SÅ OROLIG!

NotlikeI

Trådstartare
Hej!
Blir snart galen av oro,min lilla tik på 6 år har blodbrist. Men veterinären har inte hittat någon anledning ännu. Levervärdena är bra och den ser bra ut på ultraljud, njurvärdet var liiiiite högt men njurarna såg fina ut på ultraljud. Vet. kunde inte se något som oroade henne med livmodern, äggstockarna var lite aktiva men det kunde lika bra vara att hon var skendräktig Blåsan såg hon inget på, odlingen av urinen gav inget. De vita blodkropparna såg bra ut. Hon har gått på antibiotika i 4 dagar nu och är fortfarande otroligt påverkad! Hon fryser ibland (inte så konstigt med blodbrist) och jag ser till att hålla henne varm när det behövs, hon har ingen aptit, får med nöd och neppe i henne lite kokt köttfärs och kokt torsk. Hon dricker väldigt dåligt. Hon kissar "normalt" men har inte bajsat på över 1,5 dag nu (kanske inte heller så konstigt när hon knappt äter) går knappt att få ut henne, hon är för trött, blir bara att precis ta ut henne på gräset utanför.Nya prover på fästingsjukdommarna är tagna men det tar ju ett tag att få svar.
Vad kan vara fel?! Någon som har någon idé, redo att göra vad som krävs! Ska man vara orolig över en tumör? Hon insjuknade rätt snabbt, kanske under max 2 veckors tid har jag märkt en förändring. Blodproverna visade också lite tecken på en infektion i kroppen, men inget super högt värde där heller. Så varför år hon så otroligt dåligt. Dör innombords! vill ju kunna hjälpa henne. Hur lång tid brukar det ta innan antibiotikan börjar ge effekt? Brukar det inte vara runt dag 4?
 
Usch, låter hemskt :(

Jag har inget svar att ge dig, men se till att hålla henne varm. Det är onödigt att hon ska behöva använda energi till att hålla sig varm om hon inte ens äter.

Jag hade nog ringt kliniken och frågat vad de tycker om antibiotikan. Själv hade jag velat se någon bättring redan.
 
Stackars dig - jag förstår precis hur du våndas. Man känner sig ju helt maktlös när man ser sin hund sjuk och inte vet vad som är fel. Jag har precis gått igenom den pärsen med min hund.

Jag säger som em-pirre - kontakta kliniken och berätta att du fortfarande inte ser någon bättring trots antibiotikan. Och gör det nu innan det blir helg! Har inte veterinären sagt att du ska kontakta dem om du inte ser någon förbättring?
 
De sa bara att jag skulle ge det mer tid och höra av mig på måndag om hon inte blivit piggare. Hon verkade ju rätt pigg när hon var där tyckte dem, men det är ju inte så konstigt när hon är i en stressande miljö! Föreslår dem inget vettigt på måndag (åker självklart in akut om hon skulle bli värre) så byter jag klinik! Jag har sagt att jag gör vad som, behöver hela hunden röntgas, do it! Behövs hon läggas in, då gör vi det! Men värdena var inte så pass dåliga tyckte dem. De hade sett hundar som var mycket piggare med betydligt värre värden. Men det är ju så individuellt. Det värsta nu är att inte veta... varför har hon en infektion, varför har hon blodbrist. Vad är fel :(
Hon äter ju lite, men man får mata henne mer eller mindre, vill inte äta ur skålen. Men kokt fisk och färs samt sådant där dålig jäkla mjukfoder, det går ned, iaf tillräckligt för att hon inte ska svälta. Jag tänker att det är iaf bättre än inget. Fortfarande ingen avföring och visar inget intresse för att sätta sig heller. Detta är nog ändå gången jag hade blivit glad av att vakna upp till en ned bajsad matta! hahah
Tänker på om det sitter i tarmarna... hon har ju haft lite strulig mage fram och tillbaka senaste året, men var bra nu i några månader innan hon insjuknade.
Hon blev sjuk några dagar efter hon varit inne och fått bortplockat tandsten. Innan dess var det inga problem med verken mat eller energin. Därför vet jag rätt exakt när hon började bli dålig.
 
Anemi (blodbrist) har väldigt många orsaker, och den kan vara svårt att hitta, och kräva mycket utredning. En första sak man måste veta för att komma närmre orsak är om anemin är regenerativ eller inte (producerar benmärgen en massa nya röda blodkroppar som svar på blodbristen eller ej). Har de gjort ett blodutstryk där de tittar på hur blodkropparna ser ut? Ligger blodplättarna normalt eller lågt? Blodbrist kan komma av att de röda blodkropparna förbrukas eller förstörs snabbare än normal eller att det inte produceras tillräckligt många.

Ligger njurvärdena högt kan en anemi bero på njursvikt (njurarna ansvarar för produktion av EPO). Har de mätt en UPC-kvot på urinen? Är det bara kollat urea och krea eller också fosfat/calcium?
Vet du hur MCV och MCHC ligger på de röda blodkropparna? Är det tecken på hemolys (att blodkropparna "gått sönder")? Är det autoagglutination (att hennes blodkroppar klumpar ihop sig)? Hur grav är anemin? Alla dessa frågor är viktiga att få svar på för att komma närmre diagnos.

Blodbrist kan vara allvarligt men också mindre allvarligt. En fråga, har din hund varit utomlands eller bara befunnit sig i sverige?

Blodbrist kan bl.a. bero på njursvikt, infektionssjukdomar, kronisk inflammation, immunmedierad anemi, parasiter, järnbrist, överproduktion av östrogen, benmärgsproblematik, endokrina sjukdomar,förgiftning m.m. m.m. Så det krävs ofta en hel del utredning för att hamna rätt.
 
Anemi (blodbrist) har väldigt många orsaker, och den kan vara svårt att hitta, och kräva mycket utredning. En första sak man måste veta för att komma närmre orsak är om anemin är regenerativ eller inte (producerar benmärgen en massa nya röda blodkroppar som svar på blodbristen eller ej). Har de gjort ett blodutstryk där de tittar på hur blodkropparna ser ut? Ligger blodplättarna normalt eller lågt? Blodbrist kan komma av att de röda blodkropparna förbrukas eller förstörs snabbare än normal eller att det inte produceras tillräckligt många.

Ligger njurvärdena högt kan en anemi bero på njursvikt (njurarna ansvarar för produktion av EPO). Har de mätt en UPC-kvot på urinen? Är det bara kollat urea och krea eller också fosfat/calcium?
Vet du hur MCV och MCHC ligger på de röda blodkropparna? Är det tecken på hemolys (att blodkropparna "gått sönder")? Är det autoagglutination (att hennes blodkroppar klumpar ihop sig)? Hur grav är anemin? Alla dessa frågor är viktiga att få svar på för att komma närmre diagnos.

Blodbrist kan vara allvarligt men också mindre allvarligt. En fråga, har din hund varit utomlands eller bara befunnit sig i sverige?

Blodbrist kan bl.a. bero på njursvikt, infektionssjukdomar, kronisk inflammation, immunmedierad anemi, parasiter, järnbrist, överproduktion av östrogen, benmärgsproblematik, endokrina sjukdomar,förgiftning m.m. m.m. Så det krävs ofta en hel del utredning för att hamna rätt.

Va bra att du skrev! Ska verkligen ställa de frågorna, känns som de inte riktigt informerat mig om hur proverna såg ut, de skickade iväg ett "anemipaket" eller vad hon kallade det samt ett prov för att analysera CRP,men har inte riktigt fått veta vad proverna sa mer än att det fanns tecken på infektion.
Min hund har aldrig varit utomlands.
Kan hundar få blodbrist om de går med noskvalster längre tid? Kan det vara någon infektion som kommer efter de dragit ut en tand på henne (hon blev sjuk ca 2 dagar efter)?
Känner iaf att jag kan ifrågasätta dem mer nu, tycker de har tagit vårat problem lite väl lättvindigt, bara för att de tycker hon är "ganska pigg" där. Men då anstränger hon sig ju till max för att vara på alerten.
 
Va bra att du skrev! Ska verkligen ställa de frågorna, känns som de inte riktigt informerat mig om hur proverna såg ut, de skickade iväg ett "anemipaket" eller vad hon kallade det samt ett prov för att analysera CRP,men har inte riktigt fått veta vad proverna sa mer än att det fanns tecken på infektion.
Min hund har aldrig varit utomlands.
Kan hundar få blodbrist om de går med noskvalster längre tid? Kan det vara någon infektion som kommer efter de dragit ut en tand på henne (hon blev sjuk ca 2 dagar efter)?
Känner iaf att jag kan ifrågasätta dem mer nu, tycker de har tagit vårat problem lite väl lättvindigt, bara för att de tycker hon är "ganska pigg" där. Men då anstränger hon sig ju till max för att vara på alerten.

Ok, men om det är en klinik som måste skicka iväg prover kanske de inte hunnit få svar på allt ännu, och därför inte kunnat ge svar. Som sagt är blodbrist ingen simpel sak att utreda, så det kan ta tid innan man får svar. Betyder absolut inte att kliniken är dålig :). Men alltid bra att ställa frågorna!
Nja, noskvalster borde inte ge anemi. En mild non-regenerativ anemi kan bero på kronisk inflammation, och då kan inflammationen sitta var som helst, även i näshålan. Men ställer mig mycket tveksam till att noskvalster ska kunna ge en såpass stor inflammation att det ger anemi. Isf ska hon ha mkt kraftiga symptom från det.

Alltså, har hon fått en kraftig infektion runt en tand som pågått en längre tid kan det ge en låggradig anemi. Men då borde hon ha symptom från munnen också. Om (och nu säger jag OM, eftersom jag inte har någon aning om hur hennes blodbild eller något ser ut) anemin beror på njurarna kan de dock ha tagit stryk av en sövning och på så sätt blivit sämre.

Du säger att hon haft problem från mag-tarm-kanalen. Hon har inte kräkts blod eller haft blod i avföringen?

Du säger att de misstänker infektion.. varför? Hennes vita blodkroppar var normala och de har inte fått svar på CRP (snabbsänkan). Varför misstänker de då infektion? Feber? Låga blodplättar?
 
Jag måste säga att jag hade helt annan reaktion på veterinärerna när jag kom in med min 6åring I vintras. Han vägrade gå på kvällsrundan, satte sig flera gånger om. Hela kvällen låg han pall. När jag ringde på morgonen så sa de att kom med en gång. När jag kom dit så klämde och böjde man överallt, man tittade i hals o öron, kollade analsäckar och prostata. Inget fel nånstans. Då tog man blodprover som visade svagt förhöjda levervärden svagt förhöjda infektionsvärden. Så säger vetten att han känns varm, vi kollar tempen. 39,4 hade han. Han en dold infektion nånstans i kroppen, hem med antibiotika o tillbaks om 14 dar. Då var både hund, temp och prover ok. Blodbrist hade han inte, men kanske kan en långvarig infektion göra så att det blir blodbrist?
 
Ok, men om det är en klinik som måste skicka iväg prover kanske de inte hunnit få svar på allt ännu, och därför inte kunnat ge svar. Som sagt är blodbrist ingen simpel sak att utreda, så det kan ta tid innan man får svar. Betyder absolut inte att kliniken är dålig :). Men alltid bra att ställa frågorna!
Nja, noskvalster borde inte ge anemi. En mild non-regenerativ anemi kan bero på kronisk inflammation, och då kan inflammationen sitta var som helst, även i näshålan. Men ställer mig mycket tveksam till att noskvalster ska kunna ge en såpass stor inflammation att det ger anemi. Isf ska hon ha mkt kraftiga symptom från det.

Alltså, har hon fått en kraftig infektion runt en tand som pågått en längre tid kan det ge en låggradig anemi. Men då borde hon ha symptom från munnen också. Om (och nu säger jag OM, eftersom jag inte har någon aning om hur hennes blodbild eller något ser ut) anemin beror på njurarna kan de dock ha tagit stryk av en sövning och på så sätt blivit sämre.

Du säger att hon haft problem från mag-tarm-kanalen. Hon har inte kräkts blod eller haft blod i avföringen?

Du säger att de misstänker infektion.. varför? Hennes vita blodkroppar var normala och de har inte fått svar på CRP (snabbsänkan). Varför misstänker de då infektion? Feber? Låga blodplättar?

Jag säger inte att de är dåliga, men först höll de på att skicka hem oss utan att ens ta ett blodprov, det blodprov som senare visade på blodbrist. Alla prover som är tagna har vi fått be demgöra,de har mest sagt "hittar inga fel, avvakta" varje gång, mer eller mindre. Men hon är så otroligt hängig, går knappt att få henne att gå mer än 1-2 meter ute. Väl ute nosar hon i marken väldigt intensivt... nu på nattrundan försökte hon äta lite gräs. Men hon verkar inte vilja tugga eller gäspa fullt ut.
Hon har haft ganska kraftiga symptom på noskvalster, svårare episoder av kraftiga inåtnysningar, men eftersom hon haft lite strulig mage ville jag inte behandla ännu då jag fick uppfattningen om att noskvalster inte är så akut.

CRP har dem fått svar på och det var då hon sa att det såg ut som hon hade en infektion.
Kanske är det något med njurarna trots allt, det hela började med att hon var lit hängig från och till och kissade inne två gånger vilket hon ALDRIG gör annars. Men var inte så mycket förhöjda, hon sa att det "första värdet man kollar på" var normalt, det var "det andra" som var lite förhöjt. Njurarna såg bra ut på ultraljudet.

Hon har inte kräkts alls och avföringen har snarare varit ljusbrun än mörk eller blodblandad sist, innan dess rätt normal. Analsäckarna är kollade och tömda vid första besöket (kan nämna att vi varit där tre gånger denna veckan)

Nu är det mer än 48 timmar sedan hon bajsade alls. När ska man börja oroa sig där?

Hon "ryster/skakar" på sig varje gång hon är uppe, alltså som de gör när de är blöta eller så, inte skakar som i när dem fryser. Detta gör hon alltså mycket oftare än innan, vilket får mig att tänka att hon kanske är irriterad.
 
Senast ändrad:
Jag måste säga att jag hade helt annan reaktion på veterinärerna när jag kom in med min 6åring I vintras. Han vägrade gå på kvällsrundan, satte sig flera gånger om. Hela kvällen låg han pall. När jag ringde på morgonen så sa de att kom med en gång. När jag kom dit så klämde och böjde man överallt, man tittade i hals o öron, kollade analsäckar och prostata. Inget fel nånstans. Då tog man blodprover som visade svagt förhöjda levervärden svagt förhöjda infektionsvärden. Så säger vetten att han känns varm, vi kollar tempen. 39,4 hade han. Han en dold infektion nånstans i kroppen, hem med antibiotika o tillbaks om 14 dar. Då var både hund, temp och prover ok. Blodbrist hade han inte, men kanske kan en långvarig infektion göra så att det blir blodbrist?

Va härligt att det gick bra! :)
Hon hade normal temp vid första besöket. Men som sagt CRP blodprovet visade på infektion.
Kanske? Vi funderar hej vilt här hemma, hon har blivit lite skygg om huvudet,vill ogärna öppna munnen (ville försöka se där de plockat bort tanden) fortfarande blek i tandköttet... suck :(
Tänkte på om hormonerna kan spela in eftersom vet sa det där med skendräktighet, för hon har de första dagarna markeringskissa mycket och fastnat vid alla små kissfläckar och stolpar ute.
 
Lite halvt ot, men det finns foder man ger åt hundar som återhämtar sig från t.ex. operation eller sjukdom. Brukar vara smakligt, lättuggat och tätt på näring.

T.ex. RC har ett recoveryfoder. Kostar knappt något per burk. Finns hos veterinärer och hos vissa djuraffärer.
recovery-cats-dogs_large.png
 
Nu är det mer än 48 timmar sedan hon bajsade alls. När ska man börja oroa sig där?

Jag hade nog oroat mig där tror jag. Inte jättemycket kanske, men jag hade väldigt gärna velat att det kom igång. Kan du prova med något lättare laxermedel, eller kan det ställa till något med hennes problem? Hon lär ju i allmänhet må sämre om hon ovanpå alltihop är förstoppad också...

En anledning kan ju vara att hon som du säger inte vill gå, det brukar vara det som får igång tarmarna och vill hon bara gå ett par meter så blir det väl trögt för henne. Tvinga henne att långpromenera när hon är sjuk kan du ju inte göra, så därför funderar jag på microlax eller liknande. Men iom att hon kanske har problem med njurarna antar jag man bör vara försiktig med vad man stoppar i henne? Jag vet inte vad som är i olika laxermedel och hur det eventuellt kan belasta, kan du nå veterinären på telefon över helgen för att fråga?
 
Jag hade nog oroat mig där tror jag. Inte jättemycket kanske, men jag hade väldigt gärna velat att det kom igång. Kan du prova med något lättare laxermedel, eller kan det ställa till något med hennes problem? Hon lär ju i allmänhet må sämre om hon ovanpå alltihop är förstoppad också...

En anledning kan ju vara att hon som du säger inte vill gå, det brukar vara det som får igång tarmarna och vill hon bara gå ett par meter så blir det väl trögt för henne. Tvinga henne att långpromenera när hon är sjuk kan du ju inte göra, så därför funderar jag på microlax eller liknande. Men iom att hon kanske har problem med njurarna antar jag man bör vara försiktig med vad man stoppar i henne? Jag vet inte vad som är i olika laxermedel och hur det eventuellt kan belasta, kan du nå veterinären på telefon över helgen för att fråga?
De har inte öppet över helgen tyvärr, tänker också att magen måste komma igång snart! Idag ville hon inte alls äta på morgonen, men jag hade kanske inte heller varit så pigg på det om man var förstoppad.
 
Lite halvt ot, men det finns foder man ger åt hundar som återhämtar sig från t.ex. operation eller sjukdom. Brukar vara smakligt, lättuggat och tätt på näring.

T.ex. RC har ett recoveryfoder. Kostar knappt något per burk. Finns hos veterinärer och hos vissa djuraffärer.
recovery-cats-dogs_large.png

Hon ratade det helt, köpte även det som är för allergiska hundar också men det var ingen höjdare enligt vovven! Hon är väldigt kräsen även som frisk. Tyvärr, hade ju varit bra om hon var ett matvrak i sådana här situationer. Men hon har alltid varit kräsen.
 
En tesked matolja i maten brukar få fart på magen. Hur är det med analsäckarna? Om de är svullna kan de behöva tömmas. De kan vara inflammerade och göra ont.
Har man tagit fästingprov?
Vilken tand var det som togs bort? Min gamling fick dragit bort en stor kindtand i överkäken. Roten på den gick rakt upp till ögat. Han var alldeles svullen runt ögat och fick antibiotika.
Blekt tandkött kan tyda på syrebrist.
Undrar om inte de kan få infektion/inflammation I hörselgången = den som går i 90 graders vinkel.
 
En tesked matolja i maten brukar få fart på magen. Hur är det med analsäckarna? Om de är svullna kan de behöva tömmas. De kan vara inflammerade och göra ont.
Har man tagit fästingprov?
Vilken tand var det som togs bort? Min gamling fick dragit bort en stor kindtand i överkäken. Roten på den gick rakt upp till ögat. Han var alldeles svullen runt ögat och fick antibiotika.
Blekt tandkött kan tyda på syrebrist.
Undrar om inte de kan få infektion/inflammation I hörselgången = den som går i 90 graders vinkel.

Idag tog vi till microlax efter att snackat med akutrådgivningen på djursjukhuset och visst kom det ut lite iaf! Analsäckarna blev tömda vid första besöket (i måndags) så det ska förhoppningsvis inte vara något med dem nu.
Fästingprov bad jag om att få ta i onsdags så det är skickat och vi väntar på provsvar.
De drog ut en liten tand näst längst bak i underkäken och hon har inte varit svullen alls. Men infektionen kan ju gått "inåt"
Jag tänkte på det med, ser ju inget i öronen, men hon skakar som sagt på sig och kliar sig faktiskt i öronen ibland. Inte hela tiden, men ett par tre gånger per dag. Hon sover som sagt mycket, tyckte att det lät lite täppt och "bubbligt" när hon la och snarkade och sov i sängen.
Men imorgon åker vi in och får se vad de tycker nästa steg är!
 
Ett till tips angående maten. Det finns gel att ge/blanda i litet vatten. NutriPlusgel heter den kostar en hundring ungefär. Om det nu är så att hon inte verkar få i sig tillräckligt just nu.
 
Ett till tips angående maten. Det finns gel att ge/blanda i litet vatten. NutriPlusgel heter den kostar en hundring ungefär. Om det nu är så att hon inte verkar få i sig tillräckligt just nu.
Tack!
Nu efter vet.besök har hon börjat äta igen :) Hon fick massa vätska (natrium?) under huden och blev mycket piggare, nya prover imorgon. Det lutar mot addison sjukdom, tyvärr inget roligt svar om det är så, men då kan vi iaf börja behandla henne så hon mår bättre! Sen kommer inte ett liv med addisons fungera för henne, så att börja fundera på att avliva henne kommer vi ju behöva göra. Men vill iaf få något bra år till med henne innan dess!
 
Tack!
Nu efter vet.besök har hon börjat äta igen :) Hon fick massa vätska (natrium?) under huden och blev mycket piggare, nya prover imorgon. Det lutar mot addison sjukdom, tyvärr inget roligt svar om det är så, men då kan vi iaf börja behandla henne så hon mår bättre! Sen kommer inte ett liv med addisons fungera för henne, så att börja fundera på att avliva henne kommer vi ju behöva göra. Men vill iaf få något bra år till med henne innan dess!
Tråkig diagnos, men bra om ni kan hantera det ett tag till i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 288
Senast: Ela
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 443
Senast: Dopy
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 999
Senast: Josofinito
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 752
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp