rygg ont av sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare teammalmgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 686
Sv: rygg ont av sadel?

Vi har en comfypad liknande och en tunn tunnare än ett schabrak med förstärkt kant. och ingen vojlock under. Så det blir ungefär som att rida med en vanlig fårskinns padd.

Det jag undrar om det nu stoppar blodflödet för att sadeln ligger på för mkt i fram borde det då inte i direkt samband med det och några cm mot baken det bör börja göra ont?

Den är Absolut inte för trång med paddarna utan ligger så som den bör göra.
Jag har då verkligen inga problem med att komma åt hästen och sitter inte ovanpå som man lätt kan göra med vissa paddar.

Det jag kan tänka mig är att den bryggar ut när han inte arbetar helt korrekt.

Det undrar jag med och särskilt eftersom han blir bätte av att röra på sig och har väl aldrig byggt muskler som nu....

minimi skrev:
Jaha, hur fungerar det menar du? Kan du vara lite mer konkret?
Självklart ska man inte arbeta om hästen har ont nånstans, men generellt, vad säger att en unghäst inte bygger muskler om den inte vilar? Vilar hur länge? Arbetas hur mycket? HUr långa intervall mellan vila och arbete menar du? Del flesta unghästar arbetar kanske 1 timma om dagen och det behöver inte betyda en timmes ridning.
OCh vad menar du med unghästar f ö ? Vilken ålder meanr du då?

Självklart bygger en häst muskler när den arbetas (jag skrev nog lite snabbt i förra inlägget). Men jag har alltid lärt mig att hästen måste få vila efter en period med intensivare arbetspass, annars får den träningsvärk - ja du kan ju själv tänka dig hur det känns efter ett par dagar med en träningsvärk som bara byggs på och byggs på och tränas mer. Detta gäller ju dock främst yngre unghästar, ca 4 år och inte lika mycket på en 6 åring. Men det framgår inte hur gammal denna unghäst är som det hela handlar om.

Nu menar jag inte heller ett par månaders vila, kanske 3-4 dagar, kanske någon vecka då och då. Och med vila måste ju inte betyda att hästen står i boxen - ut och promenera långa promenader med hästen, jobba mentalt, motionera, gå i skrittmaskin eller vad vet jag, men sitt inte på ryggen i detta fall eftersom hästen har ont där. Har hästen ont måste ju vilan självklart förlängas. Att arbeta intensivt och hård är väldigt relativt. Jag kan tycka att 1 timme intensivt arbete för dig inte är speciellt krävande.... Så hur hårt man jobbar måste ju anpassas till vad hästen klarar. Det finns ingen speciell mall som passar alla hästar.

Till trådskaparen: Vi hade en häst en gång som för jämnan blev halt, veterinär hittade ingenting, men efter ett antal besök av massör så hittade vi att hästen var sne i bäckenet och efter lite behandlingar blev han jättebra. Det kan ju vara såna saker som spelar in också om hästen ömmar någonstans.

starcraft skrev:
Självklart bygger en häst muskler när den arbetas (jag skrev nog lite snabbt i förra inlägget). Men jag har alltid lärt mig att hästen måste få vila efter en period med intensivare arbetspass, annars får den träningsvärk - ja du kan ju själv tänka dig hur det känns efter ett par dagar med en träningsvärk som bara byggs på och byggs på och tränas mer. Detta gäller ju dock främst yngre unghästar, ca 4 år och inte lika mycket på en 6 åring. Men det framgår inte hur gammal denna unghäst är som det hela handlar om.

Nu menar jag inte heller ett par månaders vila, kanske 3-4 dagar, kanske någon vecka då och då. Och med vila måste ju inte betyda att hästen står i boxen - ut och promenera långa promenader med hästen, jobba mentalt, motionera, gå i skrittmaskin eller vad vet jag, men sitt inte på ryggen i detta fall eftersom hästen har ont där. Har hästen ont måste ju vilan självklart förlängas. Att arbeta intensivt och hård är väldigt relativt. Jag kan tycka att 1 timme intensivt arbete för dig inte är speciellt krävande.... Så hur hårt man jobbar måste ju anpassas till vad hästen klarar. Det finns ingen speciell mall som passar alla hästar.

Till trådskaparen: Vi hade en häst en gång som för jämnan blev halt, veterinär hittade ingenting, men efter ett antal besök av massör så hittade vi att hästen var sne i bäckenet och efter lite behandlingar blev han jättebra. Det kan ju vara såna saker som spelar in också om hästen ömmar någonstans.

Ja då förstår jag, du menar återhämtning mera. Ja det håller jag med om. Inte minst mentalt kan de ju beöva det emellanåt. Jag är bara emot at thästar ska "vila" så mycket, hästar är ju ganska starka djur.
Men visst måste de få tid att återhämta sig efter mer ansträngande perioder, men träningsvärk avhjälps ju bäst med mera men kanske lättare träning.
Naturligtvis inte rida om de har ont.

Ja, återhämtning var nog ett bättre ord! Nej hästar ska absolut inte vila för mycket, de behöver arbetas. Men ibland räcker det med att motioneras lite i skogen, en skrittrunda på en timme eller så är vila nog ibland.

Jo det där med att det skulle sitta i bäcknet harjag med funderat över men eftersom ET inte hittat nått alls när an varit ute..
För nått sånt kan väl inte hoppa tillbaka av sig själv?

Har inte läst tråden så jättenoga, men vill bara göra dig uppmärksam på att det inte är ovanligt att hästar får ont i ryggen under fällningsperioden.

Är det en unghäst är det ju också vanligt att det är träningsvärk.

Hoppas att det blir bättre snart

om den ligger mer ner i framkant så frå du en svag ås på sadlen i bakkanten även bommens form gör så att du får en punktbelastning mer bak än fram, bra att du har så¨tunna paddar
bommen är ju formad för en bredare häst då den är så pass vid fram för just din häst
kanske kan hon ha den där sadeln om något år när hon utvecklats mer över trapetzius.
detta är vad jag själc skulle gjort i din situation.
Märket på sadeln är ovidkommande så länge man har en som följer hästens linjer över hela ryggen

men jag skulle råda dig att ha en sadel som är max 1 strl förstor så hon kan få tid att växa i den

lycka till med både sadel och häst , jag hoppas givetvis din häst skall må bättre =)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 255
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka