Bukefalos 28 år!

Ryttare utan balans..

H

Hæst

Jag trænar en ryttare som ridit några år på ridskola men som har fruktansvært dåkig balans.
I skritt fungerar det bra, sitsen ær fin och så, men i trav funkar det inte alls.
Ryttaren pressar ner tårna och lutar sig framåt pga osækerhet, klarar inte av å rida lætt men det stora problemet ær hur hæstens mun får stå ut med att ryttaren håller balansen i tyglarna.
Ryttaren højer sina hænder uppåt och ut før å hålla balansen i tyglarna och jag ser att hæsten lider av detta den saktar av och drar tyglarna ur ryttarens hænder.
Det førsta jag gjorde var førstås att be ryttaren hålla i manen men det tycker den kænns otæckt och hæsten travar gærna på lite før fort då.
Sedan har jag prøvat å longera mens ryttaren inte fick hålla i tyglarna men då bockade hæsten av ryttaren.
Sedan kan jag ju springa brevid men det orkar jag inga længre stræckor det behøvs mycket træning innan denna ryttaren kommer kunna rida i balans.

Den har vældigt långsam inlærningførmåga.. samtidigt så vill den inte ta någon kritik utan skyller på hæsten nær den protesterar mot ryck i munnen, ryttaren tycker att den kan ju trava och galoppera osv det har ju den gjort på ridskolan.
Men det var på hæstar som var mer vana vid drag i munnen som fortsætter trava och galoppera oavsett.
Så allt tal om tråkigare balans øvningar osv blir ryttaren førbannad øver.
Sedan om jag førsøker læra den att gøra halt på ett mer korekt vis blir den oxå irriterad och sæger att den kan redan halt.
Den førstår inte varfør ett pløtsligt hårdare drag i munnen inte ær någon bra halt, hæsten stannar ju och då ær uppgiften utførd enligt den.

Någon med erfarenhet av instruktion som kan ge råd hur man på ett enkelt vis kan få en ryttare att vilja gøra riktigt och samarbeta.
Det jag gør nu ær att uppmuntra det den gør rætt och førsøker att inte kritisera felen men nær det gæller hæstens mun kan jag inte bara hålla tyst.
 
Sv: Ryttare utan balans..

Sånna elever kan man bli tokig på :angel: Varför träna om man ändå inte vill lära sig liksom...
Jag försöker lära mina elever på ridskolan samma sak redan från början, man har så mycket gratis av det. Synd att många ridlärare inte gör det...

Det bästa för att hitta balansen är ju longering utan stigbyglar och sen ridning utan stigbyglar.
Berätta för din elev att även duktiga proffsryttare tränar MYCKET sits och balans, alla behöver det! Berätta också hur det ska kännas och med vilka små hjälper man kan rida hästen om man har koll på sin sits.

Försök att lägga fram det så hon inte förstår det som, "Du måste öva mer för du är dålig" Utan "du gör vissa saker bra, men för att komma vidare i ridningen måste vi öva mer på detta"
Försök övertala till longering igen, se till att rasta hästen först bara ;)

Eller sitt upp och visa själv hur mycket bättre det blir om man rider som du menar. Ha en liten clinic, gör man såhär rycker hästen ned huvudet, gör man såhär går det bra! :laugh:

Tänkte också på stiglädren, har hon svårt att rida lätt och trycker ned tårna kanske de är för långa? En ryttare med dålig balans tycker jag brukar ha lättare med lite kortare stigläder.
 
Sv: Ryttare utan balans..

Om du ska fortsätta träna den här personen så fokusera enbart på det positiva istället för det negativa.

Sätt först och främst en rem på sadeln, en vanlig snokrem fungerar bra som du sätter i D-ringarna för bröstan så att ryttaren har ett handtag.
Sedan låter du ryttaren (på marken, inte till häst) hålla i ett bett också drar, rycker och tar du normala tygeltag i tyglarna så att ryttaren förstår vad som händer i hästens mun när dess händer hoppar omkring.
Ryttaren ska sedan hålla i både tyglarna och i handtaget och får inte släppa handtaget förren du säger att det är ok.

Visa handgripligen inför varje lektion hur ryttaren ska sitta i sadeln och fokusera på var tyngden ska vara. Att förklara att tyngden ska finnas i nedre delen av magen så att det blir som på en docka med tyngd i botten som alltid ställer sig upp oavsett hur man puttar den brukar göra att ryttaren slutar fokusera på ben och fötter och istället tänker på sittbenen och magen.

Visa ryttaren hur otroligt känslig hästen är genom att lära ryttaren att göra halt för tanken. Enbart genom att använda "tyngden" istället för händerna.

Låt inte ryttaren rida själv utan var med i varje sak hen gör så att du kan se till att hen gör rätt och sedan berömmer du som om det är ryttaren som har ridit själv.
 
Sv: Ryttare utan balans..

Tack før goda tips!
Det ænda denna personen vill e att læra sig hoppa allt annat anser den att den redan kan.
Jag førsøker sæga att æven Malin B. øvar regelbundet med markbundna øvningar och hur viktig sits och inværkning ær æven i hoppning.
Den har inget interese av att rida med små enkla hjælper liksom.

Jag har låtit personen rida med långa och korta læder men tårna åker ner så fort den kænner sig otrygg oavsett.
Den har fåt rida barbacka en del i skritt och det funkar fint, problemen kommer først i trav.
Jag ska prøva att sætta ett handtag i sadeln och se om det går att øvertala personen att hålla tag i det, den kommer nog ta det som kritik.
Sedan skulle ju longering vara det bæsta, kan ju vara smart att rasta hæsten først ja.

Det som ændå ær jobbigast ær denna personens instællning och utbrotten den får nær något inte passar.

Jag har oxå førsøkt få den att førstå att det blir enklare om man gør det riktigt, min hæst kan vara ganska svårriden.. en gång nær vi trænade på halt så fick jag høra att min hæst var ju så enkel å stanna utan att ha ridit min hæst.
Ett par dagar senare fick den prøva å rida min hæst och det førsta som hænde var att hon galopperade till stallet med personen hængande i tyglarna, sedan åter på banan lutade sig personen bakåt med all sin tyng stående i byglarna utan att min hæst stannade och den hårdhænta behandlingen fick henne att bocka av.
Efter det lyssnade den bættre på mig ett par veckor vad det gællde inværkningar men det varade inte længe.

Jag sæger ofta att den ær duktig men att man ændå måste træna vidare på sådant man redan kan.
 

Liknande trådar

Hästvård Ringde ATG kliniken igår och berættade om min hæsts symtom & han misstænkte tornutskotten men det brukade inte vara det utan det kunde...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp