S k öppet ridhus-något som byggt detta??

W

Witzippa

Är nyfiken på om detta sorts ridhus existerar i sverige, dvs ett s k öppet ridhus som har tak men inga täckande väggar, har sett några exempel från utlandet då det verkar vanligt med denna konstruktion (antar med tanke på klimatet) med halva väggar på sidorna. Ser så ljust o luftigt ut!

Någon som sett ett sådant och har en bild att visa hur det såg ut?:d
Gärna utländska bilder om någon skulle hitta det:laugh:

Vad kan nackdelarna egentligen vara med att bygga ett sådant typ av ridhus? dvs om man har endast halva väggar och kanske vindnät upptill?
Det borde ju bli bättre luftgenomströmning sommartid och i och för sig ganska kallt på vintern men å andra sidan blir det ju ändå kallt i ett oisolerat ridhus vintertid.:confused:

En annan fråga gällande tak på ridhus, kan man inte bygga hela taket i samma material (genomskinlig plåt) som man gör med ljusinsläppen, är den för bräcklig den plåten eller blir det liksom för mycket ljusinläpp då? Borde ju inte bli mer ljus än att rida utomhus...:idea:

Som ni säkert förstår har jag lite funderingar kring att bygga ett ridhus både så ekonomiskt och så smart som möjligt så om någon har sett ett sådant här ridhus eller har tips kring det tas detta tacksamt emot, har inte hittat någon tråd om ämnet.:bump:
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

GFRK har ett sånt. I deras verkade det regna in en del så ena kortsidan var en enda stor vattenpöl ungefär.
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Jag personligen hade lagt pengar på ett HELT välisolerat ridhus istället, det kommer förmodligen regna in och om det är rejält stormigt ute lär hästarna bli stirriga!
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

I mina trakter har vi kalla vintrar med frusen mark, så den typen av ridhus där det regnat in skulle ge stenfruset underlag flera månader om året. Däremot finns här växthus-ridhus och de är välfungerande, ljusa och budget-variant.
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Vi har nät upptill men inte halva utan mer som vanliga fönster brukar vara. Det är inte kallare än i ridhus med vanliga fönster.
De flesta är inte isolerade, så temperaturen blir samma.

Underlaget har aldrig frusit, nästet stoppar regn o snö och lite mer luft får man sommartid. Även stort nät på gaveln upptill (som ett stort trekantigt fönster, vilket ger ljus och luft. Visserligen varmt (pust) när det är som sista dagarna men ändå bättre än med fönster,det fläktar lite in i alla fall.

Vi har inte alls de problem som folk i tråden spekulerar om:rofl: Underlaget har aldrig frusit inget regn kommer in, storm låter inte mer än i andra ridhus osv.

Anledningen var att få bra luft.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Inga spekulationer från min sida, jag har ridit i det. I vattenpölen och i blåsten. Dock var det som sagt bara en kortsida som var genomdränkt (en riktig vattenpöl alltså). Men här är det milt klimat och fryser väl inte på allt för länge under vintern.
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Jag gissar att det var felplanerat och ev dåligt dränerat dessutom:confused: Vi har inte haft minsta problem åt det hållet nånsin på 6 år. Inget vatten eller snö har kommit in och blåst ser vi i träden men känner inget av inne i ridhuset:confused:

Kanske hade ni annat nät som inte klarade att så emot?
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Peter Ljungberg, reining ryttare har en paddock med tak men tror även att har nät väggar till. mer info finns på g*l*.se
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Alltså det var inget nät, det var som ett vanligt ridhus med väggar i samma höjd som sargen i ridhusen (om det nu kallas sarg, kommer inte på ordet) sen var det öppet upp till taket om jag inte minns fel.

Dräneringen vet jag inget om, har bara ridit i den två gånger under kurs på ridskolan :p


Iof, det kanske skulle kallas paddock med tak istället. Men det passar in på TS beskrivning :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Det där ser riktigt nice ut !

Dock skulle jag inte vilja ha stall och ridhus i ett sådär som på bilden, även om det såg trevligt ut.
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Så underbart!
Pratade just med min kompis häromdagen om att bygga något liknande......

Immer
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Jag personligen hade lagt pengar på ett HELT välisolerat ridhus istället, det kommer förmodligen regna in och om det är rejält stormigt ute lär hästarna bli stirriga!

Varför ett isolerat? Blir ofta bara problem då man tar hästarna till och från ridhuset då det är kallt ute.
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

i nordvik (västernorrland) så finns det ett ridhus som är byggt inne i ett växthus! just och fint!
på sommaren när det är varmt kan det dock bli ohyggligt varmt, men då kan man ju ha en paddock ute att rida i!
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

dom har ett sånt på en av klubbarna där jag har tränat mycket.
Fördelarna är enorma på sommaren, det blir mycket svalare och inte lika dammigt.
Nackdelarna är att det yr in mycket snö på vintern som gjorde att banan blev stenhård på vissa ställen
 

Liknande trådar

Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 356
Senast: majha
·
Anläggning Vi håller på att bygga stall och det är så klart jättekul, men samtidigt är det en hel massa saker att fatta beslut om och ha koll...
Svar
4
· Visningar
1 592
Senast: lwt03001
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp