Så ska en slipsten dras!

Sv: Så ska en slipsten dras!

stally skrev:
Fin fin 6:e,16,5 BR,Romme :bow: :bow: :bow:

Är du nöjd med pållen?

Kom ihåg att ge honom full ranson mat när du kommer hem,och ett par morötter......

Tackar!
Blev ju fast utan lucka så jag trodde inte ens det skulle bli pengar.

Nöjd, njae inte helt... men det får jag ta på mig själv. han var lite "bråkig" före start. För pigg helt enkelt. Våra körvägar är kass just nu så det blev ett ändrat upplägg före...

1:a Moroten ficka han redan efter duschen!
Och maten kastade han sig över när vi kom hem!
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Lite tråkigt när en annars så vettig diskussion drar iväg på det här hållet.
Ja, det tycker även jag. Och det beror på hur man väljer att tolka det som skrivs.

Jag vet inte hur många års erfarenhet Rikkan har av just trav, men de flesta jag har träffat behandlar sina hästar som guld och gröna skogar.
Jag har många års erfarenhet innom trav, faktiskt. Och det jag råkar belysa här är sånt som gör sporten RUTTEN, och det är långt ifrån alla som håller på så MEN dom finns! Det jag vill få fram är att inget kan bli starkare än den svagaste länken. Men jag antar att ni som menar att hästhållninen är så djälvla prof. väljer att blunda den dagen ni råkar sela ut bredvid en människa som ser ut och beter sig som den hamnat på fel ställe? Eller?

Och har hon ingen erfarenhet är det frågan om det är till den typen av människa som den här diskussionen vänder sig till...
Är det vad vi vill ha ut på travbanorna? Någon som bara snackar skit och från början har en så otroligt negativ bild?
Se vad alla andra skrivit. Bara för att jag råkat belysa vissa ömma punkter så behöver man inte blunda för att jag även kommit med några "tokiga" förslag på vad man skulle kunna göra för att få till en förändring som gagnar HÄSTEN.
Så i detta fall verkar det inte bättre än att det är du som medvetet väljer att fokusera på den negativa och förstora hela grejjen.
Varför väljer inte du att fokusera på det positiva, konstruktiva?
Var är din ödmjuket inför sporten??
Är det för att du är representavit för travsverige, en person som själv inte kan bidra med något postivit utan förstärka det negativa genom gnäll?

Och skulle det nu vara så att Rikkan är amatörtränare eller något, så antar jag att hon, med den hästhanteringen som uppebarligen ingen annan klarar av, har alla sina hästar i gulddivisionsklass? För inte kan väl en häst förlora med så bra hantering :smirk: ?
Jätte kul. Det är inte det som är det viktiga. Vi försöker prata om hur travet ska utvecklas. Jag försöker fundera över varför det är så mycket ibuprofen ute och går, varför unghästarna bränns på löpande band och kasseras.
Varför familje hästarna och amatör hästarna minska i antal osv.

Och hur många vinnare jag selat ut, skött och tränat tänker jag inte tala om för dig för då skulle du skämmas (om du är någolunda frisk)...

Hur som helst, jag jobbar åt en av landets större travtränare, vi som är hästskötare tar hand om våra passhästar med silkesvantar,
Hur hinner en skötare som har 8-12 hästar i pass sköta dom med silkes vantat, undrar jag?
Anser inte du att det är något fel i sporten när en skötare kan ha obegränsat antal hästar på sin lott?

visst kan hästarna visa apati, inte vilja springa o.s.v men då blir de inte långvariga i det här stallet.
Jag försår dig.Tror du möjligen att det är några av den sortens hästar som jag mött och dess ägare som jag försöker beskriva?
Det är tyvärr också en del av TravSverige, även om dessa inte syns från din stallbacke.
Här ska alla hästar ha en vettig chans att gå runt ekonomiskt, annars säljs de och blir amatörhästar, ...
Precis, och där är du inne på det jag, med frustation, tidigare försökt beskriva. Något som jag inte gillar, så länge inte statusen på hästen höjs -alla kategorier.

Jag skulle, som hästskötare, inte sela ut en häst som inte är fräsch, det är att göra sig själv, hästägarna och sin chef en otjänst, vi tar alltid diskussioner när något inte känns eller se ut att vara rätt...
Ja, jag är så ening i ditt resonemang!, men det finns folk som inte har någon att ta dessa diskussioner med, andra som ser eller bryr sig, inte kan diskutera för att dom väljer att ta allt som sägs personligt istället för konstkruktivt.
Sporten behöver ett konstande flöde av kunskap som är tillgänglig för alla, positiv kunskap, för att utveckligen ska bli positiv och jag menar att detta bara kan gå åt ett håll, att höja hästens status.

Där har vi som tur är en mästare som uttrycker sig på ett föredömligt sätt i media, vad skulle travsporten varit utan honom?

Jag möter endel amatörer som har mindrevärdes komplex och inte törs fråga om saker gällande hästhälsa eller skötsel eller hästens sätt att uttrycka sig på. Jag antog att alla ville ha en blank och glad häst med självförtroende och bra grundträning?

Ang. hur man ska få ut folk till travbanorna tror jag dock Rikkan är rätt inne på att förändra loppen lite... Kanske man skulle kunna köra ett stayerlopp med en idealtid mitt i loppet? Solvallas VD hade en skojig grej på g, vet ej om det blev av, att kopiera ett lopp som kördes förra året med samma hästar och kuskar... Kanske skulle man även ha ett ponnylopp med a-kuskar (som inte är inbjudna utan att det fungerar som en vanlig anmälan att tränaren/ägaren får önska kusk på ponnyerna?). Varför inte ha en "vinna eller försvinna" tävling där anmälda hästar lottas två och två, vinnarna i varje hit möter en vinnare i ett annat heat tills det bara är två kvar i final (t.ex 140 meters heat eller något). Stafettkörning eller monté stafett för lag kanske vore något?
Välkommen in i diskussionen...fördjupa gärna tankarna.


Jag är håller mig till mottot "ingen häst inget trav", och följer upp den med "ingen glad häst, inget positivt trav". ;)
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

........därmed inte sagt att hästarnas välbefinnande är nr 1 .....utan välmående hästar dör travet helt.
Ja, och därför är det svårt att undgå det i en diskussion om travets framtid, tycker jag.

Jag trodde att tråden handlade om att hitta roliga lösningar på hur man får fler människor intresserade av vår fina sport.
Att få "vanligt folk" att förstå att trav inte handlar enbart om spel och pengar.
Ja, och det har jag också försökt komma med förslag på.

Många trevliga och roliga förslag har kommit in i den här tråden och jag ser verkligen fram emot att få köpa korv av "farmenvirre" och olle :banana:
Hästkorv? :D

Även Humelibumlans förslag om lite mer varierade distanser, olika varv mm kan ju vara en god idé.....variation skadar aldrig och publiken skulle säkert gilla det också.
Sånna travdagar arrangeras redan, vet du inte det? :confused:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Hur ser din drömversion av travet ut?
Hur skulle du vilja ha det?
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

För att locka mer folk in i travvärlden måste det vara lättare att tjäna pengar även för de hästar som inte är av yppersta elit!
Det finns massor av dugliga hästar, som skulle kunna tjäna mer om det fanns fler möjligheter för dem!
Där klämmer skon. Många anser sig överkörda av stortränarna med kapital och tappar lusten att hålla på när det blivit ett A-lag och ett B-lag innom travet. Folksporten, travet, är ett minne blott...
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Tyvärr kan man gärna tro på dina inlägg att du drar alla över en kam :o sorry, om jag fattade fel, men uppenbarligen är jag inte den enda...



Jag tycker inte dina förslag är tokiga, dock tror jag personligen att det blir svårt att köra med en idealtid så låg som 1,23, det gagnar, som någon sa, bara de speedigaste hästarna och risken är att det skulle bli kört á la 1.07 för att komma till ledningen, bli upp-pullat till 1.45 i mitten (vilket skulle resultera i att många hästar skulle "kväva" sig) och sedan full fart sista 300... Tror inte det är ett dugg djurvänligare? Vad beträffande min ödmjukhet ska man kanske städa framför sin egen dörr först...

Det är bra att du funderar över alla de saker, det behövs givetvis, men amatörhästarna ökar har jag sett i någon nyare undersökning från STC?!

Jag har sju passhästar, hinner med att pyssla och ta hand om alla, och, hör och häpna, t.o.m ge dem mat VARJE dag :smirk: , ärligt talat, så nej, jag tycker inte det är något fel på sporten för det, ska varje hästskötare ha en passhäst var? Det vore väl idealet visserligen, men då skulle det verkligen inte vara billigt att bli hästägare inom travsporten med tanke på att varje anställd hästskötare ska ha 15000 kr i lön varje månad, minst... 12 hästar har jag tack och lov aldrig träffat någon som har, varken i mitt stall eller på någon annan bana där jag känner folk... Bortsett från unghästtränarna då i så fall, och där kan givetvis hanteringen bli bättre i många stall...
Ska vi skicka våra hästar till slakt då så fort de inte är bra nog att gå runt hos en proffstränare? Det kostar i runda slängar 200.000 kr om året att ha häst i proffsträning, och det är inte många hästar som är bra nog att springa in detta, det handlar för det mest inte om att de har tröttnat, utan mer att de inte har just den kapaciteten eller behöver en anorlunda träning för att trivas.

Dock håller jag med dig om att bättre kunskap behövs, en diskussion man kan ta om detta är om det inte ska ställas lite högre krav för att få B-tränarlicens? För ett par år sedan, när jag tog den, var det en tjej med som aldrig hade hållt på med trav... Vi hade sex träffar, tog upp det ytligaste, hon (och alla andra) klarade licensen...


Som hästägare (jodå, jag är sådan också) skulle jag gärna se att det kördes mer lopp öppna för enbart amatörtränade hästar, så amtörhästar är garanterade en viss del av prissumman, men det är säkert ingenting som skulle dra folk till en travbana :confused:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Sammanställning av förslag

Banorna:

*Totohallarna, tråkiga och bullriga, gör det “mysigare” Mer information till nya besökare, folder med de vanligaste frågorna, inte bara hur man gör när man spelar utan om hästar och kuskar osv.

*Bra mat till bra priser, trevlig service.
* Mer arrangemang på restaurangen, ev sammarbete med kockskola för att få ner priser och få engagerade kockar? Se över vilken slags mat som finns som alternativ.
*Firmafester och annat på icke tävlingsdagar, kring arrangemang med ponnytrav och andra saker som gör att man kan locka nya människor till banan.
*Matlagningskurser, Whiskey, vin och chokladprovningar, kändiskockar osv. Storbilds tv och mat osv till andra sportevenemang.
*Göra paket för minst 10 pers med inträde, program, stallbacksvisning, mat och ett glas vin/öl ev del i en V5. Se tex Åby som har fullbokat på dessa paket.
*Nybörjar kvällar med extra personal som kan hjälpa till och förklara och svara på frågor.
* Titta på Ikeas koncept med mat och lekplats, behöver ju inte vara uppe på läktaren utan i marknivå med spelluckor i närheten.

*Barn och familjevänligt överlag, se över lekplatser och lekrum, se till att det finns saker att göra för barn i alla åldrar. Se till att det finns skötbord både på herr och dam toaletter, barnmatstolar, micro att värma barnmat i, framkomligt med barnvagnar och rullstolar. Bättre med sittplatser inomhus, matsäcks bord även på vintern och regniga somrar.
FarmenVirre eller annan lokal eller rikskändis grillar med avstängd kusk alla v75 dagar... För att dels få uppmärksamhet och dels kunna svara på lite frågot om sporten på ett enkelt sätt.

*Mer Jippon på banan
Månadens-
-kusk
-amatörkusk
-tränare
-amatörtränare
-skötare mm med åtföljande reportage i lokal/rikspress + Tv



Sporten i allmänhet:

*Banorna måste bli bättre på skylta till banorna, kanske enhetlig skylt till alla olika banor för att man ska veta vad man letar efter?

*Banorna måste bli bättre på att göra reklam för sig själva och nå ut längre, inte bara lokalt om man har en bra trav dag.

*Bättre kommunikationer till banorna, travbussar osv måste det göras mer reklam för.
*Mer information om vad sporten är, många verkar tro att det enbart handlar om pengar, vilket vi som håller på med trav visserligen håller med om men snarare hur man får det att gå ihop eller gå så lite så möjligt back...


* Västerbos idé att skänka bort en tiondels travare är något att ta efter och för andra radio stationer och tv-program att “köpa” Gert Fylking som interjuvare istället för Loket.

*Gör mer reklam om att man kan äga travhäst billigt, typ 1/20 del i “säkert” bolag. Det behöver inte var dyrt och krångligt utan ett sätt att lära känna nya människor.

*Fokusera på sporten, folket runt hästarna, de fantastiska hästarna, kuskarna och hästägarna.
*Få hästägarna att känna sig välkomna och sedda när deras hästvinner. På Rommetravet har de “Vinnarbordet” där de hästägare vars hästar har vunnit på Rommetravet blir bjudna på middag under en senare tävlingsdag.

* Tv får göra bättre program med mer fokus på sporten inte bara spelet, följa en tränare en heldag utan att tramsa till. Ingela Aagards interjuv med Björn Goop var klockren, även att nå ut till ungdomstidningar, Min Häst, Penny, Veckorevyn för att nämna några.
Kanske ett program som Barbacka men om trav och travhästar, besöka travtränare världen över, olika träningsmetoder, pratar om storlopp osv med fokus åter igen på sporten.

*Sommarpratare i radio tex Stig H Johansson och ev andra som har mycket att berätta.

* Mer interjuver med “vanliga” människor inom travet, små tränare, hästägare, följa en tränare en hel dag utan att “skoja till” allting. Få folk att känna nerven som finns, se framgångens lycka och nederlagets besvikelse


*Travgymnasier borde visa sig mera, visa att det finns sätt att ta sig fram inom travet.

*Stor banor kanske färre lopp med större prissummor medans små banor får fler lopp.


* Ge banorna direkt del i sitt spel, en viss % ska gå direkt tillbaka till banan för att öka intresset att få tillbaka publiken.

* Mer varianter på tävlingsformer
*Fler Milebanor
*Open stretch (ett extra spår innanför innerspåret på upploppet)
*högervarv
*vinklad startbil
*högre odds på vinnare och plats för banspelarna
*stayerlopp med en idealtid mitt i loppet?
*ponnylopp med a-kuskar (som inte är inbjudna utan att det fungerar som en vanlig anmälan att tränaren/ägaren får önska kusk på ponnyerna?).
*"vinna eller försvinna" tävling där anmälda hästar lottas två och två, vinnarna i varje hit möter en vinnare i ett annat heat tills det bara är två kvar i final (t.ex 140 meters heat eller något).
*Stafettkörning eller monté stafett för lag
*Fler olika distanser, så väl riktigt korta sprinterlopp som långa stayer lopp!
*Möligheten att som i exvis tyskland starta i olika varv, inte bara i vänster varv samt mer variation på banornas utseende.. I tyskland startar man olika hästar på olika banor just efter hur just den banan passar just den hästen, i häst går bäst i högervarv och startar just därför mest på just en viss bana.. En annan gillar tvära kurvor med långa rakor och ännu en gillar banan som är i stort sett rund...
Det ger även medelmåttorna (de flesta hästarna) chansen att tjäna mer pengar och ägarna chansen att ha råd att ha travhäst!
*Mer lopp för amatörtränade hästar


*Mer prispengar i lopp för såna som kanske inte är stjärnor men gör bra lopp i skymundan.

*Administrationen kring Atg och Stc är höga, finns det kanske något att göra där för att dels få ner kostnaderna och dels göra dem närmare utövarna i sporten.


Nu har jag skrivit det igen! Som tidigare få ni kolla om ni saknar något, fel syftningar eller något jag har missförståt när jag har skrivit in det. Observera att jag kanske inte älskar alla förslag personligen men anser att allas röster bör göras hörda så länge det är realistiska förslag.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Bra sammanställning :bow:

Nu är det bara att skicka det till högre instans........kanske ett mejl med våra namn och ev hemmabana.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Rikkan skrev:
Där klämmer skon. Många anser sig överkörda av stortränarna med kapital och tappar lusten att hålla på när det blivit ett A-lag och ett B-lag innom travet. Folksporten, travet, är ett minne blott...
Jag håller med dig! :eek: :D De som har RÅD att ha travhäst i träning lämnar sina hästar till de större tränarna... små tränare har idag svårt att hävda sig då de inte har hästar i den kapacitet som krävs, de har inte tillräckligt med kapital att anställa duktiga hästskötare osv.. Och får kanske lite "panik" när hästägaren ställer ultimatumet- starta/vinn/tjäna pengar eller jag flyttar...
En ond cirkel!

Just därför tycker jag som jag gjorde ovan- Fram med möjligheter för en bredare travsport, där ett större antal hästar har chans att tjäna pengar, inte bara de som råkar vara bra på de saker som det finns möjligheter av...
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Det är vi nog många som håller med om !!!

I sammanställningen finns många bra förslag som skulle göra travsporten bredare och en ännu bättre "folksport"........vore bedrövligt om det bara skulle finnas en liten "exklusiv klick" kvar om några år :(
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

...fast alla sporter går ju ut på framgång...resultat som talar för sig själv...jag vet en massa tränare som BORDE ta åt sig av konkurrensen men skiter i det istället....jag tycker inte man ska gnälla på att en del tränare tar åt sig bättre o mera hästar, det får dom för en anledning.......sen finns ju en del mindre tränare som har mycket goda resultat...ex petri puro..

det är skrämmande att sr hur låg kompetens det är på en del småtränare...spec den gamla kåren...dom som bara "väntar på pension".....att lämna häst i träning där blir dyrt...fast dom är billigare :crazy:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag tror att det finns en motsägelse i att höja prispengarna på medelnivå (tyvärr).

Jag kan inte säga att det är så, men förmodligen kommer det att bli så att bättre hästar hittar ett sätt att plocka "enkla" pengar i så fall. Eller skulle man begränsa en sådan satsning till t. ex. hästar som tjänat mellan 50 - och 300 000?

Men allt har ju två sidor? Bättre hästar på tävlingarna = roligare för publiken.

Jag har också funderat lite grann på om man skulle ändra kval-tiderna för hästar som är 3 år och äldre. För ärligt talat, inte sjutton har en häst som går ca. 23 på en travbana att göra över huvud taget???

/// ghost
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag har aldrig gnällt på stortränare :confused: .......hur bra material de än får så krävs det ett stort kunnande för att utveckla hästarna, men däremot tycker jag att man ska bevara den breda sporten.....det är naturligt att det finns ett A- och ett B-lag men att enbart fokusera på A-laget och ösa prispengar över den lilla superelitklicken tycker i alla fall jag är fel.

Vore bättre att sprida prispengarna lite mer. En halvmiljon för vinst i ett lopp räcker gott och väl istället för ex. 750.000:-........då kan de andra 250.000:- satsas på mindre lopp......gärna för amatörtränade hästar :d

Det är ju i alla fall mest segerns sötma som räknas för de flesta........ inte pengarna (även om verksamheten måste gå runt ekonomiskt).

(Även jag tycker att en häst som inte går mer än 1.23 borde slippa banan, men det är inte den typen av hästar jag pratar om.)
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Nej :D

jag menar inte att du har gjort det heller...men rent allmänt så gnäller småtränarna på att dom inga resultat har...visserligen så får dom kanske sämre hästar men det är nog inte hela sanningen...dom är helt enkelt inte nog duktiga...och vi skall väl inte sträva efter sämre tävlingar även om det finns olika klasser...

ett ex är ju counts dream.....från småtränare till stortränare...19 starter ingen seger......sen 1,5 mille på 1,5 år....

sen har man ju ligne droite..från stortränare till mindre tränare...

det finns ju inga gyllene regler...däremot så tror jag att många mindre tränare resignerer och tycker att det är ingen ide och bara fortsätter i sina gamla vanliga fotspår.....självförtroendet är i bott och så är ekonomin....HUR skall man bryta det då??? Det är vad man skall fokusera på...

Det FINNS ju hästar e Giant force som GÅR bra....och såna har ju småtränarna ganska mycket av iallafall i mina trakter....men varför får aldrig en småtränare fram en bra häst???

Att "ändra " på konceptet är omöjligt...det MÅSTE finnas stortränare som kan presentera kanoner...annars är travet slut...dom har kunskapen att träna fram dessa , det är många mindre tränare som kör ihjäl dessa psykiskt så det är kört redan efter 5 starter......
Därför finns det ju olika klasser på tränaren...den stora BEHÖVER inte köra ihjäl hästen, medans den lilla blir så lycklo att han tänker inte långsiktigt....
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Humelibumlan skrev:
Jag håller med dig! :eek: :D De som har RÅD att ha travhäst i träning lämnar sina hästar till de större tränarna... små tränare har idag svårt att hävda sig då de inte har hästar i den kapacitet som krävs, de har inte tillräckligt med kapital att anställa duktiga hästskötare osv.. Och får kanske lite "panik" när hästägaren ställer ultimatumet- starta/vinn/tjäna pengar eller jag flyttar...
En ond cirkel!

Just därför tycker jag som jag gjorde ovan- Fram med möjligheter för en bredare travsport, där ett större antal hästar har chans att tjäna pengar, inte bara de som råkar vara bra på de saker som det finns möjligheter av...

Fast det är ju väldigt mycket upp till varje tränare att säga ifrån, "våran" tränare har varit väldigt liten, jobbade upp en stort stall men har nu dragit ner för det var helt enkelt roligare att bara ha några "bra" hästar, men han har i huvudsak satsat på bra hästägare... Han tröttnade på att ha ägare som skrek på söndag morgon kl 8 varför hästarna bara gick i hagen och tänkte han inte köra idag, och på hästägare som knappt var nöjda när hästen vann.
Fast idag när han bara har ett "litet" stall så har han två hästar som startar på V75 och en fler tal till som startar och springer in pengar så det har ju inte gått särskilt mycket sämre...

Och om det bara handlar om att man inte har råd att bli av med en häst så har man för dålig ekonomi från början.
Men ett av de stora problemen för tränarkåren är ju att det kostar så orimligt mycket att anställa någon, och det är ju på ganska lång sikt man anställer oftast. Men just konstnaden med att anställa folk har ju alla små företagare i dagens sverige så det är ju specifikt för just travet.
 
Senast ändrad:
Sv: Så ska en slipsten dras!

ghost skrev:
Jag tror att det finns en motsägelse i att höja prispengarna på medelnivå (tyvärr).

Jag kan inte säga att det är så, men förmodligen kommer det att bli så att bättre hästar hittar ett sätt att plocka "enkla" pengar i så fall. Eller skulle man begränsa en sådan satsning till t. ex. hästar som tjänat mellan 50 - och 300 000?

Men allt har ju två sidor? Bättre hästar på tävlingarna = roligare för publiken.

Jag har också funderat lite grann på om man skulle ändra kval-tiderna för hästar som är 3 år och äldre. För ärligt talat, inte sjutton har en häst som går ca. 23 på en travbana att göra över huvud taget???

/// ghost

Jo som jag skrev så håller jag inte med om alla förslag själv men de borde få komma fram... :)
Kvaltiderna ska jag skriva in, det var väl annorlunda förut va?
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag får väl bidra med lite funderingar jag också då...

*Tror inte alls det är dumt att öppna vissa lopp enbart för amatörtränade hästar... Amatörtränarna är en grund i svensk travsport, det borde vara självklart att dessa ska få en viss del av priskakan... I långa loppet tror jag det genererar fler hästägare.

*Börja rekrytera underifrån. Inte enbart genom ponnytravet utan här måste travbanorna ta sin roll... På varje bana finns det människor som är unga, snygga, fräscha och framgångsrika inom det de gör, oavsett om de är hästskötare åt V75 vinnare, lärlingar, amatörtränare eller proffs. Låt dessa sälja in sporten redan till niondeklasserna som ska ut och praoa. Unga killar vill hålla på med något som är tufft, få det att bli tufft att köra och mocka! Unga tjejer... Tja, skulle jag bott i Göteborg eller Malmö när jag gick i nian och Erik A eller Goop JR skulle komma och berätta om travsporten skulle jag skaffa en praktikplats på banan direkt för att kunna se mer av dem ;) ...

*Låt travbanan sköta rekryteringen av praktikplatser i samband med ett naturbruksgymnasium för dessa elever (som Erik och Goop JR rekryterar).. Låt de inte bara få stå och mocka, se till att de får ut åtminstone lite ridning eller någon körlektion på skolans hästar.

*När vi ändå är inne på ungdomar, som någon sa om maten, ta hjälp av kockelever... Varför inte ta hjälp av elever inom byggprogrammet för olika byggnadsprojekt på travet, låt elever från anläggningsprogrammet hjälpa till med banskötseln, med travets traktorer från fordonsprogrammet, snickar ihop någon enkät om trav som samhälsseleverna kan få ta hand om, låt medieeleverna hjälpa till med repotage till facktidningar, travprogram, arbeten o.s.v, o.s.v... På det sättet får man ungdomar som kanske aldrig kommer att köra en häst, men som är blivande spelare och hästägare? De får se travet men ändå utbilda sig inom det de har valt...

*Sälj in montén till ridskolorna så kanske vi får in lite hästfolk den vägen... Varför inte utbilda nya montéryttare tillsammans med riskolorna? Behövs visserligen hästar men det skulle kunna gå med bra samarbete...

*Det finns så många amatörer som lägger ner tid på annorlunda träning, som har hästar som går skolorna utan problem, hopptävlingar, western o.s.v, utöver detta, visa upp dessa hästar och dessa tränare och deras metoder på travet... Jag tror också medierna skulle bli bättre på att belysa den överlyckliga amatören som vunnit ett p21 lopp än stortränaren som tjurat ihop för att han bara fick två segrar och ett andrapris i V75 med sina tre startande hästar.

*Konkurrens är bra, idag kan en proffstränare stå med 4-6 häst i stallet medans grannen är amatör och står med 30 hästar... Gör någon ändring i licenssystemet där de som har underlag av hästägare får träna andras hästar, det måste ändå vara det viktigaste. Vill jag som hästägare att min häst ska tränas av Olle Nilsson trots att han är amatör, borde jag få sätta den där. Jag tror detta kommer att ge fler arbetstillfällen och fler hästägare.

Det var några av mina funderingar just nu...
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Snurrfian skrev:
Fast det är ju väldigt mycket upp till varje tränare att säga ifrån, "våran" tränare har varit väldigt liten, jobbade upp en stort stall men har nu dragit ner för det var helt enkelt roligare att bara ha några "bra" hästar, men han har i huvudsak satsat på bra hästägare... Han tröttnade på att ha ägare som skrek på söndag morgon kl 8 varför hästarna bara gick i hagen och tänkte han inte köra idag, och på hästägare som knappt var nöjda när hästen vann.
Fast idag när han bara har ett "litet" stall så har han två hästar som startar på V75 och en fler tal till som startar och springer in pengar så det har ju inte gått särskilt mycket sämre...

Och om det bara handlar om att man inte har råd att bli av med en häst så har man för dålig ekonomi från början.
Men ett av de stora problemen för tränarkåren är ju att det kostar så orimligt mycket att anställa någon, och det är ju på ganska lång sikt man anställer oftast. Men just konstnaden med att anställa folk har ju alla små företagare i dagens sverige så det är ju specifikt för just travet.
Du har så rätt så... och jag menade inte riktigt så ordagrant som du kanske tolkade det, utan snarare att en mindre tränare som inte har just den DÄR reklamhästen, måste prestera... för att få in bra hästar i träning och kunna ha något att konkurrera med...
En stor tränare har ju lite mindre "att förlora" på att en starthäst byter tränare, än vad en mindre tränare har, för det kanske är hans enda starthäst...
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jo, oftast är det ju så att framgångsrika stortränare har funnit ett välutvecklat träningskoncept som bevisligen fungerar medans många småtränare inte har kommit dit och därför inte når samma resultat.

Sen finns det ju exempel på andra hållet. Sweet As Candy är väl ett utmärkt exempel?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp