R

Raderad medlem 19815

Jag hörde igår om en metod att lära in rutan som jag aldrig hört förut, men som verkar väldigt logisk.

Det handlar helt enkelt om att skicka hunden framför sig i den riktning man står, ungefär som ett framförgående, och när hunden hamnat i rutan så kommenderar man stanna. Själva konerna/rutan är alltså ointressanta vid inlärningsstadiet, man lär bara hunden att springa framåt i rätt riktning och då hamnar den ju automatiskt rätt när det på tävling råkar stå fyra koner där.

Är det någon som provat denna metod? Tankar kring den? Har inte provat själv ännu.

En svårighet som jag tänkt på när det gäller targetträning etc är ju att det på tävling kan vara sågspånshögar eller flaggor som koner. Har man då bara övat på koner så blir det väl svårt för hunden att koppla "rutan" till sågspånshögar. Därför tycker jag att metoden ovan verkar bra!
 
Sv: Rutan

Min fråga blir då hur du lär om i eliten där hunden först ska springa till kon och sen till rutan? Finns ju hundra sätt att lära in det på och detta är säkert ett men som sagt, hur blir det i eliten..
Ang target så har iaf jag använt detta som hjälpmedel för att placera hunden rätt, ge en säkerhet för hunden men jag har inte tävlat än :o

Men verkade metoden fungera för den personen som visade detta för dej? Alla hundar är ju olika och detta kanske är rätt sätt för din hund?
 
Sv: Rutan

Det där med eliten har jag inte tänkt på, är inte säker på hur det momentet ser ut ens...:o

Ja, metoden fungerade för personen jag pratade med, han har tävlat elit i många år men är väldigt "old school" och skulle aldrig få för sig att träna med target/klicker.
 
Sv: Rutan

egentligen är det nog meningen att momentet ska utföras ungefär så. hunden ska kunna dirigeras rakt fram, till höger och vänster. men i praktiken så lär man hundarna att det är konerna som är betydelsefulla. att kunna dirigera utan riktmärken kräver så mycket mer av hund och förare än vad dirigering till riktmärken någonsin kan göra.
 
Sv: Rutan

Jag hade tränat lite linjetag med min hund innan jag började träna in rutan och hade väl kommit så långt att jag kunde ha tre dummies (synliga) ute varav den ena låg rakt fram och de andra åt väster respektive höger, vid kommando sprang hunden rakt ut mot den dummie som låg rakt fram. Några gånger fick jag även till det att han sprang rakt ut trots avsaknad av dummie rakt fram.

När jag tränade in rutan använde jag samma kommando, men eftersom min hund inte var riktigt med på vad konerna betydde hamnade han lite för ofta vid sidan av eller precis i kanten av rutan eller liknande. Man måste vara himla duktig och exakt om man ska få hunden att springa prick rakt fram när den inte vet konernas betydelse... Är man det är det säkert en jättebra metod.

När jag lärde min hund vad konerna var gick det genast mycket bättre. Det jag har gratis från linjetagen är en hund som, med enbart träning på tvåans ruta plus lite lite träning mot kon, oftast fixar en elitruta när jag får för mig att testa... :D

Ang. sågspånshögar osv. så har jag framförallt tränat på bara koner och gör det till vardags, men jag har också tränat på avgränsningar av olika slag. Min hund fungerar i alla fall så att avgränsningarna blir en ytterligare förstärkning om att det verkligen är där han ska vara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rutan

Jaha, det blir såpass svårare alltså? Jag tänkte på att framförgående är väl inte extremt svårt att lära in och även i uppletande/sök så riktar man ju in hunden.

Är det inte jättestor risk att man missar hela momentet om man övat på koner men det är stålflaggor på tävling? Då ser ju hunden inga koner.
 
Sv: Rutan

numera slipper man alla konstiga markeringar till rutan :D. konerna är standardiserade, de ska vara ett visst antal cm höga och är alltid röda.

grejen med rutan är dels att den måste springa fortfortfort och dels måste hamna i rutan med hela kroppen. det krävs inte mycket felriktning eller många steg i ställandet för att den ska hamna utanför. i elit blir det ännu svårare när hunden först ska springa rakt fram, stanna inom en 2 m radie från konen och sedan vända tvärt 90 grader åt höger eller vänster. har hunden inte landat inom 1 m från konen/vänder på en större/mindre vinkel än 90 grader, så kommer den hamna utanför rutan.
 
Sv: Rutan

Ah! Bara koner alltså, då blir det ju lättare. Jag trodde att det kunde variera.

Hur har du lärt in, med target?
 
Sv: Rutan

Hrm tja, "himla duktig och exakt" skulle jag kanske inte säga att jag är...:o

Får kanske köra en kombination som du gjort.
 
Sv: Rutan

på alla sätt som finns ;). loke har haft, och har fortfarande, jättesvårt för nya treans rutan. han har förstått att han ska dit, och passar jag mig inte så smiter han dit själv, men ingången till rutan har han inte riktigt greppat tror jag. jag har använt mig mycket av targets, men så fort targeten blir så liten att han inte ser den så springer han runt och letar och letar. då hör han inte längre att jag står och ropar "stå". till slut blir jag förbannad på "hundjäveln som inte lyder" och det blir ju bara pannkaka av det hela. men jag tror ändå mycket på metoden, till en lite kvickare och mindre envis hund då ;).

just nu kör jag mycket med föremål bakom rutan för att farten ska vara jämn och hög hela vägen in. konstigt nog så är elitrutan mycket lättare för min hund. då får han liksom en referenspunkt, att han ska gå in så långt så det är en kon mellan mig och honom (som gamla treans ruta).
 
Sv: Rutan

hoppsan. ja tydligen så står det inget om färg i reglerna, men jag har nog aldrig sett en annan färg än rött på tävling. koner i andra färger brukar användas för att markera startpunkter och någon enstaka gång har de använts på inkallningen.

såhär står det i alla fall i reglerna:
Rutans hörn utmärkes med koner. Konerna ska vara väl synliga för föraren och ca 15 cm höga.
 
Sv: Rutan

Jag tragglade länge med rutan och olika metoder. Använde kommando "rutan", tillsammans med förberedande signaler och riktade även in honom. Konerna verkade inte betyda något alls för min lilla terrier och jag blev mer och mer desperat. I ren panik ändrade jag kommando till "framåt", som vi använder i framåtsändandet och se... då började det fungera alldeles utmärkt. Samtidigt blev jag uppmärksammad på att jag stod lite vriden med överkroppen. Nu tittar jag rakt fram och rätar upp mig lite extra, det är den enda "signalen" han får. Då började det helt plötsligt fungera kanonbra, och jag fick möjlighet till många förstärkningar. Hittills har vi fått 10 på rutan på två tävlingar (klass II) så jag börjar känna mig rätt säker.

Nu har vi börjat träna III:ans ruta, på 25 meters avstånd, och nu märker jag att om han startar lite snett så riktar han verkligen in sig mellan de två främsta konerna och kommer in rätt. Dock tror jag inte han förstått det där med en punkt i rutan, men att han begriper att han ska in mellan de två främsta är ett stort framsteg. Sen är det "bara" för mig att få stopp på honom i tid. ;)

Jag har också funderat på hur jag ska gå vidare till elit-rutan (om vi kommer så långt) och min plan är att successivt byta ut framåt-kommandot mot "rutan" nu när situationen börjar bli bekant för honom och han har lite sug efter konerna. Tror nog att det ska fungera, men den som lever får se.
 
Sv: Rutan

Är det inte jättestor risk att man missar hela momentet om man övat på koner men det är stålflaggor på tävling? Då ser ju hunden inga koner.

Jag har faktiskt använt lite olika typer av koner. Dels gamla, avklippta, solblekta oranga, dels mina "vardagskoner" som är jättelåga och röda, dels ljusgula koner av kartong och dels "tävlingsvarianten". Jag brukar använda tävlingsvarianten väldigt sällan eftersom de andra konerna inte är lika tydliga (för mig i alla fall) och jag tycker faktiskt att hunden går fasen så mycket bättre på tävling... (nästan uteslutande 10: or *stolt matte*) Antagligen för att de konerna är tydligare och det plötsligt blir mycket lättare för hunden att se vart han ska... en gissning bara...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rutan

Saken är väl den igentligen att det spelar ingen roll hur man lär in o vilken metod man använder. Bara resultatet blir bra. Själv använder jag mej av köttbulle pinne. En blompinne med köttbulle eller annat gött på som dragning in i rutan. Denna pinnen står ALLTID i rutan på träning. Tar jag bort den några skick så slutar hon att gå in i rutan. Komandot är alltid rutan. Dock vet jag att hon vet vad rutan är då jag ibland planlöst skickar henne mot en ruta som kanske står lite tokigt till. Tror hon har lärt sej att vid ordet rutan ska man leta efter koner för där finns det godis. Dock har vi haft lite problem nu i eliten för jag märker att hon gärna springer till dirrigeringskonen om den står så hon ser den. Men tror inte det har något med hur hon är inlärd till rutan utan att hon bara får lite kaos i huvudet. Blir bättre o bättre vartefter.
 
Sv: Rutan

Jag körde så för en massa år sen med min gamla schäfer. Funkade riktigt bra på honom. Men han var extremt lättdirigerad. Funkade utmärkt även med elitrutan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 504
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 332
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp