Ryttarutrustning

Solponny

Trådstartare
Måttade ett par ridstövlar och har nu ridit med dem ett tiotal gånger, men de är fortfarande på tok för höga!
Kan tillägga att jag har dubbla hälkilar i dem (kanske får ta och införskaffa ett tredje par?)
Är helt låst i skänklarna och kan inte röra dem över huvudtaget. Rider just nu med öppen dragkedja och då är det bättre. Dessutom har de börjat vecka sig mitt på skaften, typ sådanna veck som det blir vid vristen - fast mitt på! Det börjat också bli veck upptill på dem.

Kommer jag att förstöra dem om jag fortsätter rida i dem? Kan man göra något för att få dem att skjunka mer? (Har sjunkit lite mer än på bilderna nu, men är fortfarande för höga)

http://www.pixbox.se/pic_show_id32550445.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id32550446.html

Sv: Ryttarutrustning

var dom inte för höga från början då?
hade lämnat tillbaka dom till affären och köpt ett par andra med kortare skaft. att dom börjat vecka sig mitt på skaftet är ju ett tecken på att de är för långa och inte kan vecka sig mer nedtill

Måttade ett par ridstövlar? Alltså måttbeställda? Tycker inte dem ska bli mycket mer veckade (mjukare) kring vristen. neej, dom är för långa skulle jag säga, ens för att bli lagom sen.

Jag tycker det ser ut som att de kanske kommer att sjunka ihop mer men jag tror inte de kommer att sjunka ihop så mycket att de blir lagom i höjden för dig tyvärr.

Kan ju inte lämna tillbaks dem eftersoma att de är använda :/ Skulle isåfall bli tvungen att sälja dem, men vem sjutton köper ett par stövlar som är 31/53 cm Finns det så länga människor? :confused:

Har dessutom inte råd att måttbeställa ett par nya då jag nyss köpt en ny sadel.

Kan tillägga att den ena stöveln numera är ganska lagom, men den andra går inte att dra upp dragkedjan på. Såg dessutom att den ena var en cm längre! :mad:

Jag tycker det ser ut som att de kanske kommer att sjunka ihop mer men jag tror inte de kommer att sjunka ihop så mycket att de blir lagom i höjden för dig tyvärr.

Bilderna är från andra gången jag red med dem, så nu har de sjunkit ytterligare.

Men vem måttar så enormt höga stövlar? :confused: Gjorde du det själv eller fick du hjälp i affären?

Gjorde det på horseshow, hon sa att de skulle bli för höga om jag hade dem högre än 47, men 47 blev på tok för korta. Dock höll hon som måttade till i andra sidan av sverige så hade ingen möjlighet att ta mig dit. Så fick mäta skillnaden mellan stöveln och knäckecket (4 cm) och lade sedan till 2 cm.

Jag var långsam. Men om ni mätte korrekt längd för dina ben borde de väl inte ha blivit så långa att du inte ens kan knäppa den baktill :crazy:

Jag skulle möjligen kunna ha dem men har inte den typen av pengar just nu :D

Jag var långsam. Men om ni mätte korrekt längd för dina ben borde de väl inte ha blivit så långa att du inte ens kan knäppa den baktill :crazy:

Jag skulle möjligen kunna ha dem men har inte den typen av pengar just nu :D

Silken otur, hade störtat iväg och skickat dem på minuten annars :rofl:

Hittade ett par nästan nya Cavallo Piaff Plus på Blocket. Dock är de en storlek större i foten och 1 cm vidare, 51 cm höga (alltså 2 cm kortare än mina). Borde det fungera?

Cavallo mäter helt konstigt, dom mäter utsidan och inte bak. Stöveln brukar vara minst 3 cm lägre bak än det som står tryckt i stöveln..

53 är ju ingen enorm höjd, jag har 52 (bak) på mina, skulle kunde ha 53 med. Och jag är inte extremt lång. Men en vidd på 31 är det inte många som kan ha ju. Typ Kissie kanske. :p

Det ser ut som mjuka stövlar, så dom kan nog sjunka mer. Annars så kan du kanske be en skomakare korta av insidan/baksidan på skaften lite? Är ju inte mkt som ska till. Att man inte kan dra bak benen ser jag bara som ett pluss! ;)

Cavallo mäter helt konstigt, dom mäter utsidan och inte bak. Stöveln brukar vara minst 3 cm lägre bak än det som står tryckt i stöveln..

53 är ju ingen enorm höjd, jag har 52 (bak) på mina, skulle kunde ha 53 med. Och jag är inte extremt lång. Men en vidd på 31 är det inte många som kan ha ju. Typ Kissie kanske. :p

Det ser ut som mjuka stövlar, så dom kan nog sjunka mer. Annars så kan du kanske be en skomakare korta av insidan/baksidan på skaften lite? Är ju inte mkt som ska till. Att man inte kan dra bak benen ser jag bara som ett pluss! ;)

Tror du alltså att de skulle bli för korta? :crazy:

Ta dem till en riktig skomakare. Denne kan sänka dem lite bak/insida och flytta ner tryckknappen.

Jag hade pratat med återförsäljaren direkt iofs, speciellt om de är olika höga, bara det är ju själv för att lämna tillbaka dem¨, men nu har det kanske gått för lång tid.

Jag skulle försöka vända mig till återförsälarjare i första hand för att försöka få hjälp därifrån.
Om stövlarna var felmåttade eller är olika långa eller om någon dragkedja inte gick att knäppa osv. så borde ju garantin gälla på något sätt. Åtminstone om du har kvitto kvar. Kan du inte lämna tillbaka dem kanske du kan skicka dem i stället? Så att de får åtgärda problemet på något sätt?

Om butiken säger tvär nej eller om det har gått för lång tid nu, skulle jag höra mig för hos en skomakare för att se vad de kan göra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 914
Senast: Karminnie
·
Utrustning jag hade förälskat mig i ett par deniro stövlar, det var mer än halva priset på dem men var fortfarande lite i top för min budget. satt... 2
Svar
38
· Visningar
22 101
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 634
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka