Bukefalos 28 år!

Ryttarens kondition

Sv: Ryttarens kondition

Jag springer 3-4 gånger och styrketränar 1-2 gånger per vecka. Har bra kondis men är däremot rätt stel i kroppen och har ont i rygg/nacke, och knäna i perioder. När jag rider extra mycket (sommartid ex.) så drar jag alltid ner på löpningen för att inte slita för mycket på knäna.

Brukar gå på massage när jag hinner/har råd men tyvärr blir det inte så ofta som det skulle behövas.
 
Sv: Ryttarens kondition

Minizapp skrev:
Vi lägger ner mycket energi och pengar på att våra hästar ska vara i topptrim men hur står det till med oss själva?
:bow: :bow: :bow:
Tack för denna tråd! :crazy:

Nog skäms man lite över att försöka få hästen att gå ner i vikt, men hur är det med en själv? :angel:

Jag måste passa på att fråga er som kan det här med att göra situps på rätt sätt - jag måste nämligen göra fel! Jag får ont i nacken när jag provar. Hur gör man egentligen?

/Marie
 
Sv: Ryttarens kondition

Du kanske försöker dra dig upp med huvudet...? :smirk: Många gör fel för att det är jobbigt att göra situps, men gör hellre några få långsamt och rätt än flera som är fel! Du känner när du gör rätt, för det är MAGEN som ska jobba. Prova att göra situps åt sidorna också, bra för sidorna.

Men jag håller med många här, man får bra grundflås och styrka av stall och ridning, men ska man vara riktigt i form bör man antagligen rida mer än en häst per dag, i tävlingskondition helst, eller träna något vid sidan om.

Jag puttar för styrketräning av ryggen :)
 
Sv: Ryttarens kondition

Chili skrev:
Jag puttar för styrketräning av ryggen :)
Det skulle jag behöva. Jag får väldigt lätt ont i ryggen/ryggskott, men hur gör jag för att stärka ryggmusklerna (och även magmusklerna, för det hjälper väl även att hålla ryggen i form)?
 
Sv: Ryttarens kondition

Jag gjorde slag i saken tidigt i höstas/sensomaren och började träna på gym på allvar, i snitt 3ggr/vecka. Tränar hela kroppen men med någon tyngdpunkt på rygg/nacke/axlar. Tilläggas bör att jag jobbar i vården.
och vilken skillnad det gjort, inte minst ridmässigt!!Jag har blivit mycket starkare, jag hänger inte snett åt vänster längre så fort jag börjar bli trött, jag är stark i innanlåren (jooo, det FANNS muskler där också:o ) och magen ska vi inte tala om!
Pålle har, tack vare att jag inte hänger, blivit mycket mera liksidigt musklad och verkar trivas (ännu) bättre med sin ryttare.
Utöver detta promenerar jag dagligen med hunden, samt joggar bredvid hästen vissa sträckor.
Känns som ganska OK motion, fast jag överväger att börja på vattengympa en gång i veckan också, bara för att det är så kul!:bump:
 
Sv: Ryttarens kondition

Jag märkte jättstor skillnad när jag började göra övningar för ryggen som jag fått av en sjukgymnast. De var på sätt och vis "utskrivna" för just mitt ryggproblem, men övningarna tar upp hela ryggen.

De var superenkla, t.ex. ligga på rygg på golvet, trycka höger handflata (typ bredvid höften/låret) , vänster fot och ländryggen mot golvet samtidigt. Sedan upprepa vänster hand, höger fot och ländrygg. 20ggr totalt.
Eller att stå på alla fyra och sträcka fram vänster hand och ut med höger ben. Håll kvar någon sekund och sätt sedan ner händerna, ta nästa arm/fotpar. Tänk på att vara balanserad och göra alla rörelser långsamt!

Om du eller någon annan vill ha fler ryggövningar kan ni PM:a.
Good luck ;)
 
Sv: Ryttarens kondition

MariaAhmira skrev:
jag går med min hund varje dag mellan 5-10 km, i rask takt! det ger mycket!
kan tyvärr inte spring pga knä-problem!
borde däremot styrketräna mer, särskilt rygg och axlar
Jag har också knäproblem (har ingen knäskål på höger ben t.ex.)...en ledsjukdom som gör löpning och långa promenader svåra att genomföra...däremot funkar det att träna på gym:D. Nu har jag inte gjort det på ett tag...så jag är inte i jättebra form vilket jag kände igår då jag var på clinic...två timmar i sadeln med uppvärmningstiden inräknad och jag är rätt mör:crazy: :o ...så på tisdag är det dags för gymmet igen;)
 
Sv: Ryttarens kondition

Här har du en som har tvingats till träning för att få sitta i sadeln igen...
Styrkeyoga tre dagar i veckan, 1-2 pass med Stepbräda och styrkeinslag. 1-2 träningspass i gymmet.
När jag sitter till häst igen hoppas jag att jag kan klara av att hinna med styrkeyogan, ett kondispass och ett styrkepass. Kommer kräva en hel del planering. Cyklar till träningen i gymmet och tänker cykla till stalllet. Man blir väldigt lat när man har bil:angel:

Apo
 
Sv: Ryttarens kondition

Minizapp skrev:
Vi lägger ner mycket energi och pengar på att våra hästar ska vara i topptrim men hur står det till med oss själva?

Önskar att jag kunde vara så duktig som jag var i våras med att träna, då var jag på gymmet 4-5ggr i veckan mest i form av styrketräning men även löpning. Snacka om att man var fitt då :D
Sen blev jag med häst igen :) och gymmet är inte direkt välbesökt längre 1-2 ggr i mån på sin höjd... och det märks på kroppen; vissa delar protesterar mer än andra :angel:

Förstår inte hur ni hinner träna så mycket ni som gör det :bow: all heder till er. Tycker att jag precis får tiden med skola/jobb och hästen att gå ihop. Skulle gärna spendera 2-3 dagar/veckan på gymmet.

Ska ta tag i det efter jul :angel: eller :rofl:
 
Sv: Ryttarens kondition

Haha.. Det här är en bra tråd.. Jag gör inget mer än att rida, och att ut och gå mkt. men jag tycker inte jag har hemsk kontition! :)
 
Sv: Ryttarens kondition

Jag får planera väldigt mycket och all min nuvarande träning har bara ett enda syfte och det är att jag ska komma tillbaka i sadeln efter min trafikolycka. Men jag har satt som mål att min träning skall vara så intrutad att jag "bara" behöver lägga till ridningen i min planering och jag har en del idéer för hur jag ska få det att fungera. Men oavsett vem jag har sommedryttare så kommer den personen dras in i mitt mycket fasta schema Det brukar iofs vara uppskattat.

Jag tror och vet att för attt hinna med alternativ träning än ridningen så är det planering som gäller. För om man bara tror att man ska hitta en lucka under veckan som man hinner träna på så är man fel ute - tyvärr.
Körde den metoden ett år och köpte ett gymkort som inte nyttjades en enda gång - tragiskt:cool:

apo
 
Sv: Ryttarens kondition

Det är ganska viktigt att man själv har bra kondition och så om man ska orka allt med ridning. Man kan ju ut och gå jag går ut både med och utan hund.
 
Sv: Ryttarens kondition

Jag har börjat rida igen för att komma igång och det fungerar bra. Förr när jag hade häst som tränades inför trav tog jag ofta hästen med mig och for ut och sprang de dagar hon skulle ta det lugnt. Var mycket ute i skogen och hoppade av och gick uppför backarna eller där det var för brant för att rida. Var susen för kondisen och hästen mådde också bra av det psykiskt. Kanske inte så bra för knäna men om man inte har problem med det så......
 
Sv: Ryttarens kondition

Ehhh????

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar???
Hålla mej i form???
Jag stannar minsann i form utan att göra nånting alls!!!

(sen att jag inte kan springa till bussen utan att få astma och att jag inte ens VET var mina träningskläder är, det är en helt annan sak)

/Lavinia, som cyklar till stallet, och tänker börja jogga med hästen
 
Sv: Ryttarens kondition

Själv har jag kommit igång rejält de senaste månaderna; Löpning med hunden varje kväll, gym en-två gånger per vecka plus massa långpromenader!

Måste säga att dte är underbart att inte dö av utmattning efter att ha sprungit uppför två trappor el liknande!

:banana:
 
Sv: Ryttarens kondition

Jag tränar spinning, är ute och springer + går ganska mycket med vovven. Sedan rider jag ju ca 5 hästar om dagen.
Jag tycker det är bedrövligt att många ryttare har sådan kass kondition.
 
Sv: Ryttarens kondition

Mkt bra inlägg...

Jag har varit så lat denna vinter och tappat både musklerna på lår och mage/rygg.....

:angel: Är väldigt onyttig av mig älska mat , bakverk, och godis:crazy:
Så det är tur att man har pållarna:D

Få en att skämmas lite, var ute och gick första gången på länge igår, med en av hästarna ca 6 km...har värdens träningsverk i benen i dag...är ju så man skäms.....

Snart är snön borta och då ska jag träna upp konditionen på mig med...ha ha;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp