• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TigerTrasan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 959
T

TigerTrasan

Vad kan det bero på??
Visst, det finns 100 miljoner olika orsaker, men vad är vanligt?
Kyla?
Fel sadel?
Växt värk?
Vem är duktig på ryggar?
Massör?
Kiropraktior?
Veterinär?
Detta verkar vara något tillfälligt och det känns som om det sitter i musklerna. Upptäcktes för ett par dagar sedan och har inte varit där innan. Ge mig lite råd på vägen, jag är orolig!

Sv: Ryggont

Sadelproblem är nog vanligast tror jag, åtminstone enligt min egen erfarenhet. Nu under vintern kan hästen oxå ramla i halkan o skada sej. Jag skulle nog kontakta en kiropraktor.

(Hade en häst som protesterade med stegringar etc vid ridning, vet o röntgen hittade inget så efter hittade kiropraktorn felet, snett bäcken troligt efter hästen halkat)

Finns oxå equiterapeut - stavfel?? som skalla vara bra. Kolla vad som finns runt dej där du bor.

Det vanligaste är faktiskt sadelproblem.
Sen kommer nog belastningsproblem, t.ex. att hästen snedbelastar ryggen pga ont någon annan stans.

Massör, kiropraktor och veterinär är bra på ryggproblem.

Hmm, ja det låter ju logiskt.
Men hästen det handlar om är inte riden så mycket eller länge. Endast aug-dec. Sedan har den i princip varit avställd, p.g.a förkylning. Hästen är 4år. De senaste 5 gångerna den blivit riden har det varit med en annan sadel än aug-dec.
Och nu senast, öm på två punkter vid sidan av ryggraden.
Min teori lutar åt spänningar p.g.a kyla.
Finns det något som talar emot det?
(Jag vet att detta är lite information för att eg uttala sig, men ändå.)

Låter helt klart som att det skulle vara sadelproblem. Men säger inte att det inte kan vara nåt annat. Enligt min erfarenhet kommer ryggproblem oftast av fel sadel.
Ta ut en ET och få hästen undersökt samt ev behandlad!

Kedjan blir aldrig starkare än den svagaste länken, i synnerhet vid ryggproblem där det ofta är flera faktorer som bidrar till att problemen uppstår.

Ibland kan problemet även vara "ovanför" sadeln...
Det kan vara lite av en deckarnöt att klura ut vad de är som påverkar hästen negativt och eliminera dessa faktorer så att problemen försvinner. Men finner du en duktig ET eller hästmänniska så har du en bra start.
Lycka till!

Ja detta känns som en nöt att knäcka.
Pållen var utlånad aug-feb och reds av en annan person.
Men innan detta avslutades så besiktigades pållen UA.
De två senaste dagarna har pållen inte reagerat på tryck men muskleknutorna finns kvar.
Hur snabbt kan sadelproblem yttra sig?
Jag har inbillat mig att det tar ett tag att skapa ett sådanat problem.
Därför känns det inte logiskt att det beror på de 4-5gångerna och innan dess var hon ju UA.

Vad är för övrigt en ET?
Har dålig erfarenhet av personer med flaschiga titlar...
Men arbetar själv med alternativa behandlingar på människor så det är inte det jag rynkar på näsan åt.

ET= equiterapeut.
det kan inte vara så att hästen har lite träningsvärk, men tanke på att den varit avställd? Sen kanske inte sadeln passar ordentligt. Ett jättevanligt problem.

Tack! Jag visste vad förkortningen stod för men inte vad personen gör! Nyfiken!

Ja, träningsvärk känns ok. Fast hon hade stått 1 vecka innan detta tillfället.
Men kanske just oregelbundenheten efter avställning tillsamans med ny sadel?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 239
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 452
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 082
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Träning och hälsa del 12
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?