Bukefalos 28 år!

Rycka man...

N

NiraK

Om man ska rycka en mkt tjock och lång man, finns det några knep så att man slipper hålla på i all evighet? Kan man klippa ner den först och sen tunna ut den, eller fungerar det inte alls?

Nirak
 
det blir snyggast om man rycker den, fast det är jobbigast.
Annars brkuar det bli ganska fint med en sån trimsax :smirk:
 
Klipp den först om den är mycket lång. Annars är risken att manen blir för tunn eller att hästen får "flint" (växer ju ut igen, men det är ju inte så snyggt). Klipp den till ca 2 dm och ryck sedan till en handsbredd.
 
e den väldig lång så klipp först och ryck sen så spara du lite på fingrarna..

trimmkniv finns ju de blir ju lättare men jag tycker de blir snyggar när man rycker "själv"
 
Nä nu får vi nog ta och binda fast NiraK så att hon inte kan hitta på dumheter. :devil:
 
Om hästen har lång man måste man nästan klippa först, för annars blir det inte mycket man kvar :eek:
 
Jag ska inte skriva någonting om man ska rycka nordisman eller inte, men jag vet vad jag anser.. =)

Själv så rycker jag manen helt, klipper inte innan. Jag har själv märkt att tjock lång man ibland kan vara lättare att rycka än kortare, tunnare man.

Personligen tycker jag att det är lättare att rycka när hästen är varm, t ex efter ett ridpass. Om man måste rycka bort MYCKET så kan det nog vara bra att dela upp ryckningen på ett par dagar... Själv blir man inte så trött, och så orkar hästen sköta sej bättre om man inte håller på "i all oändlighet". Somliga hästar kan även efter ryckning få en "chock" efter en stor ryckning (har varit med om en, inte många men ändå) ifall man tar bort för mycket på en gång.

Tack för mej!!
 
Tack för tipsen. Måste alltså gömma hästen ett par dagar medan "ryckningen pågår" han lär inte vara fager då! ;)
Om man inte klipper först så får man kanske passa så att manen inte blir för tunn?

Nirak
 
Ryck först manen till önskad tjocklek och klipp sen istället då?

Fast du får nog hitta en annan häst att göra det på, nordisen rör du inte! :devil:
 
Sax!! :devil:

Så gör jag med min häst iaf. Har tröttnat på det eviga ryckandet och kom på att det ble lika snyggt om jag klipper av håren vid roten istället för att rycka dom. Sen så klipper jag manen i den längd jag vill ha, klipper snett underifrån, då ser det väldigt naturligt ut. Tar lite tid, men mkt bekvämare både för hästen och mig!
 
Men om vi byter man? Du kan ta Aminettes till kallblodstravaren och jag kan ta hans till Aminette. Då blir båda glada och nöjda. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 225
Senast: super
·
Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
980
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 638
Senast: Stereo
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 109
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp