Rycker i bettet..

Grålly

Trådstartare
Visste inte vart jag skulle sätta denna tråden, så jag sätter den här.. När jag rider min häst så rycker hon ofta i bettet. Även om jag har långa tyglar, så rycker hon. Inte alltid, men ibland. Hon har inte sår eller liknande i mungipan, hon visar inga tecken på att hon inte vill bli tränsad utan står helt still. Hon älskar att bli riden, och är alltid pigg och glad när vi far ut! Tänkte om det är nåt med tänderna, men då borde hon ju kanske vara svår att tränsa? Vet inte riktigt om det bara är en vanesak, men hon gör det i alla fall. Nån som har samma problem, och kanske skulle kunna hjälpa mig?

Sv: Rycker i bettet..

Tycker nog att du ska ta hästen till en riktig, utbildad hästtandläkare. Kan definitivt vara något med tänderna och/eller sår i munhålan. Det är många hästar som får sår efter hårt åtdragna nosgrimmor.
För övrigt ska man ju låta en hästtandläkare kolla på hästen minst en, helst två, gånger om året i vilket fall...

Sv: Rycker i bettet..

_Smulan_ skrev:
Tycker nog att du ska ta hästen till en riktig, utbildad hästtandläkare. Kan definitivt vara något med tänderna och/eller sår i munhålan. Det är många hästar som får sår efter hårt åtdragna nosgrimmor.
För övrigt ska man ju låta en hästtandläkare kolla på hästen minst en, helst två, gånger om året i vilket fall...

Ok.. Alltså, hon gör det näst intill aldrig när man rider, bara när man står still. Har ingen nosgrimma, så..

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 667
Senast: Liten
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka