Så mycket papper

Barbabelle

Trådstartare
Alltså det är papper överallt här hemma i min lägenhet. Hur jag än rensar går igenom och slänger så tar det inte slut!
Och jag måste börja städa inför besök!

Vad sparar ni för papper? Vad har ni för system till de papprena?
 
Alltså det är papper överallt här hemma i min lägenhet. Hur jag än rensar går igenom och slänger så tar det inte slut!
Och jag måste börja städa inför besök!

Vad sparar ni för papper? Vad har ni för system till de papprena?
Jag tycker inte att det blir speciellt mycket papper nuförtiden? Det mesta viktigt kommer till mig via Kivra... Viktiga kvitton får jag ofta på mejlen, och då sparar jag dem i en mapp på datorn. Du skulle inte kunna styra om lite av dina papper till digitalt istället?
 
Vad för papper är det?
Jag har kontrakt i en pärm, garantikvitton i en låda. Fakturor kommer elektroniskt. Det enda som kommer i pappersformat är typ information från banken?
Så min lösning är att se till att få allt elektroniskt som går att få elektroniskt, då blir det inte mycket papper.
 
Alltså det är papper överallt här hemma i min lägenhet. Hur jag än rensar går igenom och slänger så tar det inte slut!
Och jag måste börja städa inför besök!

Vad sparar ni för papper? Vad har ni för system till de papprena?
Skaffa Kivra? Jag har en liten hurts där jag slänger in kvitton som kan vara bra att ha på typ bilreperationer, anställningspapper och intyg. Resten är ju digitalt.
 
En låda för brev, broschyrer, kvitton, kuvert etc. Jag vill inte ha allt framme så lätt att slänga ner däri :D När jag orkar sortera brukar jag sätta in i en pärm där jag har en del bruksanvisningar+kvitton och papper relaterat till lägenheten. Lätt hänt att man sparar kvitton alldeles för länge dock.
 
Jag har inte heller några papper att tala om.
- En låda med viktigare kvitton, garantier och bruksanvisningar (elektronik, cykel, större möbler)
-En låda för vykort, privata brev och annat med nostalgivärde
- En pärm märkt "Viktigt"* med betyg/examensbevis, anställningsavtal, lägenhetsköp, intyg från vården som ej finns digitalt, etc.

That's about it. Räkningar och myndighetspost (inkl bank och sjukvård) sker digitalt och jag får minimalt med annan post (säger aktivt upp reklam- och prenumerationsutskick). Det lilla som dyker upp med posten åtgärdas och slängs omgående därefter. Har en särskild anteckningsbok där jag samlar kom ihåg-listor och andra notiser (typ bullet journal fast utan kalenderdelen).

(* Pärmen "Viktigt" står för övrigt bredvid lådorna "Mer viktigt" och "Mindre viktigt" :D)
 
Jag förstår precis!
Jag har länge tänkt att skaffa en skylt med "inga gratistidningar" men har inte blivit av. "Ingen reklam" har jag. Så de hamnar på hög. Tyvärr blandat med sådant jag vill spara och nu är det så mycket att det är jobbigt att gå igenom.
Men tror att om jag bara tar tag i det blir det hanterbart igen. Men det är inte så "bara"...
 
(* Pärmen "Viktigt" står för övrigt bredvid lådorna "Mer viktigt" och "Mindre viktigt" :D)
Älskar detta❣️

Har du lust att ge exempel på innehåller i mer viktigt och mindre viktigt?


Och on topic så tycker jag inte jag har några viktiga papper direkt. En mapp med yrkeslegitimation, anställningsavtal osv. Inkommande pappersfakturor rivs som tecken att de är inlagda för betalning. Eldas sedan. Viktiga bilkvitton ligger i serviceboken. Manualer som tillhör huset ligger under diskhon.

Fotar kvitton jag vill spara och favoritmärker i telefonen så jag vet var jag har dem, men det mesta kommer digitalt.
 
"Mer viktigt" innehåller värdesaker (pass t.ex) som sällan används men som absolut inte ska komma bort. "Mindre viktigt" är en salig röra av udda grejer som inte känts ok att slänga av praktiska eller nostalgiska skäl.
Bra uppdelning! Dumpade mitt (utgångna) pass när jag flyttade i höstas, men det kan definitivt få en mer viktig låda när jag skaffar ett nytt. :)
 
Jag har en del papper. De förvaras i pärmar efter vad det är för något. Uppstyrt och lätt att hitta. Rensar nån gång per år kanske.
 
Hus-saker (fakturor osv) och kvitton på saker med garanti.

Förr sparade jag allt och sorterade in i pärmar.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 091
Senast: Snubbelfot
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 122
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 539
Senast: sjoberga
·
Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp