Ryska krulliga hästar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kristofer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 931
K

Kristofer

Hej!
För en tid sedan såg jag en dokumentär om två äventyrare som paddlade kanot längs floden Kolyma och åkte skidor uppe i Sibirien. De träffade urbefolkning, s.k. kulaker, och på ett ställe dem var så hade dem en helt kritvit häst som hade päls som ett får. Det var 50 minusgrader och den stod utomhus utan problem och arbetade bra trots den svåra kylan och blåsten.

Jag fick för mig att det rörde sig om s.k. Baskjirhästar men dem har ju inte en sån päls.

Vad kan det ha varit för hästras? Länka gärna till bild.

Sv: Ryska krulliga hästar?

Är du säker på att de hette kulaker? Kulak är vad jordägande bönder kallades under stalintiden, inte ett folkslag. Däremot kan det finnas en del ättlingar till kulaker vid kolyma, eftersom ett av de största lägrena i Gulag låg där.

Är du säker på att de hette kulaker? Kulak är vad jordägande bönder kallades under stalintiden, inte ett folkslag. Däremot kan det finnas en del ättlingar till kulaker vid kolyma, eftersom ett av de största lägrena i Gulag låg där.

Dem kallas fortfarande kulaker, vilket är ett ryskt ord för "knytnäve". Dem heter egentligen något annat men har kvar sitt "slang" och självklart är det ättlingar till de ursprungliga befolkningen.

Men är det ingen som vet vilka hästar jag menar?

Dem kallas fortfarande kulaker, vilket är ett ryskt ord för "knytnäve". Dem heter egentligen något annat men har kvar sitt "slang" och självklart är det ättlingar till de ursprungliga befolkningen.

Men är det ingen som vet vilka hästar jag menar?

Men det är inget folkslag! Och de är ingen ursprungsbefolkning heller, det är deporterade bönder från framförallt ukraina och vitryssland. Kulaker är lika mycket ett folkslag som "arbetare", "borgare" "akademiker", eller andra samhällsgrupper.

Menar du kanske en sån här häst?
yakut_Horse_rider_1.jpg

Det är jakuternas hästar som ser ut så. Jakuterna är ursprungsbefolkningen i den delen av Sibirien, de har inget med "kulakerna" att göra (förutom att ättligarna till de som kallades kulaker på 30-talet numer bor i jakuternas trakter eftersom kulakerna deporterades).

Senast ändrad:

Men det är inget folkslag! Och de är ingen ursprungsbefolkning heller, det är deporterade bönder från framförallt ukraina och vitryssland. Kulaker är lika mycket ett folkslag som "arbetare", "borgare" "akademiker", eller andra samhällsgrupper.

Menar du kanske en sån här häst?
yakut_Horse_rider_1.jpg

Det är jakuternas hästar som ser ut så. Jakuterna är ursprungsbefolkningen i den delen av Sibirien, de har inget med "kulakerna" att göra (förutom att ättligarna till de som kallades kulaker på 30-talet numer bor i jakuternas trakter eftersom kulakerna deporterades).

Jakuter var det som jag menade ja. :smirk:

Och det är en såndär häst! Är det Baskjir Curly eller vad är det för ras?

Kicket, det finns inga "Basjkir Curly", i så fall är det någon korsning som är gjord här i Sverige!!!:o

Det finns Curly som kommer från USA.

Eller Ryska Basjkirer, de är absolut inte släkt med varandra!! Man hör på namnet var Basjkiren kommer ifrån.

Curlyn är lockig, det är inte Basjkiren, den kan vara lite vågig i pälsen, men inte så lockig som Curlysen är.

Jag har bägge raserna så jag vet!!:love:

En liten följdfråga bara.
Vissa hästar anses vara "allergihästar". Är det någon av dessa? Baskjir eller American Curly Coated?

Jag har curlyhästar och jag tål dessa helt medans baskijerna tålde jag inte bättre än t ex islandshäst. Men det är olika för olika personer. Båda raserna anses vara allergivänliga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka