Rycka manar:S

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Galopplover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 196
G

Galopplover

Vill ha alla råd å tips som man kan få!! Jag får snart panik, jag "jobbar" med galopphästar å deras manar ska ju ständigt vara korta å nyryckta, men mitt problem är att alla hästarna behövs ryckas nu, men så fort jag ens tar ett litet tag i manen på dem så springer de på mig, stegrar sig, eller blir förbannade vilket jag kan förstå eftersom detta gör ont, men alla andra klarar ju å rycka sina hästar så fint, utom jag.. finns d nåt dolt tips jag kan få för å göra d så smärtfritt så möjligt för ögonstenarna?? //Hélena :confused:

Sv: Rycka manar:S

Trimkniv??
Det har jag använt på en av täv.hästarna och det fungerar jättebra. En nackdel dock är att den även tunnar ut manarna lite.

med saxar så blir d fult kort å gott annars hade d varit d lättaste:)

har funderat på d, men vad tycker hästarna? blir de inte lika upprörda?? har sett nån typ av trimsax på hööks oxå, men den kostar 250, tycker d e lite dyrt, men om en vanlig trimkniv funkar hade d varit kanon, d gör inte om manarna blir lite tunnare..

vart jobbar du med galopp? *nyfiken*. Använd du saxen istället och fläta hästarna till loppen så syns det inte!

Jag brukar klippa genom att hålla saxen snett då blir det inte lika rakt och fult. brukar avsluta med att fin rycka då ser det mest naturligt ut.

kamma över manen på fel sida och klipp den där!
Nån skrev det här en gång i en annan tråd så jag provade på pållen och det blev rätt snyggt!
Ser inte alls klippt ut

Varför stubbar man inte galopphästar ? Menar, om nu manarna ska vara så korta så kan det väl inte spela nån roll med stubb ?? Eller är det helt förkastligt ?? Jag har ingen aning, kom bara att tänka på det.

En trimkniv drar man genom manen och "kniper av" taglet med tummen där man vill korta av den.
Eftersom man drar den genom manen blir också manen lite tunnare.

Det är ett sätt att rycka men mer skonsamt.
Finns också trimsaxar som fungerar likadant men som du klipper av manen med istället för att rycka den som med trimkniven.

den ska ju va tunnare.....
inte så snyggt med tjock, kort man...

jag har just lärt mig rycka "på riktigt" =)
gör man det ofta så blir ju manen mer lättryckt...
å snyggas :D

jag praktiserar längre period hos peter Jardby här i malmö:):) trivs kanon!!!:) såg att även du jobbar med galoppörer hos vem?? kjamis :love:

Jag insåg inte att det var ett sånt konstant ryckande just på galopp hästar... :( då förstår jag varför mitt fullblod är helt ifrån sig runt ryckning, det går inte helt enkelt, han blir panik slagen och ledsen och rädd - reaktionen är så väldigt stark att man rent ut undrar vad han varit med om runt ryckningen. därför klipper jag med urtunnings sax sen han hamnat hos mig. Blir snäppet bättre dessutom om man som Atletshipping föreslog vänder manen över på motsatta sidan av halsen och sedan klipper. :p

Jag jobbade i galoppstall för ngt år sedan, men vi trimmade inte manarna så fanatiskt tycker jag.

Testa att hänga upp ett hönät dom kan stå och käka av medans du rycker, så har jag gjort med både svårskodda och svårryckta hästar...fungerat på alla faktiskt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Ceta
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 890
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 409
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka