Sv: Rygga

Det är faktiskt ganska knepigt att rygga en häst på rätt sätt. Det ska vara rakt och balanserat, och trots att hästen rör sig bakåt, så ska den behålla framåtbjudningen.
För att bäst uppnå detta, bör man börja med att driva hästen framåt, och precis när den ska ta sitt första steg, så ändrar man tyngdpunkten bakåt, tar lätt i tygeln och fortsätter att driva. Hur mycket man måste ta i tygeln och hur mycket man måste driva, är givetvis olika från häst till häst.
 
Sv: Rygga

Det är jättesvårt att förklara tycker jag...men jag brukar göra så att jag håller om med skänklarna så att hästen förstår att den ska gå framåt...samtidigt som jag försöker tänka bakåt och som föregående talare sa...luta sig tillbaka...skulle inte hästen förstå så får man ta lätt i tyglarna.
 
Sv: Rygga

Tryck till med sättet å skänkeln...
Å "dra" lite försiktigt i tyglarna...
De e svårt å förklara... :smirk:
Lycka till!
 
Sv: Rygga

Börja från marken, när hästen kan det så gör du det uppsuttet, det lättaste är att lära in röstkommandot "backa" när du trycker på hästens bringa, sen från ryggen kan du ta lite lätt i tyglarna säga ordet backa....det gäller att hitta en lösning som passar er bäst och hur ni tränar.
 
Sv: Rygga

Skreppur skrev:
Hur ryggar man? Har aldrig förstått hur man gör.. :confused:

Tänk dig att du sitter på en gunga. Du gungar fram och tillbaka och har redan fått fart. När du skall föra gungan bakåt så lutar du dig framåt och för gungan bakåt med din ändrade vikt.

Gör halt och håll om din häst med skänklar och var rak. Prova sedan att skjuta hästen bakåt, precis som man gör med gungan.

Hälsning Maja
 
Sv: Rygga

Stopek skrev:
Tänk dig att du sitter på en gunga. Du gungar fram och tillbaka och har redan fått fart. När du skall föra gungan bakåt så lutar du dig framåt och för gungan bakåt med din ändrade vikt.

Gör halt och håll om din häst med skänklar och var rak. Prova sedan att skjuta hästen bakåt, precis som man gör med gungan.

Hälsning Maja
Mao tvärt om föregående som säger sitt o driv. Jag gör som du lättar lite i sätet och stänger av framåt med överskänkeln, sen ryggar vi som bara den. Vet inte om det är korrekt dressyr-ryggning men bakåt går han, lätt utan spännigar.
 
Sv: Rygga

Lägger till...
Vrid om handen något... och ta mjuka tag bakåt och snudda lite lätt med skänklarna men ändå håll om med vaderna!
Lycka till!
 
Sv: Rygga

Jag ryggar faktiskt inte heller mina hästar utan anledning. Så det är inte något vi håller på och tränar. Ändå så räcker det med denna lilla viktförändring för att mina hästar skall förstå direkt att det är bakåt vi skall och de gör det utan spänning och motstånd, om vi av någon orsak behöver rygga.

Hälsning Maja
 
Sv: Rygga

Om hästen ryggar på rätt sätt så anser jag att det är lösgöande för vissa muskler. Börja från marken med att stå framför hästen, ha en vägg på hästens stela sida, på den hov som står närmast dig (längst fram) ska du knacka lätt på kronan med ett spö tills hästen frivilligt lyfter hoven bakåt, knacka då lätt på nästa framhov och han backar. Rygga som mest 4-6 steg, se till att det blir rakt och att hästen inte skjuter ut bakdelen, då får du ta väggen på andra sidan hästen. När hästen ryggar avslappnat från marken kan du göra det uppsuttet med medhjälpare och sen ensam. Dra inte i tyglarna för då höjer hästen sitt huvud och jobbar då fel med ryggen, den sänks och korset höjs istället för tvärt om som är det som ska eftersträvas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rygga

det är väll olika på olika hästar men för mej funkar de iaf att dra tillbaka skänklarna lite luta sej bakåt å ta lite i tyglarna..
 

Liknande trådar

Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
527
Senast: Leeelot
·
Hemmet Har fått tips om att brevetti lampolet har bästa bäddsoffmekanismen. Har förstått den finns i vissa Hovden bla BedInside bäddsoffa 140...
Svar
2
· Visningar
402
Senast: Squie
·
Hästvård Vid exportröntgen kan man lägga till röntgen av rygg. Då står det "rygg LM". Vad är det då som röntgas?? Tornutskott, ryggrad?? Det ska...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
352
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp