Så ledsen, lååångt inlägg.

Skogen.

Trådstartare
Hejsan!
Jag har följt forumet länge men det här är första gången jag skriver något.
Lite bakgrund om mig och min hund. Jag är en jaktintresserad tjej på 27 år som för 6 år sedan köpte en jämthund (Tassa) tillsammans med min jaktintresserade pappa som är uppvuxen med rasen. Jakten har fick en helt ny dimension med Tassa och jag är så otroligt tacksam över att få äga en sån fantastisk hund. Vi jagar älg, vildsvin och grävling med henne och hon är grymt bra helt enkelt. Hon är även en mycket trevlig familjehund som hänger med på det mesta.

I oktober började hon halta efter att vi hade varit ute och jagat. Vi gick igenom henne så gott vi kunde och hittade ett så på trampdynan. Hon fick vila ett par veckor och blev bättre men kunde fortfarande halta efter vila så vi åkte till veterinären som konstaterade att hon ömmade i en tå på samma tass som hon haft ett sår på. Hon fick äta antiinflammatoriskt i 10 dagar och vila från jakt i ca 4 veckor. Jagade med henne igen i söndags och hon började halta kraftigt i måndags. Igår var vi hos veterinären som röntgade och konstaterade att hon lider av artros i flera leder. Artrosen är lindrig i bogleder och höftleder. Hon har även lindrig till måttlig artros i flera tår. Veterinären som undersökte henne berättade att de hittade endel förändringar "bara för att hon letade" och att smärtan som hon visade vid böjprov kan komma från träningsvärk. Hon sa även att hon inte vet hur Tassa kommer fungera som jakthund.

Jag är förkrossad. Har bara gråtit sedan vi kom från veterinären och inte kunnat sova inatt. Känner skuld för att jag inte har märkt något tidigare. Framför allt tänker jag på Tassas framtid.
Vi snackar om en hund som älskar att jaga. Jag aktiverar henne naturligtvis när det inte är jaktsäsong också med spår, diverse trickträning, apportering, simning osv. men inget får henne att tända till så som jakt. Hon är aldrig så kontaktsökande och samarbetsvillig som när vi jagar och hon vet att det är på "riktigt" dvs. ett konstgjort spår till exempel är inte superkul i hennes ögon. Hon blir aldrig så trött och så nöjd som när vi har varit ute och jagat.

Planen nu är antiinflammatoriskt under en längre tid, korta promenader, kosttillskott och byte till spannmålsfritt foder. När hon är smärtfri ska vi börja med fysioterapi.

Jag känner mig som en urdålig hundägare, min motivation är borta. Går det att ge henne ett bra liv utan jakt? Jag kommer inte klara att se henne uppspelt och glad när jaktutrustningen kommer fram och sedan lämna henne hemma. Är så otroligt ledsen, hon är min första hund och jag älskar henne och vill bara hennes bästa men jag vet inte vad det är.
 
Mitt råd som fd ägare till smärtpåverkad arbetshund (vår fick dock somna in pga för stor skada) är att gå till fysioterapeut redan nu. De kan göra mycket för att lindra och även samtidigt hålla hunden i någorlunda form trots smärta.
Leta upp en bra och boka tid redan idag. De brukar också ha god kunskap i tillskott för stela artoshundar.

Lycka till :heart
 
Jag tycker att ni har en bra plan, men säger som @Voff - börja med fysioterapi redan nu!
Jag har också jakthundar (wachtelhundar och jaktlabrador), och jag vet precis vad du menar - det finns ingenting som ersätter jakten.
Min wachtelhane har en mindre tumör i hjärnan som påverkar hans koordination till viss del, vilket gör att jag alltid har hjärtat i halsgropen när vi släpper. Han älskar att jaga gris, men skaderisken är ju hög och ännu högre på en hund som har vissa koordinationsproblem.
Jag har resonerat så att han får jaga så länge det fungerar, och därefter får vi ta bort honom om han inte fungerar som aktiv sällskapshund.

Hade jag varit du hade jag låtit henne jaga så länge hennes kropp tillåter, men försökt hålla släppen korta och inte gå mer än en såt. Hur är inkallningen under jakt? Kan du blåsa av henne om hon står med fel djur?
Jag tänker att det är onödigt att hon står och skäller på ko och kalv om det bara är tjur lovligt, t ex.
Var noga med att underhålla fysiken på henne när det inte är jaktsäsong, kanske kan ni simträna henne sommartid?

Stor kram och lycka till, jag tycker verkligen inte att du låter som en dålig hundägare :heart
 
Mitt råd som fd ägare till smärtpåverkad arbetshund (vår fick dock somna in pga för stor skada) är att gå till fysioterapeut redan nu. De kan göra mycket för att lindra och även samtidigt hålla hunden i någorlunda form trots smärta.
Leta upp en bra och boka tid redan idag. De brukar också ha god kunskap i tillskott för stela artoshundar.

Lycka till :heart

Tack för ditt svar. Fysioterapeuten som arbetar på samma klinik som jag besökte igår rekommenderade Flexadin som tillskott och ville att vi skulle avvakta lite med ett besök till henne då det igår var svårt att se vad som påverkade Tassa, artros eller träningsvärk (det var så jag uppfattade det iaf. var chockad och ledsen). Men jag kan ju alltid höra av mig till någon annan för en secon opinion.
 
Jag tycker att ni har en bra plan, men säger som @Voff - börja med fysioterapi redan nu!
Jag har också jakthundar (wachtelhundar och jaktlabrador), och jag vet precis vad du menar - det finns ingenting som ersätter jakten.
Min wachtelhane har en mindre tumör i hjärnan som påverkar hans koordination till viss del, vilket gör att jag alltid har hjärtat i halsgropen när vi släpper. Han älskar att jaga gris, men skaderisken är ju hög och ännu högre på en hund som har vissa koordinationsproblem.
Jag har resonerat så att han får jaga så länge det fungerar, och därefter får vi ta bort honom om han inte fungerar som aktiv sällskapshund.

Hade jag varit du hade jag låtit henne jaga så länge hennes kropp tillåter, men försökt hålla släppen korta och inte gå mer än en såt. Hur är inkallningen under jakt? Kan du blåsa av henne om hon står med fel djur?
Jag tänker att det är onödigt att hon står och skäller på ko och kalv om det bara är tjur lovligt, t ex.
Var noga med att underhålla fysiken på henne när det inte är jaktsäsong, kanske kan ni simträna henne sommartid?

Stor kram och lycka till, jag tycker verkligen inte att du låter som en dålig hundägare :heart

Tack för ditt svar. Jag tycker att du verkar ha ett sunt tänk med dina hundar och det hjälper att läsa hur någon annan tänker, så svårt bara när det gäller ens egna hund. Inkallningen fungerar bra idag (om det inte är första släppet på länge, då kan hon behöva få stå och skälla en stund först). Simträna sommartid har vi gjort tidigare också men kanske bara 1 gång varannan vecka, hon är inte så förtjust i att simma. Den träningen kan vi ju absolut öka på för tillgång till vatten har vi.
 
Lazer brukar göra underverk på stela hundar för även om det är artos och skelett/leder som är den onda kärnan så tenderar stelhet i att även fortsätta till muskler när hunden inte kan röra sig naturligt.
Kanske även vibbplatta i måttlig dos kan vara positivt.
 
Lazer brukar göra underverk på stela hundar för även om det är artos och skelett/leder som är den onda kärnan så tenderar stelhet i att även fortsätta till muskler när hunden inte kan röra sig naturligt.
Kanske även vibbplatta i måttlig dos kan vara positivt.

Okej, ja nu när du säger det tror jag att veterinären nämnde laser igår. Jag har kontaktat en fysioterapeut nu och inväntar svar.
 
Jag vill bara komma med lite hopp; många hundar av min ras (BC) får artroser i tårna innan de är pensionsgamla, men brukar kunna jobba i många år efter det. Ibland behöver de lite antiinflammatoriskt, man kan behöva vara lite noga med friskvård och skydda dem från att bli nedkylda osv. Många vittnar om att tex glucosamin har gett deras hundar ett extra år i tjänst.

Jag har en åttaåring som haft artros i sitt knä sen han var fyra. Jag håller honom i god kondition, och det kommer med all sannolikhet inte vara knät som sätter stopp för hans framfart.

Följ planen ni lagt upp och ta inte ut sorgen i förskott!
 
Jag vill bara komma med lite hopp; många hundar av min ras (BC) får artroser i tårna innan de är pensionsgamla, men brukar kunna jobba i många år efter det. Ibland behöver de lite antiinflammatoriskt, man kan behöva vara lite noga med friskvård och skydda dem från att bli nedkylda osv. Många vittnar om att tex glucosamin har gett deras hundar ett extra år i tjänst.

Jag har en åttaåring som haft artros i sitt knä sen han var fyra. Jag håller honom i god kondition, och det kommer med all sannolikhet inte vara knät som sätter stopp för hans framfart.

Följ planen ni lagt upp och ta inte ut sorgen i förskott!

Tack för ditt svar. Det där med att inte ta ut sorgen i förskott är något jag verkligen ska försöka ta till mig, har gråtit som om hon fått en dödsdom men så är det ju faktiskt inte.
 
Tack för ditt svar. Jag tycker att du verkar ha ett sunt tänk med dina hundar och det hjälper att läsa hur någon annan tänker, så svårt bara när det gäller ens egna hund. Inkallningen fungerar bra idag (om det inte är första släppet på länge, då kan hon behöva få stå och skälla en stund först). Simträna sommartid har vi gjort tidigare också men kanske bara 1 gång varannan vecka, hon är inte så förtjust i att simma. Den träningen kan vi ju absolut öka på för tillgång till vatten har vi.

Ja, det är alltid mycket svårare när det gäller ens egen hund :(
Simträning är ju väldigt skonsamt, så har ni möjlighet är det en toppenträning :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
720
Hundhälsa Jag har en gammal hund som fått diagnos artros i höfterna. Hon fick sin första spruta Librela för några dagar sen. Symtomen är att hon...
2
Svar
38
· Visningar
3 300
Senast: Wingates
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 428
Senast: Kraxa
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp