Russet behöver gå ner i vikt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare moonlightmotala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 162
M

moonlightmotala

Har ett russ sedan 2 veckor tillbaka. Vi köpte honom efter att vårt förra russ Nemo avlivats p g a sjukdom.

Det nya russet är undebart och redan älskat av hela sin omgivning. Han är välutbildad, fång- och eksemfri.
Problemet är att han är såååå fet!!!!!
Han behöver gå ner ca 50 kg!
Någon som har bra tips????
Han rids regelbundet med ordentlig träning som bör ge bra förbränning.
Men har Ni några bra idéer om hans foder???

Tacksam för hjälp!

Sv: Russet behöver gå ner i vikt!

Vad ger du honom för foder nu?

Just nu får han enbart hösilage samt lite morötter + mineraler.

Detta i samråd med vår instruktör.
Jag ska nu skicka in egen analys på vårt hösilage och samtidigt be om exempel på foderstat.

Men jag är intersserad av vad Ni andra har för idéer.

Hos sin förra ägare fick han 4-5 kg hö/dag samt lucern, havre....
Tror tyvärr inte att han fått motion som räcker för det matintaget :)

jag ger mitt feta russto på 125 bara 5,5 kg hösilage och en näve havre så hon får i sig linfröoljan då hon tyvärr har exem. mitt är uträknad foderstat för just henne och hon rids 4-5 dagar i veckan och börjar bli fin i kroppen nu.:)

Mycket halm lite hö/hösilage och massor motion och rörelse.

Tack för tipset.
Jag tänkte som sagt ordna uträknad foderstat åt honom, när jag får ordentlig analys.

Han rids 6 dagar i veckan, ordentligt. Jag lånar ut honom en del till lektionsverksamhet också, så han får ordentlig motion.

Mycket halm lite hö/hösilage och massor motion och rörelse.

Japp, motion och rörelse kör vi hårt med :) Som tur är verkar han tycka att det är kul. Han får gå en del lektioner, för att bli ordentligt genomarbetad regelbundet.Min yngsta flicka är bara 5 år, så hennes ridning räcker inte riktigt till :)
14-åringen (som är liten och kan rida b-ponny) rider honom bra, men det känns ändå tryggt att han rids flera dagar i veckan för vår instruktör. Då vet jag att han blir ordentligt motionerad.

Får se det på lång sikt. Till våren ska han väl vara i skapligt skick :)

Men på 2 veckor kan du ju knappast se resultat eller veta om just den träning han får ger resultat.. Fortsätt som ni gör och avvakta. Bantning tar sin tid.

Men på 2 veckor kan du ju knappast se resultat eller veta om just den träning han får ger resultat.. Fortsätt som ni gör och avvakta. Bantning tar sin tid.

Nej självklart inte! Det har jag heller inte förväntat mig :)
Men jag vill ändå ha tips och idéer, så att jag inte gör något som blir helt fel.

Tycker dock det är viktigt att han går ner i vikt, för det han bär på nu ger ju onödigt hög belastning på leder och ben.

Förutom sin övervikt är han en jättefin liten ponny :)

Vi "Bantar" våran ponny i samråd med veterinär. Han har stått skadad sedan juni och vikten har bara ökat. Så av hälsoskäl är det ett måste, han skrittas ca 30min/dag i dagsläget.
Nu ska bantningen ske på lång sikt, men vi märker redan resultat efter 3 veckor. Det vi har gjort är att halva grovfodermängden är utbytt till halm, så han får 3,5 kg hö, 3,5kg halm och 0,4 kg lucern( för proteinets skull)
Så mitt tips är att byta ut en del av höet mot halm om det är möjligt .Lycka till

Får jag kapa din tråd lite grann då jag också har "problem" med överviktig häst?

Har en matglad haflingervalack på 13 år som jag har ägt i 3-4 veckor ungefär. Han är antagligen inte riden på väldigt länge så han skrittas nu bara och kommer göra så en lång tid till, har noll kondis.

Idag går han tillsammans med 7 hästar till och de har fri tillgång på hösilage ute på dagarna. Han står inne på nätterna och har hitills fått ca. 4 kg hösilage under natten.
Han får inget kraftfoder av något slag, har ej heller någon analys på hösilage.

Med tanke på att han har tillgång till hösilage hela dagen så behöver han väl knappast ha det på natten? Kan ha bara få halm då istället?

Eller har ni några tips på vad jag kan ge honom?

lakrits, du kan oxå komplettera halm med hösilage. Han behöver nog motioneras en hel del. Har en shettis med stor mage, o han går i lösdrift o har hösilaget på fri tillgång. Inget kraftfoder behövs då det är bra näringsvärdena i hösilaget. :)

Hästar ska inte bantas genom att man ger en minimal grovfodergiva. Försök att räkna ut vad hästen bör väga. Försök att få en uppfattning om hur mkt hästen behöver om den har sin "idealvikt" och räkna foderstaten utefter det. I början kan det vara svårt att veta vilka behov hästen har och det krävs ibland en del mixtrande för att komma underfund med detta. Alla individer är ju olika.

Jag vet t ex att min häst behöver runt 75 MJ när han arbetar som så som det är tänkt. Numera är det inget problem att "banta" honom efter sommarbetet. Han får den mat och motion han behöver och så småningom blir han i det hull jag vill ha honom, utan att jag behöver svälta honom.

Nej, att bara ta bort en massa foder tror jag inte är lösningen.
Jag har inget emot en rund och go ponny, men som det är nu så innebär det onödigt hög belastning för honom.

Ska kolla vikten med hjälp av viktmåttband och begära foderstat när jag skickar i hösilaget på analys.
Har även en bra veterinär som jag kan kolla med.

Får se det på lång sikt. Till våren ska han väl vara i skapligt skick :)

Ja, det tar ju den tid det tar.
Bra att du har tillgång till olika ryttare tills lilltjejen kan/vill och orkar själv.

Tänk på tills nästa sommar att han kanske ska gå på lite magrare bete. Så han inte blir lika rultig:rofl: nästa höst. Hålla igång under sommaren och istället ha vintervila kanske också kan hjälpa till på sikt.

Ja, det tar ju den tid det tar.
Bra att du har tillgång till olika ryttare tills lilltjejen kan/vill och orkar själv.

Tänk på tills nästa sommar att han kanske ska gå på lite magrare bete. Så han inte blir lika rultig:rofl: nästa höst. Hålla igång under sommaren och istället ha vintervila kanske också kan hjälpa till på sikt.

Japp, han kommer att gå på bete med shettisarna som också behöver koll på maten :)
Jag har ju bara haft honom ett par veckor, men jag är glad att det är vinter nu och inte dags för betesläpp :rofl:

Vi håller igång hästarna på sommaren också. Så vintervila kan nog bli aktuellt istället.

Idag har han varit ute på långtur. Stora tjejen red ut med mig och mitt halvblod. Vi körde mycket intervaller, så det var ändå skonsam träning.
Han går på lösdrift med ett gäng shettisar, som utfodras med hösilage. Har fått låna en speciell munkorg, som gör att han inte kan äta så fort. Han är hög i rang och roffar gärna åt sig maten först :)
Munkorgen är mjuk av samma material som nylongrimmorna.
Ev får han ha den på sig från morgonen till tidig eftermiddag.
Vi får se hur det utvecklar sig i hagen.

Nä, precis. Tänk bara på att om du skickar in en analys och samtidigt begär foderstat är det lätt att de rekommenderar en massa kraftfoder och mindre grovfoder, trots att värdena på grovfodret är okej. Om kvoten mellan enerig och smältbart råprotein (MJ/Smrp) på grovfodret är runt 6 behöver du säkerligen inte ge något kraftfoder alls till en så lättfödd ponny.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 541
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
15 350
Kropp & Själ Såhär är det: Jag är väldigt smalt bygg utan några som helst former. Det senaste året har jag gått upp lite i vikt och helt plötsligt... 2
Svar
26
· Visningar
4 878
Senast: Amanda_F
·
Hundhälsa Vår (mammas) gammelhund behöver gå ner i vikt då hon lagt på sig lite för mycket senaste åren. Det är inget överdrivet men nu när hon är... 2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka