Så jobbigt och ändå en bagatell....

FannyN

Trådstartare
Jag har tilldelats en pallkrage i bostadsrättsföreningen. Det var jord och halvmeterhögt ogräs i den. Vi grävde ur jorden och fyllde med Hasselfors nån yrkesjord sedan hade vi en rejäl dos brunnen gödsel. Sedan så blandade vi det och vattnade rejält.
Det här låter inte jobbigt med det var faktiskt det. Kragarna är långt från en väg så vi har burit jorden i säckar eftersom vi inte har nån skottkärra i stan heller. Nåväl mannen har burit jord och jag var glad och nöjd. I förmiddags så tänkte jag att jag skulle bygga på ett växthus jag köpt till kragen. Jag tar en promenad och ser då att nån jävla fjant satt två tomat plantor och massa gräslök där. I min krage som vi lagt ner tid och pengar på och som vi haft roligt när vi grejade och det kändes bra och kul.

Jag är inte typen som rycker upp och kastar bort i ilskan. Jag har ju ingen aning om vem det är som tänkt så fel. Det är en stor förening med ett 150 lägenheter runt en stor park och massa aktiviteter och väldigt trevligt. Jag ska skriva en lapp och be att de ringer mig. Eller hur skulle du tänka?
 
Jag har tilldelats en pallkrage i bostadsrättsföreningen. Det var jord och halvmeterhögt ogräs i den. Vi grävde ur jorden och fyllde med Hasselfors nån yrkesjord sedan hade vi en rejäl dos brunnen gödsel. Sedan så blandade vi det och vattnade rejält.
Det här låter inte jobbigt med det var faktiskt det. Kragarna är långt från en väg så vi har burit jorden i säckar eftersom vi inte har nån skottkärra i stan heller. Nåväl mannen har burit jord och jag var glad och nöjd. I förmiddags så tänkte jag att jag skulle bygga på ett växthus jag köpt till kragen. Jag tar en promenad och ser då att nån jävla fjant satt två tomat plantor och massa gräslök där. I min krage som vi lagt ner tid och pengar på och som vi haft roligt när vi grejade och det kändes bra och kul.

Jag är inte typen som rycker upp och kastar bort i ilskan. Jag har ju ingen aning om vem det är som tänkt så fel. Det är en stor förening med ett 150 lägenheter runt en stor park och massa aktiviteter och väldigt trevligt. Jag ska skriva en lapp och be att de ringer mig. Eller hur skulle du tänka?
Jag hade ryckt upp, ställt det hela i en kartong och lämnat en lapp som upplyst om att jag inte uppskattar att andra stjäl min pallkrage, som jag lagt ner tid och pengar på att fixa till för mina egna odlingar och att jag kommer meddela bostadsrättsföreningen om det inträffade.

Så fult gjort 🤬
 
Jag hade ryckt upp, ställt det hela i en kartong och lämnat en lapp som upplyst om att jag inte uppskattar att andra stjäl min pallkrage, som jag lagt ner tid och pengar på att fixa till för mina egna odlingar och att jag kommer meddela bostadsrättsföreningen om det inträffade.

Så fult gjort 🤬

Jag hade rykt upp och satt vid sidan i kartong ... men jag hade antagit att det var ett "honest misstake" och upplyst om just det i lite vanligare ton.
 
Kontakta den som är ansvarig för att tilldela pallkragar, kanske har de av misstag råkat lova bort samma pallkrage två gånger?
Annars är det väl trevligast att skriva en lapp och försöka komma i kontakt med den som planterat, lyckas inte det gräva upp och ställa i en kartong bredvid tillsammans med en lapp.
 
Jag hade antagit att det var ett misstag i pallfördelningen, kontaktat styrelsen och avvaktat svar. Behövde jag så eller plantera just då hade jag stoppat plantorna i hink/påse/något med lapp. Friar hellre än fäller för grannsämjan.
 
Jag hade nog lyft upp plantorna med rejält med jord, satt ner i en kartong, gett en skvätt vatten och skrivit en vänlig lapp. Om någon har gjort ett misstag så är det tråkigt om deras plantor ska bli förstörda i onödan. Kul med en egen krage! :)
 
Jag har tilldelats en pallkrage i bostadsrättsföreningen. Det var jord och halvmeterhögt ogräs i den. Vi grävde ur jorden och fyllde med Hasselfors nån yrkesjord sedan hade vi en rejäl dos brunnen gödsel. Sedan så blandade vi det och vattnade rejält.
Det här låter inte jobbigt med det var faktiskt det. Kragarna är långt från en väg så vi har burit jorden i säckar eftersom vi inte har nån skottkärra i stan heller. Nåväl mannen har burit jord och jag var glad och nöjd. I förmiddags så tänkte jag att jag skulle bygga på ett växthus jag köpt till kragen. Jag tar en promenad och ser då att nån jävla fjant satt två tomat plantor och massa gräslök där. I min krage som vi lagt ner tid och pengar på och som vi haft roligt när vi grejade och det kändes bra och kul.

Jag är inte typen som rycker upp och kastar bort i ilskan. Jag har ju ingen aning om vem det är som tänkt så fel. Det är en stor förening med ett 150 lägenheter runt en stor park och massa aktiviteter och väldigt trevligt. Jag ska skriva en lapp och be att de ringer mig. Eller hur skulle du tänka?

Jag tycker du är helt rätt ute med att lägga en lapp och be hen kontakta dig. Skriv också på lappen att det inte är en allmän pallkrage utan att man får tillgång till en genom brf:ens kö. Annars kanske personen skiter i att ringa, om hen tror du vill prata tomater eller bara har allmän telefonskräck, och då är du kvar i samma läge. Troligtvis tar personen bort plantorna utan att kontakta dig.

I vilket fall så är det sannolika inte att personen gjort det för att jävlas, utan för att hen trodde att det var ok och antagligen inte kände till att det finns ett kösystem eller att det blivit ett misstag vid tilldelningen. Det är schysst då att snälltolka och ge en chans för hen att ta hand om sina plantor.

Trist att så många genast antar det värsta om sina medmänniskor och själv går i konflikt, det borgar inte för en fredligare värld.
 
I vilket fall så är det sannolika inte att personen gjort det för att jävlas, utan för att hen trodde att det var ok

Trist att så många genast antar det värsta om sina medmänniskor och själv går i konflikt, det borgar inte för en fredligare värld.

Om människan verkligrn trodde det var ok, så varför har inte den själv rensat bort ogräs och misär, fyllt på med fräsch jord etc. Varför dyka på den först när allt sånt drygt och kostsamt arbete blivit gjort?

Det är ju uppenbart för alla normalbegåvade att någon lagt ner en hel del jobb på den pallkragen och att denne någon avser använda den.
 
Om människan verkligrn trodde det var ok, så varför har inte den själv rensat bort ogräs och misär, fyllt på med fräsch jord etc. Varför dyka på den först när allt sånt drygt och kostsamt arbete blivit gjort?

Det är ju uppenbart för alla normalbegåvade att någon lagt ner en hel del jobb på den pallkragen och att denne någon avser använda den.
Om denne inte kollat på pallkragarna tidigare eller tror sig tagit över den rensad? Nybörjare? Jord som jord :DJag har svårt att se hur någon med flit tar över en pallkrage någon tänker bruka och förväntar sig att deras växter får stanna kvar;)
 
Om denne inte kollat på pallkragarna tidigare eller tror sig tagit över den rensad? Nybörjare? Jord som jord :DJag har svårt att se hur någon med flit tar över en pallkrage någon tänker bruka och förväntar sig att deras växter får stanna kvar;)
Hela vårt samhälle bygger på den principen, så det finns nog många som tänker "åh, perfekt!", och sedan ställer till enormt mycket problem när hen inte får som hen vill.
 
Om människan verkligrn trodde det var ok, så varför har inte den själv rensat bort ogräs och misär, fyllt på med fräsch jord etc. Varför dyka på den först när allt sånt drygt och kostsamt arbete blivit gjort?

Det är ju uppenbart för alla normalbegåvade att någon lagt ner en hel del jobb på den pallkragen och att denne någon avser använda den.
Det finns, märkligt nog, folk som tror att både det ena och det andra finns till för allmän användning, och tror att kommunen/ staten/ bostadsföreningen osv fixar allt möjligt för folk att ta för sig av. Så inte helt omöjligt att den här tomatplanteraren trott att föreningen ställt i ordning och vem som helst får plantera.
Min tomt är lite konstigt formad, och det går ett promenadstråk längs ena sidan. Jag har hur ofta som helst träffat folk som står och äter av mina vinbärsbuskar, med förklaringen att de trodde de var kommunens 🤷‍♀️
 
Om människan verkligrn trodde det var ok, så varför har inte den själv rensat bort ogräs och misär, fyllt på med fräsch jord etc. Varför dyka på den först när allt sånt drygt och kostsamt arbete blivit gjort?

Det är ju uppenbart för alla normalbegåvade att någon lagt ner en hel del jobb på den pallkragen och att denne någon avser använda den.

Jag tänker som @_Elly_ , att det är ännu mer osannolikt att någon skulle TÄNKT att hens plantor kommer få stå kvar i en pallkrage som hen förstår att någon annan har för avsikt (och rätt till) att använda.

I andra områden finns allmänna odlingsställen, som är fria att använda när de är iordningsställda. Om personen inte sett att det är en annan boende som gjort iordning denna krage, kan hen lika gärna trott att det var ett köpt arbete, antingen kommunalt eller via föreningen. Så som det görs på en del andra ställen.

Visst borde hen försökt mer ta reda på hur användningen av pallkragarna fungerar, men jag tycker att det är trist syn att direkt förutsätta att den andre med avsikt försökt stjäla kragen.
 
Hela vårt samhälle bygger på den principen, så det finns nog många som tänker "åh, perfekt!", och sedan ställer till enormt mycket problem när hen inte får som hen vill.
Klart det alltid finns något idiotisk tomte men för det mesta är det missförstånd i såna lägen :) Grannsämjan blir inte bättre om TS skulle skälla ut grannen innan det är konstaterat vad som är fallet. Sånt visar sig.
 
Hela vårt samhälle bygger på den principen, så det finns nog många som tänker "åh, perfekt!", och sedan ställer till enormt mycket problem när hen inte får som hen vill.

Ja, "nånannanismen" är utbredd. I detta fall vet vi dock inte om personen kommer att hävda sin rätt till kragen efter att hen fått veta att det finns ett kösystem, så det är trist att anta det. Just odlingsplatser är något som faktiskt iordningsställs "allmänt" på en del håll.
 
Ja, "nånannanismen" är utbredd. I detta fall vet vi dock inte om personen kommer att hävda sin rätt till kragen efter att hen fått veta att det finns ett kösystem, så det är trist att anta det. Just odlingsplatser är något som faktiskt iordningsställs "allmänt" på en del håll.

...och konfrontaismen är tyvärr lika utbredd den idag.
 
Tack för kloka insikter.
Jag lämnade ett brev och bad planteraren att ringa. Efter tre dagar så ringde en vanvettigt arg människa och skrek att det var hennes pallkrage. Efter att vi tjafsat en stund så sa jag att vaktmästaren får besluta och att kragarna ska märkas.
Igår tog hon bort sina plantor helt otippat för hon var väldigt bestämd innan att jag kunde ta min jord och dra åt helvete.
Nu får jag se om hon förstör min odling eller om hon gav med sig.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 647
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp