Så jobbigt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare midnight Rags
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 230
  • Visningar Visningar 15 818
Sv: Så jobbigt!

Jag tycker du gör rätt. Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag sålde eller gav bort en häst som riskerade att utgöra en fara för människor. Av din beskrivning att döma så verkar hästen inte må så speciellt bra heller. Så jag tycker inte att det är fel att ta bort den.

Tycker att det är lustigt att så många kan yttra sig och ha starka åsikter om att TS ska lämna ut sin häst till Krambanan när det faktiskt bara är dessa två som vet vad detta erbjudande innebär...
Alla andra kan ju bara gissa, efter sina egna erfarenheter, för mer än gissningar kan det inte bli när man inte vet!

Sen, Krambanan, är det kanske ett jättebra erbjudande du har givit TS, det vet ju inte jag, men DET VET JU INTE VI ANDRA.

Så, låt TS själv välja vad som är bäst för hennes häst.
Tycker jag... :mad:

Jag hoppas att det löser sig på något vis. Jag har sett hur många gånger din häst startat, men jag förstår inte travet så jag vet inte om det var för mycket eller ingenting alls.

:(

[/B]

Hur har du mage att skriva ngt sådant? Har du ingen moral i kroppen?
Fan alltså, vad arg du gör mig. Har du inget vettigt att säga, knip igen istället!!!
.

Jag får skriva vad jag vill så länge jag håller mig till forumreglerna.

Jag undrade bara eftersom det på din beskrivning inte ALLS låter som att han fungerar med dig. Och om du tycker att han funkar bäst med dig så undrar jag vad i hela friden han gör med andra.

Dessutom står jag fast vid att jag tycker att han skulle fått en chans till. Just eftersom du har skrivit att han funkar i typ perioder, eller i alla fall ett litet tag. Det ser jag som att hoppet inte är ute för honom.

Självklart. Men frågar man på ett DISKUSSIONSFORUM vad andra tycker så får man ju vara beredd på att folk kanske inte håller med en.

Tycker att det är lustigt att så många kan yttra sig och ha starka åsikter om att TS ska lämna ut sin häst till Krambanan när det faktiskt bara är dessa två som vet vad detta erbjudande innebär...
Alla andra kan ju bara gissa, efter sina egna erfarenheter, för mer än gissningar kan det inte bli när man inte vet!

Sen, Krambanan, är det kanske ett jättebra erbjudande du har givit TS, det vet ju inte jag, men DET VET JU INTE VI ANDRA.

Jag har samma starka åsikt om det vore någon annan som vet vad det innebär att ha hand om "problemhästar":devil:
Jag tog nu bara "bananen" som ex då h*n erbjudit sig här...

Det finns säkerligen andra som också kan hantera och hjälpa dessa hästar som har haft det svårt.

Alla dessa hästar som "svenska hästens värn" hittar, hur illa har inte dom haft det?
Går inte dom att rehabillitera till ett nytt liv?

:devil:

Jag förstår att DU tagit ett svårt beslut och att DU tycker mycket om hästen, men även att DU inte klarar av honom?

Som jag skrev tidigare, så måste man ibland svälja sin stolthet och inse att kanske någon ANNAN klarar av det som inte DU gör?

Jag vill absolut inte vara elak och inte förstår, för jag förstår att du har försökt och kämpat.
Men jag tycker att ett år är väldigt lite, jag fick kämpa med min häst i FLERA år.
Tror även att han kan behöva varva ner i lugn och ro hos någon som inte har några krav och sedan börja om helt från början och ta god tid på sig.

Jag har sett div. "skräckhästar" som blivit bra när dom väl fått komma tillratta, vilket tar mer än ett år för vissa!

Jag får skriva vad jag vill så länge jag håller mig till forumreglerna.

Jag undrade bara eftersom det på din beskrivning inte ALLS låter som att han fungerar med dig. Och om du tycker att han funkar bäst med dig så undrar jag vad i hela friden han gör med andra.

Dessutom står jag fast vid att jag tycker att han skulle fått en chans till. Just eftersom du har skrivit att han funkar i typ perioder, eller i alla fall ett litet tag. Det ser jag som att hoppet inte är ute för honom.

Visst får du skriva vad du vill, men räkna då med att jag reagerar. Om han är värre med andra, då kanske du kan föreställa dig hur farligt det är?

Han kommer inte att säljas/lämnas ut.

Han avlivas på Onsdag!

Jag förstår att DU tagit ett svårt beslut och att DU tycker mycket om hästen, men även att DU inte klarar av honom?

Som jag skrev tidigare, så måste man ibland svälja sin stolthet och inse att kanske någon ANNAN klarar av det som inte DU gör?

Jag vill absolut inte vara elak och inte förstår, för jag förstår att du har försökt och kämpat.
Men jag tycker att ett år är väldigt lite, jag fick kämpa med min häst i FLERA år.
Tror även att han kan behöva varva ner i lugn och ro hos någon som inte har några krav och sedan börja om helt från början och ta god tid på sig.

Jag har sett div. "skräckhästar" som blivit bra när dom väl fått komma tillratta, vilket tar mer än ett år för vissa!

Jag klarar inte av honom, INGEN gör det. Han är förstörd och livsfarlig.

Ett år är en ganska bra tid, med tanke på att allt gått lugnt till. Blivit riden ca 2/3 dagar i veckan, resten stått.

Men 1 år är inte lång tid!!
Det är väldigt lite tid för en häst som varit illa behandlad !

Hur kan du säga att INGEN klarar av honom?
Jag vill inte vara elak men är du inte lite enkelspårig som säger så?

Vad jag menar är en längre viloperiod, med bara hantering, få honom att lita på människor för att senare (långt senare) börja rida in honom på nytt.

Du orkar inte ge honom den tiden, men det kanske det finns någon som gör?

Jag förstår också att du har det jobbigt, MEN tycker ändå han förtjänar en chans om du nu älskar han så mycket.

Du säger i ena stunden att han är livsfarlig för att sedan säga att ett barn kan leda honom till hagen.
Att du inte törs låta någon annan försöka rida honom för att du inte vill risker någons liv.
Men du själv har ju ridit honom.
Menar du att du är den enda som kan hantera honom?
Han gick bra att rida i början men blir sämre och sämre har jag tolkat det som, eftersom att du säger att du har tagit det i hans takt.
Ökat "kraven" efter hand. Då låter det ju som något annant än huvudet har blivit fel på honom. Han torde ju ha varit så från början, livsfarlig.
VAD har annars gjort honom till den han är nu?

Sedan som jag skrivit innan, DU startade tråden och ville ha hjälp.
Vilken hjälp sökte du?
Inget har ju passat dej.
Vad hade du förväntat dej få för svar?
Att alla skulle säga - Å stackars dej och din häst, JA avliva honom!?

Kan du svara på VARFÖR du inte tar "bananens" erbjudande?
vad gör att du inte tror att hon är vuxen nog att ansvara för sig själv?
Om hon ändå efter att läsa vad du skrivit om hästen erbjuder sej, så tycker jag det betyder att hon VET att hon kan erbjuda hästen NÅT annat än avlivning.

Om det finns en person som har tiden, orken och lusten som inser jobbet framför sej... Varför inte låta den personen prova.
Tror inte hästen då får det sämre än du säger den har det nu.

Om du läst tidigare inlägg så står det att han är livsfarlig att rida, ej leda från/till hagen. :devil:

Jag skrev denna tråden för att få prata med personer som vart i liknande situationer och vad de personerna gjort.

Han ska inte behöva flytta, han kommer hamna här till slut ändå. Det Maria hade att erbjuda var inte mer än han har här. Hon är säkerligen duktig men det kan man aldrig veta.

Han har det verkligen dåligt, sämre. Utan han har ett väldigt bra liv, allt fungerrar förutom ridningen och eftersom jag har väldigt många bollar i luften just nu har jag inte tid,ork eller lust att rehablitera en häst som kanske ändå inte blir bra.

Men 1 år är inte lång tid!!
Det är väldigt lite tid för en häst som varit illa behandlad !

Hur kan du säga att INGEN klarar av honom?
Jag vill inte vara elak men är du inte lite enkelspårig som säger så?

Vad jag menar är en längre viloperiod, med bara hantering, få honom att lita på människor för att senare (långt senare) börja rida in honom på nytt.

Du orkar inte ge honom den tiden, men det kanske det finns någon som gör?

Jo det finns säkert ngn som orkar men jag vågar inte lämna ut honom. Jag känner ju hästen, gör du det eller? Jag vet att han inte litar på andra personer, varför ska jag då utsätta honom för det. Han ska få sluta sina dagar på det bästa stället han ngnsin har och kommer stå på.

Ledsen om ni inte håller med mig, men min häst, mitt beslut!

Ledsen om ni inte håller med mig, men min häst, mitt beslut!

Ok, jag förstår att det inte spelar någon roll vad vi skriver (trots erfarenheter av liknande hästar)

Jag hoppas du har tagit rätt beslut och det VERKLIGEN inte finns något annat val.

Som du säger, ingen av oss kan ju veta hur det ligger till.
Huvudsaken är ju att du kan leva med beslutet, och veta att du gjorde 100% rätt!

Hoppas han får ett värdigt slut och mycket morötter :cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 381
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 337
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 382
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025