S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Varför ett isolerat? Blir ofta bara problem då man tar hästarna till och från ridhuset då det är kallt ute.

Vi har ett helisolerat ridhus och jag älskar det! På vintern fryser aldrig underlaget och det är behaglig temperatur. Och på SOMMAREN är det svalt och skönt att rida där! :)

Vi har inga problem med olika temeraturer då vi går in i stallet efter vi har ridit. Dessutom är det inte "varmt" på vintern, men plusgrader.
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

dom har ett sånt på en av klubbarna där jag har tränat mycket.
Fördelarna är enorma på sommaren, det blir mycket svalare och inte lika dammigt.
Nackdelarna är att det yr in mycket snö på vintern som gjorde att banan blev stenhård på vissa ställen
Yr det verkligen in snö? Hm... det står ju att det inte ska regna in, trodde det var samma med snö. Kanske kan man ta den där grövre varianten som är 94% vindtätt - det kanske står emot snö bättre också?
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Får man vara lite nyfiken och fråga om "ditt" ridhus står långt uppåt landet?
Funderar mest om det behövs mycket snö för att det ska komma in eller om det gör det när det snöar lite skånesnö i februari;)
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Jag räknar med att vi någon gång kommer att få in snö i det nya stallet. Men då handlar det om Österlen snö på tvären för den kommer in ändå när det är riktigt oväder.
Österlen snö är som den på Öland eller på kalfjället för den som inte sett eländet själv. Den blåser in genom minsta springa.
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

I stallet där min häst bor finns det ett sådant ridhus. Klicka runt lite för bilder, det går inte att direklänka till rätt bild. Ska leta bland mina bilder om jag har några.

http://www.otter-creek-ranch.de/index.htm

menar du
halle.jpg
?

var den bilden jag hittade iaf :p
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Ja, det var tydligen möjligt att länka, bara jag som inte kunde.


Det regnar in ibland, när det blåser kraftigt. Annars fungerar det bra.
Fuji%2022.06.2008%2013-17-27.JPG

Fuji%2022.06.2008%2015-59-32.JPG


Öppet stall på andra sidan ridhuset

Caplio%2029.07.2006%2014-29-11.JPG
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Det finns ett ridhus här i närheten som har sånna väggar. jag red där när det var vinter å hade snöat massor, å där var det inte snö inne på banan. De ska väll nätet stå emot, om jag förstått det rätt ?
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Oj hoppsan va många svar det blev, kul!
Har visst inte kollat min egen tråd tillräckligt snabbt....:o

Jo, jag har kollat runt en del på detta sedan jag startade tråden och har sett en del fina ridhus i denna stil och funderat lite så mitt eget koncept o tankar kring deta är väl då följande egentligen: kortsidor tror jag inte är lämpligt att sätta vindnät på då det är hög risk för regn/snö att "blåsa" in även om riktigt bra vindnät ska stå emot "allt".
gavlar får bli transparent plast i så fall och ytterväggar runtom måste det nog bli en bit upp på sidorna oavsett om man köper vindnät eller plåt/plast till den övre delen för ev ljusinsläpp.

Men som sagt, plast på gavlarna och sedan vindnät längs långsidorna och då är det ju också så att man måste göra taket på ridhuset mer utskjutande längs med långsidorna än vad de "traditionella" ridhusen är så man minimerar risk för vädret att hälsa på i ridhuset.

Frys risken är inte större i ett sådant ridhus än i ett oisolerat men man måste ju tänka på alla momenten såklart så det blir bra för alla väder :) för det vore ju faktiskt inte kul om det började samlas vatten inne på underlaget:crazy: då blir det ju verkligen frysvarning....

http://www.gilo.se/windnet.htm
Kolla modellen till höger längst upp på denna länk, där ser man att taket längs med långsidorna skjuter ut längre, verkar smart.:idea:
Men som sagt, inte vindnät på kortsidorna...
Jag hade väl någon idé om att öppet ridhus skulle bli billigare att bygga för att man inte skulle behöva väggarna på samma sätt men i det stora hela blir det nog samma pris men lite trevligare att ha så pass mycket ljusinsläpp och frisk luft i alla fall.

Vad tror ni om mitt koncept ni som har dessa typer av ridhus eller har ridit i något med "öppet" koncept?:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Fast om du vill ha hela kortsidor eller inte beror väl på vilket håll vinden ligger på mot? Oftast så blåser det som mest från ett visst håll. Om det är då långsidan som får ta den värsta smällen spelar det då någon roll om kortsidorna är hela?

Mvh

Tora
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Fast om du vill ha hela kortsidor eller inte beror väl på vilket håll vinden ligger på mot? Oftast så blåser det som mest från ett visst håll. Om det är då långsidan som får ta den värsta smällen spelar det då någon roll om kortsidorna är hela?

Mvh

Tora

Hej Tora, i och med utskjutet från taket (ca 1.5 m på långsidorna) så tror jag inte att långsidorna som dessutom har vindnät kommer att bli ett problem, anledningen till varför jag vill ha täckta kortsidor är för att det blir lite väl mycket med vindnät runt om och det räcker att ha det på långsidorna för att få bra luft sommartid, det man nu kan få, men tänkvärda saker du säger, ska fundera över vad som är bättre o sämre med placering av nät resp transparent plast:)

Vindnät ska ju dock enligt de två lev jag varit i kontakt med vara mycket stabilt mot vind men jag vet ju inte alls själv hur det är att rida i, vore intressant att prova först. :d

I slutändan kanske det slutar med att man bygger ett helt traditionellt ridhus i alla fall;) det finns ju en viss huvudsak med ridhus och det är ju dels inomhus faktorn och ett bra underlag som inte fryser.
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Finns ett mer hållbart alternativ till vindnät. Perforerad plåt.
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Vindnät ska ju dock enligt de två lev jag varit i kontakt med vara mycket stabilt mot vind men jag vet ju inte alls själv hur det är att rida i, vore intressant att prova först. :d

I slutändan kanske det slutar med att man bygger ett helt traditionellt ridhus i alla fall;) det finns ju en viss huvudsak med ridhus och det är ju dels inomhus faktorn och ett bra underlag som inte fryser.

Idag red jag i storm och skyfall, (och har gjort det många gånger samt snöstormar mm) Inte en droppe kommer in och inte blåsten heller. Det är inte några som helst problem ens vid kortsidan där hela "trekanten" liksom är nät, mycket bra för ljuset bla. Sen hela långsidorna, ca 1/4 av höjden drygt.

Detta är mellansverige och ridbanan har aldrig fryst. Det hade den gjort ett par gånger där vi var inackorderade tidigare trots traditionellt ridhus.
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Aaah, det låter ju bra att vindnät verkar fungera så som det sägs i alla fall av leverantörerna.... =)

Perforerad plåt har jag också hört talas lite smått om men är inte så insatt i det än så länge, får göra lite mer efterforskningar vad som kan passa oss bäst, läget för vårt ev ridhus är med ganska mycket skog omkring vilket minskar blåst en hel del och kanske även snö/regn att komma in... =)
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Jag skulle gissa att plåt blir mycket sämre ljus. Det fina nu tycker jag är att man har gaveln från takfot o upp med nät så att det kommer in mycket ljus. Man ser träden utanför och det är trevligt:idea:

Det är inte stora öppna ytor runt, men inte heller tät skog där ridhuset står, utan enstaka träd. Det finns mycket utrymme för vind man ser träden böja sej men känner inte av det.

Sen vet man ju inte hur länge det håller, jämfört med plåt, detta är 6år och ser ut som det gjorde från början.

Ang vindtätheten så har vi ibland önskat när man tränar i sommarhettan att det skulle passera mera vind igenom:o Å andra sidan så isiga stormiga dagar är det skönt att det inte gör det:idea:

Om man bor på Skånes slätter eller kalfjället vet jag inte hur det skulle hålla, på lång sikt, men vindtätt är det som sagt. Och regn o snötätt!
 
Sv: S k öppet ridhus-något som byggt detta??

Ang plåt så är ju det ett rätt 'ljudligt' material med. Det knäpper gärna i plåt när det är vaarmt på sommaren, speciellt när temp stiger eller sjunker. Det känns dock som ett litet problem, men alla vet väl hur det låter när regnet piskar mot plåt? Så där skulle jag välja vindnätet före faktiskt.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 356
Senast: majha
·
Anläggning Vi håller på att bygga stall och det är så klart jättekul, men samtidigt är det en hel massa saker att fatta beslut om och ha koll...
Svar
4
· Visningar
1 592
Senast: lwt03001
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp