Bukefalos 28 år!

=S och klippmaskin

S

Showjumping

Var på hoppträning förut idag, det gick bra, lite över medelbra..Hoppade lite större hinder och så och min häst kändes fräsch och ganska framåt. Sedan ställde jag in honom och la på täcken och så utan att märka något konstigt.

Nu ikväll åkte jag till stallet för att klippa honom och linda benen. När jag har tagit av täcket märker jag ett ca 1 dm långt hårlöst parti där skänkel ligger an när man sitter på honom :crazy: Går över på andra sidan och där är det likadant! Det är liksom inga sår men pälsen ser nästan "bortbränd ut" :crazy: . Jag har ridit precis som jag brukar, inga andra stövlar eller så..Enda skillnaden kan vara att jag hade sporren något högre upp än vanligt..Jag har som sagt ridit exakt såhär på honom så länge jag har haft honom (typ två månader) och han har aldrig haft i närheten av något liknande! Jag är verkligen ingen brutal ryttare ;) Snarare åt det försiktiga hållet.

När jag kom hem kollade jag på sporrarna (gummi inklädda) och ser att gummit ser lite "smält" ut på insidan av högersporren där det var som värst på hästen. Kan det verkligen vara sporren som bränner av pälsen?! :crazy: Någon som har varit med om något liknande? Känner mig som rena rama djurplågaren :cry:

Är det förresten någon som vet någon salva som får pälsen att växa ut snabbt eller så? Minns att min kompis pratade något om en salva man kunde ha på skav så att pälsen växte ut megasnabbt, men det var så längesen så jag minns det knappt..


Sedan till nästa fråga, mitt i allt elände tänkte jag iallafall raka min häst och prova min nya klippmaskin som jag fick idag för dyra pengar :crazy: Så jag testade lite på sidan av honom och den klippte skitlångt in! Nästan ända in på skinnet :eek: Så min ljusbruna häst blev mörk-mörk grå på stället där jag rakade..! Klippmaskinen är av märket moser, är det någon som har en sådan? Klipper den ovanligt mycket eller är det något fel på min??

Jävla skitdag :mad:
 
Sv: =S och klippmaskin

Vad för sorts Moser har du? En Moser Rex (den är en liten sak, har en liten SPAK på sidan som man kan han intryckt eller ej?) - i så fall så ändra spaken, nu minns jag inte vilket, men tror det är med spaken intryckt den klipper VÄLDIGT rent. Jag råkade klippa en hel häst så, han såg ta mig fan inte slug ut, och frös häcken av sig.

Annars om du har t ex en Moser Max eller liknande med utbytbara skär så kolla vad du har för skär på den, de kommer med 1 mm skär som standard, och det är alldeles för kort för att klippa häst med (men det går, jag gör en sån klippning första klippningen på säsongen). 3 mm skär brukar vara lagom, så isf får du köpa ett nytts kär.

Och ang sporrarna - jag tycker INTE om gummiklädda sporrar just för att gummi kan 'bränna'. Nu finns det hästar somi fälltider får skav av skänklar bara (utan sporre), så kan vara 'bara det', men jag skulle inte använda gummiklädda sporrar.
 
Sv: =S och klippmaskin

Hmm jag har någ en sådan med utbytbara skär, skären vi fick med var 2,3 mm..Men vi ska typ se om det går att byta imorgon :(

Och usch jag skäms så för sporrmärkena :o Ser ju ut som om jag har misshandlat häststackaren :cry:
 
Sv: =S och klippmaskin

Hehe, jag är nog jättetrött för jag skrattar ihjäl mig åt era inlägg!
Skitdag är ju en suverän samanfattning!
Och Alexandra, jag har också haft en "nakenhäst" en vinter, när jag hade klippt med en sån där liten moser-maskin. Hahaha!

Idag efter dressyrträningen, (som gick jättebra men varför skulle man få glädjas en stund?) så hade min häst helt plötsligt stora bulor och märken efter sadelgjorden på ena sidan. Hur kan det bara bli så helt plötsligt? Jag blir så himla trött...
 
Sv: =S och klippmaskin

Tant Brun - vill du skratta ÄNNU mer kan du få se BILDER på hur den stackars nakenhästen såg ut?
 
Sv: =S och klippmaskin

jag vill se! är lite spänd inför morgondagen så jag kan behöva vila ögonen på en naken häst :p
 
Sv: =S och klippmaskin

1 mm skär är det vanligaste att klippa häst med absolut inte längre, 3mm är ko skär och blir inget snyggt alls på en häst, randigt och fullt. Skimlarna (melerade) klipper jag dessutom med 0,5mm vilket blir hur bra som hellst utan att bli naket.
 
Sv: =S och klippmaskin

Sedan till nästa fråga, mitt i allt elände tänkte jag iallafall raka min häst och prova min nya klippmaskin som jag fick idag för dyra pengar :crazy: Så jag testade lite på sidan av honom och den klippte skitlångt in! Nästan ända in på skinnet :eek: Så min ljusbruna häst blev mörk-mörk grå på stället där jag rakade..! Klippmaskinen är av märket moser, är det någon som har en sådan? Klipper den ovanligt mycket eller är det något fel på min??

Jävla skitdag :mad:

Många ljusbruna hästar blir gråa när man klipper dem, inget konstigt med det så blir de alltid när de är nyklippta. Min svarta blir också grå medans vissa andra blir nästan samma färg som vanligt, vissa fuxar blir grå medans andra blir blessigt gulbeiga. Brukar ta en vecka ungefär sedan börjar de flesta visa sin vanliga färg igen.
Så det är nog inget fel på din sax bara du som är ovan vid att klippa och därför inte sett detta innan.
 
Sv: =S och klippmaskin

Säger som Gylle, det tar inte så lång tid innan pälsen blir normal igen... Fast iofs är det en liten moser så klipper den ju operationskort- det gör ju inte de vanliga klippmaskinerna.

Jag tycker att många ljusbruna hästar blir beiga innan jul och efter nyår blir de en grå nyans istället.... Antagligen för att de börjar säta sin nya päls då... Alltså samma häst blir beiga i början av sättningen och sedan grå när de inte sätter mer päls.... Då brukar det bara växa ut ett och annat strå som ser ut som grisborst...
 
Sv: =S och klippmaskin

åhh stackars liten, det såg kallt ut.. men tur att det växer ut ganska fort igen.. :)
 
Sv: =S och klippmaskin

1 mm skär är det vanligaste att klippa häst med absolut inte längre, 3mm är ko skär och blir inget snyggt alls på en häst, randigt och fullt. Skimlarna (melerade) klipper jag dessutom med 0,5mm vilket blir hur bra som hellst utan att bli naket.

Kolla bilden på min valack, det är med ½ mm skär..

3 mm skär ger en 'extra' klippning per år, men man slipper att de blir 'renrakade' (1 mm är dock jättebra när man klippr rent sår). Jag har ett 3 mm hundskär, dvs fintandat, inte degrovtandade 'koskären' (då blir det bar randigt och fult).

MEN, jag har noterat när jag klipper pappas hund, att 1 mm Osterskär och 1 mm Moserskär av någon mystisk anledning ger olika resultat. Med Osterskäret blir det bra, med Moserskäret blir det renrakat..

Men, man får ju prova sig fram, vill man ha kortare klippning är det ju bara att gå ner i skärbredd.

Hade jag häst som gick ute korta dagar, stod i varmstall och reds mycket i ridhus kanske jag skulle tycka 1 mm var jättebra..
 
Sv: =S och klippmaskin

Nu kan du inte jämföra skären på de små "hund" maskinerna med de stora häst och kreaturssaxarna det är sådana jag pratar om och som jag fattar att ts har. De små maskinerna är mkt lätt att hålla på olika sätt så att du får "felaktigt" resultat jämfört mot vad som angivits. Majoriteten av de stora går att köra med samma skär på och man kan inte på samma sätt vinkla maskinen annorlunda för att få olika resultat. 1 mm skär till de stora är standard till häst och 3 mm är standard till ko. Jag har provat klippa häst med 3 mm av misstag fick med sådana när jag köpte min nyaste sax och snacka om fullt resultat, jag kastade mig på tele till försäljaren då jag var övertygad om att det var fel på saxen tills vi kom på att de av misstag skickat med koskär istället.
Har själv även liten (Oster Golden A5 nu och har tidigare haft Moser Rex) till finliret på ben odyl och har just hållt på som en tokig med att försöka hitta rätt bland Osters skär då bla tillverkaren uppger en längd, försäljaren har mätt upp en annan längd på samma skär. Har i dagsläget skär 10 till den och enligt tillverkaren klipper de 1 mm, vilket inte alls stämmer utan de klipper längre blir kant jämfört med vad den vanliga saxen klippt. Att din inte har klippt 0,5 mm ser man ju direkt klipper grabben som också är vit med 0,5 mm och aldrig någonsin ser man huden igenom vid 0,5 mm klippning.
0,1mm är vad de använder på klinik.
 
Sv: =S och klippmaskin

Hehe, tråkigt med skitdagar. Kan nog bara hjälpa dej med din sista fråga. Jag har en klippmaskin som också klipper väldigt kort. De känns nästan nakna efteråt. Så alla kanske klipper kortare än man tror liksom.
jag tror inte det är något problem eftersom håret växer ut några mm väldigt fort så blir dom fina igen. Min häst är svettfux och jättefin i pälsen och när jag klipper henne ser hon ut som ett gult lejon typ...inte alls fint... men det får man väl stå ut med under det kalla halvåret då :) Det växer ju som sag ut fort igen!
 
Sv: =S och klippmaskin

Många ljusbruna hästar blir gråa när man klipper dem, inget konstigt med det så blir de alltid när de är nyklippta. Min svarta blir också grå medans vissa andra blir nästan samma färg som vanligt, vissa fuxar blir grå medans andra blir blessigt gulbeiga. Brukar ta en vecka ungefär sedan börjar de flesta visa sin vanliga färg igen.
Så det är nog inget fel på din sax bara du som är ovan vid att klippa och därför inte sett detta innan.

Min lilla skimmel blir rosa när hon är nyklippt! Hon ser ut som en liten gris....:angel:
 
Sv: =S och klippmaskin

Många ljusbruna hästar blir gråa när man klipper dem, inget konstigt med det så blir de alltid när de är nyklippta. Min svarta blir också grå medans vissa andra blir nästan samma färg som vanligt, vissa fuxar blir grå medans andra blir blessigt gulbeiga. Brukar ta en vecka ungefär sedan börjar de flesta visa sin vanliga färg igen.
Så det är nog inget fel på din sax bara du som är ovan vid att klippa och därför inte sett detta innan.

Klippte honom för en månad sedan och då var han samma färg, bara något mörkare. Då förstår nog inte hur jag menar, det är liksom inte pälsen som är mörkare längre ner utan det är skinnet som syns som på alexandra_ws häst. Exakt så ser det ut fast min är brun då..
 
Sv: =S och klippmaskin

Gylle - okej, du kan ha rätt. Det är många år sedan jag klippte med annat än Oster Golden A5 och Moser Max 45. Men TS har ju en Moser, och såvitt jag minns gör de inte 'kreatursmaskiner' (dvs de mer lurviga). Men dte är möjligt det stämmer på det. Det är en djungel det där när skär som 'ska vara samma' klipper olika (syns ju även mellan 'små' saxar, som just mellan A5 och Max 45:an.. Gäller ha koll på vad man klipper med, annars blir det 'nakenhund' av riesenschnauzern.. och där klipper jag ju 'lika varje gång', så det är inte vinkeln, utan det är skären som skiljer. Det ena blir det superfint med, alldeles lagom kort och svart, glänsande päls, det andra blir det ungefär lika vackert som valackens klippning som jag bifogade bild på, dvs hundstackaren blir en nakenhund).
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle klippa min tjockpälsade shettis igår. Nytvättad och fin. Men innan jag ens han börja så upptäckte jag att klippmaskinen inte...
Svar
19
· Visningar
2 331
Senast: Solvind
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
6 970
Senast: skuggi
·
Hästvård Har någon bilder på regnskållor i olika stadier? Jag misstänker att min häst har det, veterinären har tittat på det men hon kunde...
Svar
1
· Visningar
1 310
Senast: Mynta2
·
Övr. Hund Ja, herregud... Vi har en 6 månaders Powder Puff-pojke som vi försöker behålla pälsen på, den är väl någon dryg decimeter lång och...
Svar
14
· Visningar
3 579
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp