Ryggproblem

Hallonsoda

Trådstartare
Idag när jag kände igenom min häst prövade jag att trycka med fingertopparna på ryggen, ganska hårt. Och vad händer: Jo, hästen sänker ryggen och kör upp huvudet. Inte mkt, men han sänker ju ryggen trotts allt. De senaste 10 dagarna har jag ridit barbacka, detta pga skav av sadelgjord. Hästen har aldrig gillat det men jag trodde det bara berodde på att han var ovan, och tyckte det var obehagligt med hårda sittben i ryggen. Han har aldrig haft ont förut vad jag märkt, fast jag brukar inte känna på ryggen så ofta. Har inte haft det som del i daglig visitation. Idag gick jag ut och ledde honom bara, klättarade lite. Han har fö väldigt dåligt med ryggmuskler, misstänker att det beror på felanpassad sadel. Dom ser väl inte katastrofala ut, men "under genomsnittet" är dom. I och med detta har jag frågor till er, erfarna bukefalister :D.


1. Vad ska jag göra nu med honom? Jag kan ju inte gärna sticka ut och rida. Longera och leda eller? Har aldrig tömkört men kan säkert lära mig.

2. Vilka ska jag konsultera? Inte vet va, känns onödigt :S.. Hästmassör? Ingen alls :P?

3. Tror ni felet kan ligga i sadeln? Vi fick med den från förra ägaren, och så vitt jag ser så ligger den ok. Hade väl ändå tänkt att köpa ny snart ändå. Han hade dock haft en annan sadel en längre tid hos henne.

4. Vad ska jag göra för att stärka upp ryggen? Jag klättrar ofta. Han har över huvud taget svårt att sätta muskler, särskilt som han tappade en del när han gick ner i hull för ett par månader sen.

Bild:
JNDMCNRNOPDRM.jpg


Han är väl lite kralligare nu, det där är när han var som smalast :s.. Dessutom ligger ljuset konstigt på. Men, enda bilden jag hade.
 
Sv: Ryggproblem

om man trycker rätt hårt över ryggen på en häst med fingertopparna sänker dom flesta ryggen även om dom inte har ont. det är obehagligt ju, tänk dig själv.
det behöver inte betyda att hästen har ont i ryggen, men nu vet ju inte jag hur mkt han sänkte, är det en dm så är det tydligt att han har ont men sänker han bara lite så är det nog ingenting.
du skriver ju att du inte brukar känna över ryggen, antagligen tycker han att det är obehagligt.
men låt honom vila nån dag från ridning och känn på ryggen igen nästa dag.
pröva att känna mjukt första gången och sen trycka hårdare. sänker han mkt då kanske det är nåt.
 
Sv: Ryggproblem

Vad du skall göra är att sluta trycka med fingrarna på ryggen ganska hårt. ;)

Nej, faktum är att det är svårt för dig att veta om du har ett problem eller ej om du inte brukar klämma på din hästs rygg. Alla hästar reagerar med obehag om man petar fingrarna hårt in i ryggfilén. Prova att känna på hästens rygg med mjukare fingrar och smek mer över hästens rygg och känn efter ömhet, värme eller stelhet i ryggmusklen.

Om hästen slappnar av skall ryggmusklen kännas mjuk och elastisk utan förhårdningar. Tryck med sviktande fingrar längst ryggfilén och se till att hästen börjar lita på dina fingrar och slappnar av. Lär dig din hästs rygg och måla inte fan på väggen ännu. Fast om hästen inte tycker att det är behagligt med barbackaridning så kanske du skall avstå ett tag.

Hälsning Maja
 
Sv: Ryggproblem

Vad skönt att höra.. Jag har aldrig vart med om något likanande bara. Han sänkte några cm, tydligt var det. Ang barbackaridning så var det bara dom 2 första dagarna som han reagerade. Så jag tror det mest var en vanesak. Jag känner igenom hela hästen varje dag, ryggen är normalhård, sen på korset blir musklerna mjukare. Hoppas det inte är något.
 
Sv: Ryggproblem

Att låta en massör gå igenom hästen och massera den är inte alls fel, just för att veta själv att det inte är något problem och ev att förebygga, det behöver inte handla om så mycket pengar..
 
Sv: Ryggproblem

sante skrev:
Att låta en massör gå igenom hästen och massera den är inte alls fel, just för att veta själv att det inte är något problem och ev att förebygga, det behöver inte handla om så mycket pengar..

Framförallt är det bra att av en massör eller equiterapeut lära sig hur man skall känna på sin häst. Alltid lär man sig något nytt. Fick nyligen lära mig hur jag kan känna igenom böjsenorna. :)

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 058
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 362
Senast: caballus
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 215
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp