Ryggont när jag inte rider längre

G

Goofyspouse

För ett och ett halvt år sen blev jag hästlös, och sen dess har det blivit lite sisådär med ridningen :(
Sen det tog slut på hästeri regelbundet för mig har jag alltid ont i ryggen. jag undrar om det är nån annan som har det så och om någon har nåt bra tips hur jag ska göra för att bli av med ryggontet. Har t.o.m pratat med en sjukgymnast utan att få nån speciell hjälp..

Sv: Ryggont när jag inte rider längre

vad har du för typ av ryggont..vid vilka rörelser har du ont? har du svank rygg (som jag)? el. kutrygg, att du böjer ryggen framåt?
?

svank.
jag har typ lite värk hela tiden. längs med ryggraden och i mitten av ryggen.. vagt förklarat, men du kanske förstår :/
som man kan vara om man burit för tunga saker eller på fel sätt..

ok, det är svårt att svara på men jag ska ta mig an frågan ändå :D , jag är ingen expert ...men det bästa är att ta långa promendader. :)
För att motverka den här "obalansen" som du har, alltså svank. . du säger att du lyfter grejer också, och har värk..? då ska du göra en del rörlighets övningar för ryggen, för att återställa balansen. ta reda på när det gör som ondast, är det när du böjer dig eller är svankig i ryggen?
Om du får ont av att böja ryggen framåt och nedåt ska du snabbt sträcka och böja ryggen mycket bakåt. En övning du kan göra är Kobran på www.hathayogalesson.com (klicka på yoga postures) finns en bra bild med en instruktion till. Den ger en bra bakåtböjning för ryggen. Gör den övningen varje dag, typ 3 gånger/dag 5reps per tillfälle.
Om du däremot är svankig ska du sträcka mycket på dig och dra in magen. Du kan behöva stretcha sätesmusklerna lite lätt varje dag. och träna magmusklerna, som är otroligt viktiga för att ryggen ska må bra :bow:

Om du är som jag: naturligt lätt svankryggig och får ont av ansträning eller långa stunder sittande så är det träning som gäller. Träna bålstabilitet, gärna pilates tex för att få tilbaks den muskelkorsett du behöver.

Jag har inte ridit på 4 veckor pga skadad häst och känner redan skillnad eftersom jag slarvar med all annan träning :crazy:

Skum sjukgymnast...Vad den sjukgymnasten borde ha talat om för dig är att dina muskler försvinner. Detta upplevs som att det gör ont. Du har varje dag ridit innan och sen blev du hästlös. Om du inte sedan dess utövat någon annan träning som även inkluderar ryggen är det klart att du får ont. Du böver inte börja rida igen för att få bukt på detta utan det är så enkelt som att börja styrketräna eller utöva yoga, pilates.Du märker resultat rätt snabbt.

Jag är likadan som du, får oxå ont i ryggen om jag inte ridit på en tid (för mig räcker det med ett par dar). Jag är svankryggig och har lätt skolios och ridningen är min räddning, då jag rider använder jag min kropp mer korrekt än i vardagen och bygger muskler på ryggen. Men det funkar säkert bra med annan typ av träning som är inriktad på ryggen oxå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 727
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 651
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 449
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka