Så in nytt utan att plöja?

J

javill

Vi har vall/bete på gammal åker. Inte plöjt på säkert tjugo år. Har frågat grannbönderna om de kan plöja men, de är skeptiska eftersom det är så gammalt och de tror att det kommer vara för stenigt. Nu hörde jag någon nämna att man kan så in nytt i alla fall, alltså utan att plöja!? Någon som vet mer hur det går till? Det kunde ju passa perfekt här hos oss. Samtidigt behåller man ju den artrikedom som finns på den gamla vallen?

Sv: Så in nytt utan att plöja?

För att det ska bli bra, bör det ju åtminstånde fräsas upp innan sådd..

Förstår dock inte resonemanget med att det inte ska gå att plöja :confused: Sten i varierande storlekar finns det överallt där man plöjer..De som är model större plockar man bort när de dyker upp :cool:

Att bara släga på frön direkt på backen ger lika mycket som att kasta pengarna i ån...

Gnist skrev:
För att det ska bli bra, bör det ju åtminstånde fräsas upp innan sådd..

Förstår dock inte resonemanget med att det inte ska gå att plöja :confused: Sten i varierande storlekar finns det överallt där man plöjer..De som är model större plockar man bort när de dyker upp :cool:

Att bara släga på frön direkt på backen ger lika mycket som att kasta pengarna i ån...

Hehe... ja, inte vill jag slänga pengarna i ån men, som jag fattade det så gjorde man något innan eller samtidigt?! som man sådde fröna. Kanske fräste man? Man gjorde alltså inget så radikalt (eller vad man ska kalla det) som att plöja upp alltihop utan lite av gamla vallen var kvar. Kan man fräsa ner ett par centimeter med några centimeters mellanrum och på så vis så kanske? Bönderna här kanske har köpt nya plogar som de är extra rädda om allihop?! :)

Vi har en såmaskin som skär ner fröna i backen, vilket alltså betyder att man kan så i en befintlig vall utan att plöja upp den. Kanske dom har en likadan, i såfall borde det fungera. Har tänkt göra samma sak här hemma.

poff skrev:
Vi har en såmaskin som skär ner fröna i backen, vilket alltså betyder att man kan så i en befintlig vall utan att plöja upp den. Kanske dom har en likadan, i såfall borde det fungera. Har tänkt göra samma sak här hemma.

Ja, en sån där kanske det är. Borde ju fungera om de nu tycker det är så besvärligt att plöja upp det?!

Antar att det är något sådant den lantbrukare jag pratade med ang våra gamla vinterhagar som har fått för stor del ogräs, han sa att man river och sår i de befintliga hagarna, har ni alltså gjort det, blev det bra ? Funderar på att göra det är inte alls intresserad av att plöja upp dem nu när det är en bra svål i dem som klarar sig i stort sett oskadd varje vinter.

gylle skrev:
Antar att det är något sådant den lantbrukare jag pratade med ang våra gamla vinterhagar som har fått för stor del ogräs, han sa att man river och sår i de befintliga hagarna, har ni alltså gjort det, blev det bra ? Funderar på att göra det är inte alls intresserad av att plöja upp dem nu när det är en bra svål i dem som klarar sig i stort sett oskadd varje vinter.

Ja, bra svål är ju ytterligare en anledning att låta bli att plöja om det inte är ett måste.

Såmaskinen som skär ner fröna, hur ser den ut och hur fungerar den?
Det låter precis som något vi skulle behöva, vi började provplöja men det var inte så lätt. Har en stor vall som behöver fräschas upp.
Vi har traktor, det behövs väl? Har du namnet på såmaskinen?

Vi sådde i befinlig vall och beten i förra veckan så jag vet inte än om det blir bra, men min man säger att det ska fungera.
Dessutom är det tydligen bra att "lufta" lite, vad han nu menar med det.

Den heter Väderstad Rapid Super XL (tror jag), det är en ganska ny maskin 04 el 05 och kostar nog rätt mkt pengar. Kanske inget man går och köper om man ska så in lite vall bara. Min man sår även åt andra, så det kan ju vara fler som gör så när dom gör så stora investeringar, hör efter i Dina omgivningar.

Jag skulle vara lycklig att ha hästarna på så gammal vall- dom blir så övergödda annars :o

Jo, det gör ju inget att delar av betet är magert men, tanken är att vi ska ta hö på vallen i framtiden och det vill jag ha i alla fall hyfsade värden på.

Vi har sått in nytt i vår hage/vall utan att plöja innan. Sådde och sedan ringvältade efteråt. Det blev ett bra resultat.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 656
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 368
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 859
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 782
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka