Så jä*la förbannad!

jenny_bella

Trådstartare
Jag är så jä*la förbannad just nu! Det är 2 saker som bidrar till denna ilska.

Nr 1; I en annan tråd har jag berättat att min medryttare bestämt sig hux flux för att skaffa en egen foderhäst. Personen i fråga hade varit medryttare hos mig i ca 8 månader när nu detta behovet av en "egen" häst dök upp. Hon har endast ridit min häst, ingen skötsel ingick. Hon har ingen koll på något gällande skötsel, sjukdomar, foderstat osv. Jag förklarade att jag kanske inte tyckte att de var det smartaste beslutet baserat på ovanstående anledningar.
Hon tyckte att vi kunde hjälpas åt med hästarna även när hennes kom, dvs att hon fortsatte att sköta om min 2 dagar i veckan och 2 dagar i veckan tar jag hand om hennes. Dvs 2 dagar i veckan har jag skötsel ansvar för båda och 2 dagar har hon ansvaret. Resterande 3 dagar tycker jag att då får man sköta sin egen häst, visst kan man träffas och rida men man sköter sin egen häst.

Igår pratade vi och helt plösligt säger hon till mig att hon tycker att vi ska bestämma att 1 person har ALLT ansvar dom resterande 3 dagarna ( vilket råkar vara fredag, lördag och söndag). Och att man delar upp det varannan helg. Dvs varannan vecka har man hästarna 2 dagar och den andra veckan 5 dagar. Detta tycker inte jag är okej! Jag vill ha tid med min egen häst och är inte intresserad av att ta hand om någon annans häst så pass mycket! Det verkar precis som att hon skaffat häst och bara antagit att någon annan ska ta hand om den så hon bara kan fortsätta som innan ( när hon red min häst 2 dagar i veckan) . Hur tar man upp detta med henne? Jag har haft häst i 7 år nu, är van vid att alla resor osv måste lösas med "häst passning" inget konstigt. Om 3 veckor ska vi båda bort under helgen och då kläcker hon ur sig att hon tycker jag kan höra med min syster om inte hon kan ta hästarna? Ja hon kan ta min häst men jag tycker hon får lösa det med sin egen häst, eller?

Nr 2; Idag hade vi bestämt att vi skulle träffas kl. 10 i stallet. Halv 10 skickar jag sms om att jag åker hemifrån, inget svar. Kommer fram och mocker, fixat mat osv. Hon har inte dykt upp 10,30 så jag tar in min häst och tömkör en runda. Sen kör jag hem, då är kl 11,30 och jag har inte hört ett jä*la ljud från henne! Jag ser att hon varit inne och läst mitt sms om att jag åker hemifrån kl 11 men nu flera timmar senare har jag inte hört ett skit från henne och blir så förbannad! Även om man försovit sig så hör man för fanken av sig när man vaknar och meddelar eller?
Jag har inte hört av mig till henne för jag tycker att de är hon som felat.

Hur ska jag tackla dessa 2 problem? Hur hade du gjort/reagerat?

Sv: Så jä*la förbannad!

Jag hade skött min häst själv.Det där låter ju som det inte kommer fungera så bra.

Prova med att bara säga rakt ut hur du känner. Det är hennes beslut att skaffa en häst. Inte ditt. Finns ingen anledning för dig att ta hand om den andra hästen....

Vet inte om jag hänger med... har medis foderhäst kommit nu alltså, och hon vill inte ta hand om den (och din) i den utsträckning som ni bestämde innan den skulle komma? Är det bara ni två i stallet?

Men vad är problemet? Sköt din häst själv, så får den andra tjejen sköta sin häst.

Jag tycker inte att det verkar så komplicerat.

1. Du verkar sur för att din medryttare ska skaffa egen häst, unna henne den glädjen! Hon verkar ju intresserad av att ni ska hjälpas åt och vill antagligen få en bra start på sitt eget häst"ägande".

2. Om du inte vill att ni ska hjälpas åt fullt så mkt som hon vill så säg det då. Det är ju inte svårare än så. Tala om att du tycker att var och en sköter sitt de flesta dagarna/vecka och vill man ha hjälp så frågar man snällt.

3. Ta upp med henne att du tycker att det vore bra om hon hörde av sig när det blir ändrade planer eftersom du inte vill behöva stå och vänta i onödan.

Mvh JV

Låter bäddat för problem.
Jag skulle sagt att jag kan gå med på att byta de 2 dagarna det var tal om i början, prova ett tag för att se om det funkar , men annars skaffar jag en ny medryttare.

Senast ändrad:

Jag tycker inte att det verkar så komplicerat.

1. Du verkar sur för att din medryttare ska skaffa egen häst, unna henne den glädjen! Hon verkar ju intresserad av att ni ska hjälpas åt och vill antagligen få en bra start på sitt eget häst"ägande".

2. Om du inte vill att ni ska hjälpas åt fullt så mkt som hon vill så säg det då. Det är ju inte svårare än så. Tala om att du tycker att var och en sköter sitt de flesta dagarna/vecka och vill man ha hjälp så frågar man snällt.

3. Ta upp med henne att du tycker att det vore bra om hon hörde av sig när det blir ändrade planer eftersom du inte vill behöva stå och vänta i onödan.

Mvh JV

Angående den första punkten: Visst unnar jag henne det, de är jättekul. MEN jag kan inte ta på mig en häst till 5 dagar i veckan och tycker inte att hennes beslut ska påverka mig. Det är mer på den nivån att de är lite status att säga att man har häst men sen vill hon helst lägga ansvaret på någon annan dvs mig.

Men säg att du inte kan ta hennes häst så mycket. Hon kan väl knappast tvinga dig?
Lägg din energi på roligare saker än att vara förbannad på folk.

Strunta i henne och hennes häst! leta ny medryttare om du behöver en.

Svar till Lager: Medis foderhäst har kommit och dom dagar vi var överrens om att dela står fast. Men nu vill hon lägga till dagar. Hon tycker att varannan vecka ska hon ha båda hästarna måndag, tisdag sen tycker hon att jag ksa ha dem alla övriga dagar och sen veckan därpå tvärtom.
Jag vill inte detta då anledningen till att jag själv skaffade medis är för att jag inte hann med 1 häst 7 dagar i veckan , och ni tycker hon att jag ska ta hand om 2 st 5 dagar i veckan.

Säg du till henne att hon ansvarar för sin häst och du för din sen står det var och en fritt att skaffa medryttare utöver.

Jag fattar verkligen inte problemet. Det är ju bara att säga att om hon vill kan hon va kvar som medryttare på din häst 2 dagar i veckan men att du inte har tid att ta hand om någon annans häst. Och är det nu så att hon inte går med på det är det ju bara att leta ny medryttare.

Man ska ha så lite dealar som möjligt med folk har jag lärt mig.

Du skrev precis vad jag tänkte.... :D

Till TS

Vill medryttaren skaffa egen häst... *fine* låt henne göra det och låt henne ta smällen med vad det innebär att vara hästägare...

Du skaffar ny medryttare som hjälper dig med din häst...

Behöver din x-medis hjälp med sin häst... då får hon skaffa en egen medhjälpare i så fall..

1. Säg rakt ut att du inte vill ha hand om hennes häst 5 dagar varannan vecka, svårare än så är det väl inte. Om hon vill ha mer fritid är det hennes problem

2. Jag hade ringt och frågat vars hon var och bett henne höra av sig om hon inte kan komma när vi bestämt. Även förklarat att jag inte har någon lust att vänta på någon som inte kommer..

Jag fattar verkligen inte problemet. Det är ju bara att säga att om hon vill kan hon va kvar som medryttare på din häst 2 dagar i veckan men att du inte har tid att ta hand om någon annans häst. Och är det nu så att hon inte går med på det är det ju bara att leta ny medryttare.

Man ska ha så lite dealar som möjligt med folk har jag lärt mig.

Problemet är väl dels att jag är för mesig samt att vi står varandra ganska nära och därför är de svårt för mig att säga ifrån. På de 2 veckor hästen snart varit på plats har hon flertalet gånger sagt att hade de inte varit för mig så hade gon aldrig skaffat hästen, hon syftar på mig framför allt som kunskapsbank.
Men jag misstänker att gon i sitt huvud kommit överrens med sig själv om att vi ksa dela exakt lika och därför skaffat hästen för att hon vet att hon slipper ha ansvar 7 dagar i veckan . . .

Om man är så pass mesig att man inte klarar av att säga ifrån, då får man faktiskt stå sitt kast tills man lärt sig att sätta ned foten. Ingen här kommer ta kontakt med henne och säga till henne åt dig. Det är du som ska göra det, och tills du samlat mod att göra det kommer du stå där med två hästar 5 dagar i veckan varannan vecka.

Det kanske är på tiden att du sätter ner foten och förklarar att det är HENNES/HANS häst, inte ERAN

Kunskapsbank kan man vara utan att för den delen stå med halva ansvaret..

Du har en läxa att lära... dvs säga nej.... nu räcker det....
Det är inte så förbaskat svårt ... det inser man när man gjort det första gången.

Detta låter ju helt galet. Tycker jag i alla fall.

Är ni väldigt unga eller/och står varandra nära? För din häst är ju just din häst. Den ansvarar du för.
Hennes häst får hon själv ansvara för. Hon kan ju inte tvinga dig att ta hand om en häst du inte är intresserad av att ta hand om.

Visst kan det vara svårt att säga ifrån, men jag tror att du måste göra det. Det är väl bara att förklara nåt i stil med:
Jag tycker det är roligt att du skaffat egen häst och jag hjälper dig gärna med min kunskap/om du har frågor osv. Men jag har tyvärr ingen möjlighet att ta din häst så mycket som du pratar om. Jag har bara tid för en häst, annars hade jag själv skaffat två. Visst kan vi hjälpas åt så gott vi kan, men jag kan inte binda upp mig på bestämda dagar och mer än 2 dagar i veckan kommer jag inte hinna med i alla fall

Nåt sånt. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 963
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 412
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Fodervärd
  • Torrfoderdjungeln..