trycket för hårt så blir stövavtrycket tydligare på just den/de punkten/erna. Sadeln kan aldrig ge ett för hårt avtryck på hela anläggningsytan :) .

För hårt tryck blir det bara om sadeln inte passar och antingen är sadeln för smal, för vid eller saknar anläggningsyta på mitten.

Du kan aldrig få jämna fina avtryck utav en sadel som ligger fel - får du fina lika tydliga avtryck så finns det inte "för hårt tryck" någonstans.

Okej, det var ju just det jag funderade över, om det blev tydligare stövavtryck. Jag vill ju helst ha svett/smutsavtryck men lite svårt att åstadkomma med en promenadpensionär utan att skaffa sig andra problem på köpet liksom.

Och de är likadana stövavtrycken (dvs samma nyans, samma mängd stöv osv) hela vägen och jämnt och fint, inkl över manken. Men jag var som sagt tveksam om lite för hårt tryck över manken skulle synas på stövavtrycken.

Men får se hur det ser ut efter nästa tur, kanske kan ta en lite längre då, och så ska jag ta och känna efter med handen med.

Sådär, ridit i den igen nu.

Kände lite mellan manke och sadel när jag inte satt i (när jag satt på var bara att glömma idag, stalltomtarna har matat hästen med hagknark i julklapp och han har idag visat nästan alla rörelser ur de högre skolorna ovan mark :crazy: ) och jag får pressa för att få emellan handen, men det går. Samma tryck hela vägen (eller hela och hela, det är ju kapade paneler på den och där slutar det ju trycka övht när de tar slut). Tycker det trycker rätt 'hårt' men har å andra sidan inget att jämföra med. (Jag har btw små 'flickhänder').

Hästen tycker fodrtfarande om den och den ligger fortfarande hyfsat still (dvs glider lite men inte mer än några cm). Och satt på plats efter diverse luftsprång idag med.

Fick inte ont i ryggen idag, men min underskänkel flaxade vilt och mina tår ville gärna befinna sig någonstans vid hästens öron. Dock hamnar jag inte i bakvikt, utan det är benen som flaxar. Där ser man vad stora, utanpåliggande knästöd som det var på atlantan gör för att hålla benen på plats. Avslöjas liksom :o

Ska se hur det är imorgon, jag hade fel läder och fel stigbyglar idag och ska ändra det till morgondagens traditionella julaftonsritt.

Jämna, fins stövmärken och liite ruggad i bakkant där bossorna slutar ligga an - precis som förra gången.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 746
Utrustning Min Prestige Leonardo är för uppbyggd bak och för smal i kanalen för hästen vi lagt den på, så jag spånar på möjliga "efterträdare"...
Svar
2
· Visningar
1 097
Senast: caballus
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 531
Senast: ameo
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 108
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka