Så betesvall

W

wille06

Vi har precis köpt en gård som vi ska göra om till hästgård. Vi flyttar in om 10 veckor. Bonden som brukar jorden idag har precis skördat sitt (vete?). Han har lovat att så betesvall åt mig, och nu undrar jag hur det fungerar enligt tidsplan och vad bör han så med i så fall? Om han sår i höst, kan jag redan till nästa sommar låta 3-4 hästar gå på bete där? Hagarna kommer att bli i storlek 4-5 ha. Tacksam för goda råd! Hälsningar Nybörjaren :)

Sv: Så betesvall

Kanske kan man göra på flera sätt, men när farsan sått in vall så är det en tid efter vårsådd av annan gröda. Vallväxterna växer sakta första året och skadas inte av skörden av spannmål på hösten. På en stubbåker syns det om man vet vad man tittar efter att det är insådd vall, men inte mera.

Första året har vi aldrig fått beta, utan först år två har vallen "satt sig" såpass att den håller för bete. Men, det kan vara olika beroende på vilken jord det är, och kanske vilka arter man sår in.

Hoppas någon kunnigare också vill svara :)

Lycka till med er gård!
Lotta

Normalt sår du i höst, skyddsinsådd i spannmål (år ett). Skörd av spannmål nästa höst (år två). Putsar en-två gånger (år tre). Har vallen etablerat sig bra framåt augusti släpper vi på ett fåtal hästar (1-2 st) då, annars fortsätter vi putsa en-två gånger till och använder vallen efter midsommar år fyra.

Släpper man på för tidigt trampar de upp rotsystemet och det blir bara pannkaka av allltihop och man får en upptrampad, lerig hage med på tok för lite gräs.

Vallblandningen brukar jag överlämna till fröproducenterna att välja åt mig, utifrån jordmån och djurslag.

Det finns de som skyddsår i ettårsgräs (westerwoldiskt rajgräs t ex) och släpper på hästarna på hösten år två men det är ett gräs som inte passar alla hästar och som kan vara problem för IR och/eller fånghästar.

Ren sådd av vallfrö fungerar på hösten det blir en vall nästa sommar som kanske inte bör betas. Men om man tar ensilage eller hö, sen får den växa till o betas försiktigt om det inte är blött .

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 379
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 926
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
45 148
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna