Ryttare , respekt??

Fast det låter väldigt märkligt med så många ryttare som galopperar på någons gårdsplan bara 10 m från ytterdörren?! På vägen dit absolut. Men inte på gårdsplanen. Om det inte är så att huset inte ligger i vändzonen utan längst med en väg som fortsätter efter huset. Men inte heller då hade jag galopperat förbi eftersom risken är för stor att någon öppnar en dörr och överraskar hästen jag rider så att den hoppar till. Jag och alla ryttare jag känner skrittar alltid förbi hus. Det skulle behöva vara oerhört speciella förutsättningar för att jag skulle galoppera 10 meter från någons ytterdörr. Det låter väldigt märkligt alltihopa! Jag får inte ihop historien riktigt.
Kanske är det ungdomar med mindre vett. Det låter lite konstigt håller jag med om men vi har detta problemet i naturreservatet vi rider i, anlagda fina ridvägar och vissa allmänna grusvägar, alla vägar och stigar används flitigt av folk på promenad såväl som cyklister och oss med hästar. Sakta in vid möte tycker de flesta är naturligt, men ibland kommer klagomål att nån mött 3 hästar i bredd i full galopp tex och folk fått kasta sig ur vägen, det är en lång backe upp till en sjö som en del av ungdomarna på stallet tycker är kul att tävla uppför. Bristande hänsyn... finns överallt.
 
Kanske är det ungdomar med mindre vett. Det låter lite konstigt håller jag med om men vi har detta problemet i naturreservatet vi rider i, anlagda fina ridvägar och vissa allmänna grusvägar, alla vägar och stigar används flitigt av folk på promenad såväl som cyklister och oss med hästar. Sakta in vid möte tycker de flesta är naturligt, men ibland kommer klagomål att nån mött 3 hästar i bredd i full galopp tex och folk fått kasta sig ur vägen, det är en lång backe upp till en sjö som en del av ungdomarna på stallet tycker är kul att tävla uppför. Bristande hänsyn... finns överallt.

Ja, att det kan finnas enstaka rötägg är ju självklart. Men att det skulle vara såå många som TS beskriver låter märkligt tycker jag. Det får mig att undra om TS syn på vad som är den zon hen vill vara ifred på skiljer sig väldigt mycket från hur lagen ser på hemfridszon. Eller om TS (eller någon annan i närheten) byggt bort en ridväg så att folk känner att de måste rida där för att överhuvudtaget kunna rida ut på en vettig runda.
 
Ja, att det kan finnas enstaka rötägg är ju självklart. Men att det skulle vara såå många som TS beskriver låter märkligt tycker jag. Det får mig att undra om TS syn på vad som är den zon hen vill vara ifred på skiljer sig väldigt mycket från hur lagen ser på hemfridszon. Eller om TS (eller någon annan i närheten) byggt bort en ridväg så att folk känner att de måste rida där för att överhuvudtaget kunna rida ut på en vettig runda.
Jag tänker mindre rötägg mer att det eventuellt kan vara ett gäng ungdomar från samma stall som liksom alla har tagit attityden att detta är kul/ok/inga tankar på riskerna/ingen hänsyn, å andra sidan lät det som ts hade ringt och pratat med någon vuxen som var mer defensiv än tillmötesgående - men det kan ju vara pga ts egen attityd.

Tycker ts verkar spela dum, speciellt om ts är gammal hästmänniska, det är säkert en uppenbart fin bit väg att rida på och så att man får acceptera genomfart av ekipage när man bor på det viset. När jag var liten stod mina hästar på precis sådan gård med husets framdörr rätt ut på en inte jättestor gårdsplan med stall/loge framför, det var liknande för många gårdar därikring som låg en bit in från den allmänna asfalterade vägen, det är väl klart ekipage väljer grusade avstickare för en chans till ritt i tempo. Tror inte man kan stänga av sådana här vägar. Men man fräser ju inte igenom gårdsplan heller.

Kanske skylt ”skritt genom gårdsplan, lekande barn” vore nåt för ts.
 
Fast det låter väldigt märkligt med så många ryttare som galopperar på någons gårdsplan bara 10 m från ytterdörren?! På vägen dit absolut. Men inte på gårdsplanen. Om det inte är så att huset inte ligger i vändzonen utan längst med en väg som fortsätter efter huset. Men inte heller då hade jag galopperat förbi eftersom risken är för stor att någon öppnar en dörr och överraskar hästen jag rider så att den hoppar till. Jag och alla ryttare jag känner skrittar alltid förbi hus. Det skulle behöva vara oerhört speciella förutsättningar för att jag skulle galoppera 10 meter från någons ytterdörr. Det låter väldigt märkligt alltihopa! Jag får inte ihop historien riktigt.
Jag får ju absolut ihop den iom att vi som sagt för 30 år sedan hade folk som galopperade mellan trädgårdsmöblerna medan vi satt i dem och åt middag, 3 meter från galoppen.

Likaså skulle jag aldrig begripit att det ens gick att köra motorcykel nedför den gångstigen vi har om jag inte hade sett folk göra det. Eller trott att folk kunnat köra motorcykel genom någons trädgård, när 20 personer sitter och äter 3 meter från stigen de kör på. Men dock, har jag sett, som barn :)

Har inga som helst problem att föreställa mig en härlig galopp längs med vägen som sopbilen tar, tvärstopp till slängtrav vid ladan och taktig skritt precis över gårdsplanen och så iväg i galopp igen genom den underbara allén. Så sväng och skritt hem längs med allmänna vägen efter den vändslingan så att säga. Tryggt och bra, ingen trafik.

@ba'loba hur ser terrängen ut inuti ert V av vägar? Kan det gå att leda av en ridstig från sopbilsvägen, 10 meter före ladan, som är "mysig" och som sedan går bredvid, på behörigt avstånd från Allén och så upp på allmänna vägen därifrån? Eller är det åkrar och dyl. Om det är ett område med typ skog och sly och lite av varje skulle ju det kunna gå att ordna.
 
Senast ändrad:
Jag får ju absolut ihop den iom att vi som sagt för 30 år sedan hade folk som galopperade mellan trädgårdsmöblerna medan vi satt i dem och åt middag, 3 meter från galoppen.

Likaså skulle jag aldrig begripit att det ens gick att köra motorcykel nedför den gångstigen vi har om jag inte hade sett folk göra det. Eller trott att folk kunnat köra motorcykel genom någons trädgård, när 20 personer sitter och äter 3 meter från stigen de kör på. Men dock, har jag sett, som barn :)

Har inga som helst problem att föreställa mig en härlig galopp längs med vägen som sopbilen tar, tvärstopp till slängtrav vid ladan och taktig skritt precis över gårdsplanen och så iväg i galopp igen genom den underbara allén. Så sväng och skritt hem längs med allmänna vägen efter den vändslingan så att säga. Tryggt och bra, ingen trafik.

@ba'loba hur ser terrängen ut inuti ert V av vägar? Kan det gå att leda av en ridstig från sopbilsvägen, 10 meter före ladan, som är "mysig" och som sedan går bredvid, på behörigt avstånd från Allén och så upp på allmänna vägen därifrån? Eller är det åkrar och dyl. Om det är ett område med typ skog och sly och lite av varje skulle ju det kunna gå att ordna.
Sedan med Allén och hållbarheten, håller inte vägen alls för ridning överhuvudtaget eller är det något de kan göra för att inte förstöra den om de rider på den? En sak vi kunde notera med färre som använde vår stig ned är ju att den plötsligt kräver mycket mer underhåll för att vara en stig. Så minskad genomfart kan också ha oanade konsekvenser.
 
Ryttare, respekt??



Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och postbilen samt jag parkerar där.

Boningshusets ytterdörr är rakt ut på gårdsplanen så jag kan inte sätta staket runt huset och göra typ liten tomt för då kommer inte sopbilen/postbilen in och kan vända.

Från tomtgränsen är det ca 20 meter till ladan. Runt hörnet på ladan är den öppna gårdsplanen och boningshuset.

Det finns två infarter.

En gammal mera än 100 år gammal upphöjd smal murad vall omgiven av alle. Leder rakt fram till huset. inte gjord för att det ska köras tunga bilar och absolut inte ridas in i allen och avvika mellan nått av träden för där rasar den uppmurade vallen och vägvallen rinner ut i sidled så vi får laga laga laga laga laga laga

Den andra infarten är nyare och gjord för bilar.

Bägge möts vid husets gårdsplan.

Det kommer grupper av ryttare 2-10 som viker av från byns huvudväg och rider in till oss och sen ut igen, typ lusttur utan vare sig tidsvinst eller vinst i sträcka. Vi ser dom inte förens de rundar ladan. Vi kan inte gå ut med hunden utan att ha den kopplad för det kan komma hästar vilken sekund som helst av dygnet!!

De rider in där, över gårdsplanen och tar gamla uppmurade vallen ut.

Dom ska alltså ingenstans här utan bara in och ut hos oss.

Skapar en otrygg otrevlig atmosfär för oss i vår egna bostad.

OK, jag sätter upp skyltar på vardera infarten: Privat infart och enskild väg ej genomfart. Det struntar dom i.

Jag sätter upp en skylt på vardera infarten: lös hund på gårdsplan. Det struntar dom i.

Vi har fått klagomål från kommunen om att vi har hästskit på publika vägen som leder mellan våra infarter !!! Kommunen ville veta hur många hästar vi har och hur vi hanterar gödseln! Jag svarade kommunen: har inga hästar alls.

Vi städade på tomten och fällde ungbjörkar och hagtorn som planterat sig själva ca 8 meter från huset. Innan vi var klara så kom kommunen och sa det var klagomål på att vi stör allemansrätten och inte håller vägen fri och städad!

Det är våran infart inne på vår tomt, 8 meter från huset och vägen leder bara in och sen ut från oss!

Jag har pratat med ryttare som rider förbi och berättat oron med hund och dessa som rider förbi huset. Fick svaret: koppla din hund!!

Så sablars otrevligt!!!

Ryttare kräver att vi kör försiktigt i trafiken i hänsyn, vilket vi gör men de rider och dyker upp bara någon meter från vår ytterdörr !!!!


Det finns en (1) privat hästägare några km bort, denne kom upp och knackade på och presenterade sig och vi pratade. Jag sa du rider in genom allen och jag ser när ni kommer och ni vet om min hund och dessa viker e-f-t-e-r allen av ut mot ängar och skog och frågar om OK. (min mark) Jag sa: helt OK så länge ni vet om hunden och inte överraskar från andra håller utan förvarning. Denne sa: kommer hund så vänder jag hästen eller hoppar av och leder förbi.

Denna ryttaren vinkar till oss om vi sitter på verandan :) :)

Men dom andra har snarkiga kommentarer och anmäler att jag fällt träd så de inte kan avända min gårdsplan till fullo!! :( :(

Ska nu anlita dyr advokat eller sälja hus vi bott i i fyra generationer och flytta annanstans??
Det du behöver ta reda på är om infarterna räknas som två separata infarter eller som en väg. Infarter som slutar på gårdsplan/tomt omfattas inte av allemansrätt och du kan därmed bomma för dem hur mycket du vill. Räknas det däremot som en väg som går från allmänna vägen, delar gårdsplanen och ut på allmänna vägen igen så kan du troligen inte köra bort folk.

Mina föräldrar har två infarter. En i varje ände av tomten. Det är dock solklart att varje infart slutar där den ansluter till gårdsplanen och det finns ingen väg som fortsätter över gården. För att ta sig från den ena till den andra måste du passera tomten. Ena infarten är bommad och ingen allemansrätt gäller.

Man får också ha lös hund på egen gård. Jaktlagen anger marker där det kan finnas vilt. Tomt är inte sådan mark. Det strikta hundägaransvaret gäller dock även om det är egen tomt, dumt nog.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 245
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 322
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 080
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp