RUT tar bort skatten

Sv: RUT tar bort skatten

Det är väldigt fascinerande att liberaler som vill ha en fri marknad ändå tjatar sig varma för såväl subventioner som ROT och RUT och regelverk som tex upphovsrätt och patent.

Liberalerna hävdar envist att en avreglerad bostadsmarknad kommer att fungera bättre samtidigt som dom påstår att vissa delar av tjänstesektorn är dödsdömd utan kraftfulla interventioner på marknaden - hur får man ihop det rent logiskt ?

Gör inte som jag gör, utan gör som jag säger ???
enkel fråga, varför byggs så få hyreshus idag?
svar: -Det lönar sig inte
Hur ska vi få igång husbyggandet igen?
Svar: Det finns två vägar att gå, antingen sänker vi kostnaderna för att få upp ett hus eller så höjer vi hyresintäkterna genom att släppa på hyresregleringen.

rot o rut kostar en del men ger nog tillbaka en del i form av mindre svarta kulor i omlopp.-...

Det mest rättvisa i mina ögon är naturligtvis att den som konsumerar en vara betalar det pris för varan som marknaden begär....:sneaky:
 
Sv: RUT tar bort skatten

Så då borde vi mao ta bort RUT och ROT men även ta bort momsen ?

Låter helt ok i mina öron...

Nu tror jag ju inte att det finns utrymme för några höjda hyror, inte utan att bostadsbidragen skenar iväg, eftersom löneutvecklingen har stått i det närmaste stilla i ett antal år för alla som inte är akademiker eller tjänstemän.

Så visst kan vi ha marknadsanpassade hyror, men jag tror att marknaden blir mättad på dyra lägenheter ganska snart. Så då blir det till att bo 2 vuxna och 5 barn i en etta igen, precis som förr i världen... men det kanske är enda sättet att få marknaden att börja bygga bostäder som vanligt folk de facto har råd att bo i ?

Folk har idag en skuldsättning på i genomsnitt nästan 500% av disponibel inkomst. Lägg noga märke till genomsnitt så många ligger långt över detta.

Bostäderna måste bli billigare, för annars har ingen råd att bo. Och då spricker bubblan och bankernas derivat blir värdelösa...

Idag börjar bostadsbristen bli bekymmersam för storstadsregionerna, så till den grad att den riskerar att hämma tillväxten.

Men det är inte dyra lyxbostäder som behövs i första hand, utan billiga bostäder för alla.

Är marknaden beredda att ta detta beslut med ett nytt "miljonprogram" om man bara avreglerar ? Jag är skeptisk !

Och det är ju du också eftersom du anser att andra delar av marknaden måste ha väldigt påtaglig statlig styrning för att ens kunna överleva ;)
 
Sv: RUT tar bort skatten

Så då borde vi mao ta bort RUT och ROT men även ta bort momsen ?

Låter helt ok i mina öron...

Nu tror jag ju inte att det finns utrymme för några höjda hyror, inte utan att bostadsbidragen skenar iväg, eftersom löneutvecklingen har stått i det närmaste stilla i ett antal år för alla som inte är akademiker eller tjänstemän.

Så visst kan vi ha marknadsanpassade hyror, men jag tror att marknaden blir mättad på dyra lägenheter ganska snart. Så då blir det till att bo 2 vuxna och 5 barn i en etta igen, precis som förr i världen... men det kanske är enda sättet att få marknaden att börja bygga bostäder som vanligt folk de facto har råd att bo i ?

Folk har idag en skuldsättning på i genomsnitt nästan 500% av disponibel inkomst. Lägg noga märke till genomsnitt så många ligger långt över detta.

Bostäderna måste bli billigare, för annars har ingen råd att bo. Och då spricker bubblan och bankernas derivat blir värdelösa...

Idag börjar bostadsbristen bli bekymmersam för storstadsregionerna, så till den grad att den riskerar att hämma tillväxten.

Men det är inte dyra lyxbostäder som behövs i första hand, utan billiga bostäder för alla.

Är marknaden beredda att ta detta beslut med ett nytt "miljonprogram" om man bara avreglerar ? Jag är skeptisk !

Och det är ju du också eftersom du anser att andra delar av marknaden måste ha väldigt påtaglig statlig styrning för att ens kunna överleva ;)
vem har snackat om moms?

finns efterfrågan på billiga bostäder så byggs det billiga sådana, förutsatt att billiga innebär tillräcklig marginal för byggarna...
 
Sv: RUT tar bort skatten

Vi skulle ju låta marknaden vara fri, då försvinner ju både ROT, RUT och moms ;)

Personligen har jag lite svårt med att se nyttan av moms, förutom att maskera skattekronorna så att folk inte fattar hur mycket dom egentligen betalar i skatt, utan jag vill ju bara ha skatt på inkomster.

Möjligtvis någon form av förmögenhetskatt och transaktionskatt som utformas med det specifika syftet att få folk att spendera sina pengar istället för att lägga dom på hög, bäst är ju om dom investerar i företag eller använder pengarna till ren konsumtion.

Vad gäller moms så är ju det ju ingen moms på hyra av bostad, däremot så betalar man moms för byggmaterial och för hantverkare vilket i slutändan måste betalas av hyresgästen.

Så det finns ju en del att göra rent skattetekniskt för att underlätta byggandet av billiga hyresrätter, då hyresrätter lider av negativ särbehandling i skattesystemet.

Den liberala floskeln från Thatchers tid att alla ska äga sina hem är inte så vettig som man skulle kunna inbilla sig, tvärtom så finns det många fördelar med att kunna erbjuda arbetarna billiga hyresrätter.
 
Sv: RUT tar bort skatten

Förr i världen var det vanligt att fabrikerna lät bygga sina egna hyresrätter bara för att kunna erbjuda arbetarna bostäder till överkomliga priser.

Sen kom påbudet att man endast skulle satsa på kärnverksamhet och låta allmännyttan sköta uthyrningen av bostäder... sen försvann allmännyttan och istället privatiserades lägenheterna.

Nu börjar det bli dags igen att bygga sina egna bostäder för att erbjuda arbetarna någonstans att bo - historien upprepar sig.
 
Sv: RUT tar bort skatten

Vi skulle ju låta marknaden vara fri, då försvinner ju både ROT, RUT och moms ;)

Personligen har jag lite svårt med att se nyttan av moms, förutom att maskera skattekronorna så att folk inte fattar hur mycket dom egentligen betalar i skatt, utan jag vill ju bara ha skatt på inkomster.

Möjligtvis någon form av förmögenhetskatt och transaktionskatt som utformas med det specifika syftet att få folk att spendera sina pengar istället för att lägga dom på hög, bäst är ju om dom investerar i företag eller använder pengarna till ren konsumtion.

Vad gäller moms så är ju det ju ingen moms på hyra av bostad, däremot så betalar man moms för byggmaterial och för hantverkare vilket i slutändan måste betalas av hyresgästen.

Så det finns ju en del att göra rent skattetekniskt för att underlätta byggandet av billiga hyresrätter, då hyresrätter lider av negativ särbehandling i skattesystemet.

Den liberala floskeln från Thatchers tid att alla ska äga sina hem är inte så vettig som man skulle kunna inbilla sig, tvärtom så finns det många fördelar med att kunna erbjuda arbetarna billiga hyresrätter.

Återigen, på vilket sätt missgynnas näringsfastigheter gentemot egna hem, skattemässigt?
Avdragsrätten är ju betydligt större för näringsfastigheter än privatbostäder.
 
Sv: RUT tar bort skatten

Förr i världen var det vanligt att fabrikerna lät bygga sina egna hyresrätter bara för att kunna erbjuda arbetarna bostäder till överkomliga priser.Det fanns det en grund till, genom att kontrollera bostäderna fick man en mycket god kontroll på dem som jobbade där. En strejk kunde exempelvis innebära att hela ens familj stod utan bostad

Sen kom påbudet att man endast skulle satsa på kärnverksamhet och låta allmännyttan sköta uthyrningen av bostäder... sen försvann allmännyttan och istället privatiserades lägenheterna.Nej sedan kom lagar som reglerade hyresrätten , vilket gjorde att bolagen inte längre kunde avhysa sina hyresgäster hur som helst och kontrollfaktorn försvann.

Nu börjar det bli dags igen att bygga sina egna bostäder för att erbjuda arbetarna någonstans att bo - historien upprepar sig.
Det är ju bara det att jobbarna varken kan eller vill betala den hyra somkrävs för att refinansiera byggena...
 
Sv: RUT tar bort skatten

Det har ju börjat en trend nu med att bygga bostäder så billigt som möjligt, det tar bara lite tid för nya trender att få fart och för media att uppfatta dem. Sannolikt är det ju just efterfrågan på billiga bostäder som ökat, tidigare har väl alla velat ha lyx i Hammarby Sjöstad.
 
Sv: RUT tar bort skatten

Det har ju börjat en trend nu med att bygga bostäder så billigt som möjligt, det tar bara lite tid för nya trender att få fart och för media att uppfatta dem. Sannolikt är det ju just efterfrågan på billiga bostäder som ökat, tidigare har väl alla velat ha lyx i Hammarby Sjöstad.

låt dem som har råd köpa de dyra, snikbygg utanför centrum så att vanligt folk får råd att bo...50;tals standard räcker gott.....;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp