Ryttare , respekt??

Är hunden lydig är det inga problem men strikt ägaransvar gäller och är det en väg som är öppen enligt allemansrätten och hunden skäller och anfaller när ägaren inte har koll ska man ha den kopplad. Kan ju rusa en älg eller komma fotvandrare förbi också. Egen tomt tar inte bort det strikta ägaransvaret för hund.
Hund som vänder på kommando direkt när vi ofta har både älg, rådjur, harar och rävar utanför dörren.
Vid vilt så är hunden knäpptyst! Knäpptyst! Har vallat får med den hunden.
Men kommer det åtta hästar med rytare i full flax runt hörnet på ladan då skäller hunden några skall. Jag vill inte riskera att något händer och fattar inte varför dessa ryttare envisas.
 
Hund som vänder på kommando direkt när vi ofta har både älg, rådjur, harar och rävar utanför dörren.
Vid vilt så är hunden knäpptyst! Knäpptyst! Har vallat får med den hunden.
Men kommer det åtta hästar med rytare i full flax runt hörnet på ladan då skäller hunden några skall. Jag vill inte riskera att något händer och fattar inte varför dessa ryttare envisas.

Full flax? Menar du att de galopperar förbi ert hus?
 
Är hunden lydig är det inga problem men strikt ägaransvar gäller och är det en väg som är öppen enligt allemansrätten och hunden skäller och anfaller när ägaren inte har koll ska man ha den kopplad. Kan ju rusa en älg eller komma fotvandrare förbi också. Egen tomt tar inte bort det strikta ägaransvaret för hund.
Självklart, jag menade inte något annat. Därav tillägget "lydig". Att en hund existerar och skäller måttligt om någon kommer in på gårdsplan ser jag dock inte som något problem.
 
Hund som vänder på kommando direkt när vi ofta har både älg, rådjur, harar och rävar utanför dörren.
Vid vilt så är hunden knäpptyst! Knäpptyst! Har vallat får med den hunden.
Men kommer det åtta hästar med rytare i full flax runt hörnet på ladan då skäller hunden några skall. Jag vill inte riskera att något händer och fattar inte varför dessa ryttare envisas.
Jag tror säkert ytterst få hästar reagerar på några skall mer än i själva överraskningsmomentet och det vet man ju som ryttare om vilka gårdar som har hundar... Alltså, oavsett om du vallar eller jagar ska hunden uppföra sig och strikt ägaransvar gäller. Att den kan sina arbetsuppgifter innebär liksom inte att du slipper undan det så det är egentligen helt oväsentligt... Och nej, jag förstår att du inte vill att något ska hända. Lik sjutton gäller det, även på egen gård (jag kommer ihåg en ryttare hemmavid som skrittade förbi ett villaområde, en hund började skälla och hoppade upp på staketet, skrämde hästen så den drog, den hundägaren åkte dit, då var den ändå inom inhägnad. Tror de gjorde upp i godo).
 
Jag tror säkert ytterst få hästar reagerar på några skall mer än i själva överraskningsmomentet och det vet man ju som ryttare om vilka gårdar som har hundar... Alltså, oavsett om du vallar eller jagar ska hunden uppföra sig och strikt ägaransvar gäller. Att den kan sina arbetsuppgifter innebär liksom inte att du slipper undan det så det är egentligen helt oväsentligt... Och nej, jag förstår att du inte vill att något ska hända. Lik sjutton gäller det, även på egen gård (jag kommer ihåg en ryttare hemmavid som skrittade förbi ett villaområde, en hund började skälla och hoppade upp på staketet, skrämde hästen så den drog, den hundägaren åkte dit, då var den ändå inom inhägnad. Tror de gjorde upp i godo).
Med det här sagt är det väl tveksamt ändå om allemansrätten gäller om vägen går 0 meter från altanen som ts hävdar, man får ju inte rida på tomt som jag förstår det. Det lättaste är nog ändå att sätta upp ett väghinder, om så tillfälligt, så det blir oattraktivt helt enkelt, och även ta kontakt med ridskolan en gång till. Kan tänka mig att de kanske rider där just för att kunna rida runt och slippa vända, tar du bort möjligheten att rida runt slutar de säkert. Sedan behöver man inte bli bitter och dra in hund och att man minsann är duktig på att ta det lugnt när man kör bil. Hunden har sina lagar som du inte kommer ifrån och om jag inte missminner mig fel så räknas ryttare till oskyddade trafikanter vilket gör att största ansvaret ligger på dig även om ryttaren också ska visa hänsyn. Oavsett vill du inte ha en häst på 600 kg bara för att alla ryttare i just din närhet inte visar hänsyn, vilket känns jättemärkligt.
 
Vi har vår hund kopplad utanför dörren eftersom vi har vilt som springer här och det är jakt i honom, det är ju lag? Man har inte hundar lösa om man inte har kontroll på dem liksom. Det är även lag att ta hänsyn till varandra i trafiken, och oavsett vilket, du vill inte ha en 600 kilos häst i framrutan så det är väl för din egen säkerhet också som du saktar in?
Jag saktar in av ren och skär omtanke och att jag vet att en häst kan spatta för minsta lilla sak som den inte tidigare har spattat för. Det är inte för min säkerhet utan för hästen och ryttarens säkerhet.

Jag har jobbat med att sköta galoppörer och då ridit dessa, ena dagen kunde en fågel fladdra förbi utan en enda reaktion och nästa dag total spatt.

Att rida hem till någons hus är för mig totalt ofattbart.
 
Det är vår privata väg utan något som helst bidrag eller underhåll från vägverk/stat/kommun...
om jag sätter upp staket för hund så blir det även rakt över gårdsplan då ytterdörren vetter mot gårdsplan.
Om jag har förstått rätt så gäller inte allemansrätten genom er gata mellan hus o annan byggnad. Det är ert eget och det räknas även som för nära-störande.

Och din hund har du såklart rätt att släppa ut lös, OM den är lydig och håller sig på er trädgårdstomt/gata. Däremot får inte hunden springa utanför på fält, själv, även om det är er egen mark och hunden får inte heller springa emot de ridande så den skrämmer hästarna. Inte ens om hunden är i trädgården får den springa emot hästar/ ryttare- om nu hunden "når " dem även om ni stänger av er husväg på någotvis.
 
Den där gamla allén/vägen kanske har ett kulturhistoriskt värde och går att få ”skyddad” om man ansöker om det. Då borde det bli lagligt att spärra av den för ridning.
@ba'loba Har du nån skiss över tomten och vägarna med mått, så är det lättare att se?
Ingår vägarna i tomten eller är de servitut?
 
Det jag tycker är märkligt då är att kommunen ringer och påtalar klagomål inne på gården, som, som jag förstår det, är det som ligger 0 meter från dörren? Varför? Få kommuner skulle ju tjafsa om att man tar ner sly eller vad det var på tomten? Hade varit mycket intressant att få höra båda sidor av historien, se hur huset och vägen ligger i verkligheten och få höra hur diskussionerna bedrivits - egentligen. Visst att en eller ett par ryttare kan vara totalt respektlösa i ett område, men ALLIHOP även efter diskussioner och samtidigt att kommunen inte alls vet vad som är tomt/räknas som allemansrätt även efter påtalan ?! Nä, svårt att tro det :grin:.

Skulle vara intressant att se planlösningar på gården kan nog jag tycka också :)
Jag saktar in av ren och skär omtanke och att jag vet att en häst kan spatta för minsta lilla sak som den inte tidigare har spattat för. Det är inte för min säkerhet utan för hästen och ryttarens säkerhet.

Jag har jobbat med att sköta galoppörer och då ridit dessa, ena dagen kunde en fågel fladdra förbi utan en enda reaktion och nästa dag total spatt.

Att rida hem till någons hus är för mig totalt ofattbart.
Ok. Kan tala om att om du inte saktar ner och den spattiga hästen hamnar i din front så åker du dit på det, allra minst dina egna försäkringskostnader då ryttaren inte alls har det ansvaret och såklart det viktigaste: det är inte kul med 600 kg häst på huven och en hov genom glasrutan om det vill sig illa.
 
Kolla in automatisk elgrind. Tillåter fordon att köra igenom. Nu menar jag inte att det ska kopplas el till. Men få personer rider igenom sådan grind då pinnarna fjädrar tillbaks.
 
Det jag tycker är märkligt då är att kommunen ringer och påtalar klagomål inne på gården, som, som jag förstår det, är det som ligger 0 meter från dörren? Varför? Få kommuner skulle ju tjafsa om att man tar ner sly eller vad det var på tomten? Hade varit mycket intressant att få höra båda sidor av historien, se hur huset och vägen ligger i verkligheten och få höra hur diskussionerna bedrivits - egentligen. Visst att en eller ett par ryttare kan vara totalt respektlösa i ett område, men ALLIHOP även efter diskussioner och samtidigt att kommunen inte alls vet vad som är tomt/räknas som allemansrätt även efter påtalan ?! Nä, svårt att tro det :grin:.

Skulle vara intressant att se planlösningar på gården kan nog jag tycka också :)

Ok. Kan tala om att om du inte saktar ner och den spattiga hästen hamnar i din front så åker du dit på det, allra minst dina egna försäkringskostnader då ryttaren inte alls har det ansvaret och såklart det viktigaste: det är inte kul med 600 kg häst på huven och en hov genom glasrutan om det vill sig illa.

Du har inte förstått att jag är väl utbildad i ridning , har arbetat med hästar i toppklass samt alltid saktar ned och visar hänsyn. MEN förväntar mig att få samma hänsyn tillbaka.

Min fastighet är på ca 40 hektar.
Mina infarter har inga servitut över sig.
Jag vill vara ifred på min gårdsplan utanför min ytterdörr.
Det finns ingen anledning att rida in och sen ut.
 
Du har inte förstått att jag är väl utbildad i ridning , har arbetat med hästar i toppklass samt alltid saktar ned och visar hänsyn. MEN förväntar mig att få samma hänsyn tillbaka.

Min fastighet är på ca 40 hektar.
Mina infarter har inga servitut över sig.
Jag vill vara ifred på min gårdsplan utanför min ytterdörr.
Det finns ingen anledning att rida in och sen ut.
Men nu får du inte samma respekt tillbaka. Vad ska du göra åt det eftersom du drar upp det mer än en gång? Sluta sakta ner? Ditt cv behöver du inte lägga upp här, det har inget med diskussionen att göra och ingen här är intresserad av det, en satellitbild eller något hade varit betydligt mer intressant. Jag tror som flera andra att det finns två sidor av en historia här. Få ryttare korsar en tomt gång på gång om ridvägen är helt onödig, speciellt om ägaren ber dem sluta och få kommuner ger tillåtelse till ryttare att ens lämna klagomål för vad folk gör på privat tomt 10 meter från dörren.

Sätt upp en bom om du är säker på att du har rätt till det, det är intressant att du i ett inlägg tycker en bom är för dyrt eftersom du är utförsäkrad men i trådstarten inte drar dig för att ta in dyra advokater. Relevansen liksom? Bom=problem solved.
 
Men går infarterna enbart till er? I så fall förstår jag inte vad allemansrätten har med saken att göra..
Det verkar så på ts beskrivning. Jag håller med att jag inte heller fattar, jag fattar inte vad kommunen har med det att göra heller. Tror det skulle lösas automatiskt med bom eller hinder så det inte går att rida runt.
 
Det verkar så på ts beskrivning. Jag håller med att jag inte heller fattar, jag fattar inte vad kommunen har med det att göra heller. Tror det skulle lösas automatiskt med bom eller hinder så det inte går att rida runt.
Ja precis.. det finns bom som man skall ringa ett nr till så öppnas grinden om man har tillgång att köra in.vad gäller allemansrätten så bom hindrar inte gående..
 
I det här fallet hade jag nog tagit kontakt med en jurist för att ta reda på vad som faktiskt gäller. Om de rider 10 meter utanför din ytterdörr inkräktar de på hemfridszonen och allemansrätten gäller inte om det inkräktar på någons hemfridszon. Hemfridszonen brukar ofta räknas som 15-20 meter runt fastigheten. Således kan ryttarna göra sig skyldiga till hemfridsbrott och i så fall är det fritt fram att polisanmäla ryttarna. Förhoppningsvis kan en jurist bringa klarhet huruvida ryttarna inkräktar på din hemfridszon eller om din gårdsplan omfattas av allemansrätten.

Av att snabbt ha läst på om allemansrätten ser jag att man inte kan förbjuda människor att gå, cykla eller rida på privata vägar. Det kan man ju tycka är lite märkligt och jag kan tycka att man inte rider utanför någon annans ytterdörr eller i någons trädgård. Jag kan även tycka att dessa människor borde ha slutat att rida på denna väg efter flera samtal om att egendom blir förstörd samt av respekt för ägaren till gården som vill leva sitt liv ifred.

Eftersom man inte kan förbjuda dessa människor återstår alternativet att ta till egna kreativa lösningar. Några exempel: dekorera allén med flaggirlanger i skrikiga neonfärger, ha disco hemma med öppna fönster mellan 8-22 varje dag och dekorera träd med julgransglitter. Enligt lag får man inte avsiktligt skrämma hästar eftersom det kan framkalla fara för andra och/eller andra juridiska påföljder. Däremot får man lov att föra oväsen i sitt eget hem så länge inte grannar störs och man får även lov att dekorera sin egendom med vad man vill.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 219
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 312
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 040
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp