Ryttare lever farligt på vägarna

Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

KL

Tror ni det skulle hjälpa om man har typ ett ganska långt spö med en reflex flagga i, ut mot vägen när man rider? Lite som vissa cyklar har en sån där orange ''arm'' ut. Kanske man kan få lite avstånd iaf, även om de inte sänker farten.. Ska prova med en sån.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

KL

Jag håller fast vid det som jag skrev i en liknande tråd. Kommer inte ihåg vilken dock. Tycker att STC och ridsportsförbundet borde gå ihop och göra en "reklam" som går på teve om att möta häst. Jamenar alla bilister kommer göra det någon gång.

Det finns väldigt många människor som aldrig haft kontakt med hästar och inte alls vet hur de fungerar. Men det är ingen bra ide att försöka nå fram till dem genom att lära dem om hästen. Eftersom de inte intresserar dem. Något som intresserar dem är däremot PENGAR.

---------

Tänk er denna reklamen:

Ett ekipage är ute och rider på sidan av vägen, en hästen blir rädd för något och en bilist kör på ekipaget. Sedan kommer det fram en lista på alla utgifter som bilisten blir tvungen att betala t.ex. (påhittade priser)

Jourhavande veterinär 2000 kr
Hästambulans 3000 kr
Benbrottsoperation 50 000 kr
Rehabilitering på djursjukhus 200 kr /dygn

osv.. osv..

Sedan kommer texten "Bilisten blir ALLTID betalningsskyldig. Visa hänsyn och sakta ned!"

-----------------

Det är brilljant :D
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

nja...hästar räknas som ett FORDON i trafiken. Anledningen till att bilisten får betala allt vid en olycka är att hästar inte omfattas av trfikförsäkringen.

Det verkar konstigt? Cyklar är också fordon (ett exempel på det är att man inte får cykla mot enkelriktat), men de kan vad jag vet dömas för vållande till skada odyl, fast de inte har trafikförsäkring? Häatsr räknas som ett fordon OCH som vilt ifall det händer något.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

KL

Jag håller fast vid det som jag skrev i en liknande tråd. Kommer inte ihåg vilken dock. Tycker att STC och ridsportsförbundet borde gå ihop och göra en "reklam" som går på teve om att möta häst. Jamenar alla bilister kommer göra det någon gång.

Det finns väldigt många människor som aldrig haft kontakt med hästar och inte alls vet hur de fungerar. Men det är ingen bra ide att försöka nå fram till dem genom att lära dem om hästen. Eftersom de inte intresserar dem. Något som intresserar dem är däremot PENGAR.

---------

Tänk er denna reklamen:

Ett ekipage är ute och rider på sidan av vägen, en hästen blir rädd för något och en bilist kör på ekipaget. Sedan kommer det fram en lista på alla utgifter som bilisten blir tvungen att betala t.ex. (påhittade priser)

Jourhavande veterinär 2000 kr
Hästambulans 3000 kr
Benbrottsoperation 50 000 kr
Rehabilitering på djursjukhus 200 kr /dygn

osv.. osv..

Sedan kommer texten "Bilisten blir ALLTID betalningsskyldig. Visa hänsyn och sakta ned!"

-----------------

Det är brilljant :D

mmm... bra idé den gillar jag :bow: :bow: :bow:
den fungerar även på personer utan samvete
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Idag hände det en olycka i stallet jag håller till då en liten tjej skulle ta in ett dräktigt sto som inte är helt trafiksäker och det kommer en buss som pyser och drar på. Hästen blir livrädd och springer över tjejen som ramlar, gör illa sig och tappar hästen.

Vi två som såg det sprang dit och en bil som kommer från samma håll stannar, den andra tjejen som gick med en annan häst får tillslut tag på märren. Vi stoppar den bil som kommer från andra hållet, jag kommer fram till tjejen och tar hästen som är lite skärrad och tjejen har blivit jätterädd för. När jag börjar gå till stallet som tar två minuter står 3 bilar snällt och väntar på att jag ska komma av vägen när det kommer en fjärde bil som SKA om. Han kör om och fortsätter trots att jag gör stopptecken, en står och kastar småsten på bilen och jag vevar med grimskaftet men når inte bilen.

Nu höll sig hästen lugn som tur var, men fattar han vad han gjorde? Bilnumret är dock taget och det blir antagligen polisanmälan och kanske ett telefonsamtal för att fråga vad i helvete han höll på med. Jag hoppas verkligen att hans nya bil fick skador!
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Jag har mött både idioter och "änglar" i trafiken.

För några år sedan var jag ute med en ganska ung häst, som var van vid trafik. Då kommer det en traktor med en kärra med ensilagebalar på, där flera var trasiga så plasten fladdrade i vinden. Jag signalerade åt föraren att sänka farten något eftersom hästen blev nervös av ljudet från den fladdrande plasten. Då trycker den idioten gasen i botten och styr rakt på mig. Lyckligvis var vi vid en åker så jag och hästen kunde ta ett skutt åt sidan och komma undan. Hur j-vla dum får man vara. Även om hans traktor inte tar så stor skada av en smäll med en häst så kunde han ju dödat både mig och hästen. Blev så chockad att jag inte tänkte på att kolla signalement på förare eller traktor.

Har också varit med om att bli jagad av en bil. Red en annan häst som inte var riktigt trafiksäker, men skulle bara korsa en väg. Då kommer det en bil som skrämmer hästen så han vände 90 grader och skenade längs med vägen. Och bilisten trycker gasen i botten och tvingar sig förbi och drar sen bara vidare. Hade jag haft en hästsko i fickan då hade jag garanterat slungat den på bilen.

Sen finns det underbara människor också. Två unga moppekillar som brukar köra förbi stallet stannar vid vägkanten och stänger av motorn när de möter hästar. Det är ju lite överdrivet, men kan man inget om hästar är det ju bäst att ta det säkra före det osäkra. Dessutom finns det massor av människor som bromsar in och passerar lugnt, eller stannar helt om man ber dem om det.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Föresten, jättesmart idé med reklamfilmen!!!!:bow:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Bilar som kör förbi i hög fart och hästar som skräms ut på vägen. Nu har ridinstruktören Nina Fyrman fått nog av bilister som utsätter...
Svar
4
· Visningar
1 138
Senast: lillamy73
·
  • Artikel
Hästnyheter En vanlig syn längs våra mindre trafikerade vägar är hästar med vagn eller med ryttare. Tyvärr finns det bilförare som inte tar hänsyn...
Svar
0
· Visningar
506
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Södermanlands Nyheter) Ridskoleverksamheten i Gnesta kan vara i fara. Ridklubben känner sig hårt motarbetade från kommunen. När Gnesta...
Svar
0
· Visningar
681
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Södermanlands Nyheter) Ingen häst, men väl en sadel, selen och träns stals från ett stall i Stjärnhov under natten till tisdagen...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Miia540
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp