Så ska en slipsten dras!

Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag vill ändra på rutinerna, eftersom jag anser att dagens tider och unghäst hets tar kål på hästarna och däremed så minskar intresset för sporten.
Vi gräver vår egen grop genom att efterapa Amerika!

Varför inte en "Joker" i varje lopp?
En bonus check till den som kommer närmast en idaltid?
Så att även en mindre snabb häst kan ha chansen att få en extra slant med sig hem? Eller flera hästar med samma tid får dela på slanten, bör vara typ hälften eller en tredjedel av vinstsumman för att vara attraktiv.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

:bow: :bow: Det som förvånar mig mest faktiskt är att ingen säger emot dig.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

med all respekt för rikkan ( som jag känner hennes filosofi) så är det en utopi, och jag vet inte vad man skall säga bara....

det som tar "död" på vårans sport är de dåliga prispengarna...att administrationen kring atg o stc är så höga...att skattmasen vill ha allt... det är ingen som vill äga travhäst, för det kostar bara en massa pengar..

att äga o träna o tävla hästar, hundar människor...krävs att individen KAN och har talang för det...detta avlas fram genom generationer av tävlingsindivider...ändå så blir inte alla tävlingshästar...

Kan säga att min gamla pålle ÄLSKAR att tugga ner sina motståndare...han hatar att träna och skulle aldrig i livet springa sig trött i ett träningsjobb....men när det är TÄVLING...då lyser det över hela hästen.....han är en riktig VINNARE...

själv skulle jag inte starta en häst på hästens bekostnad..alltså att den skulle må dåligt av det...detta kan man förebygga mycket med en målinriktad träning och förövrig hantering...att hästen tycker att det är kul att tävla, att den är förberedd och att man matchar dom rätt samt att dom har motivation...sånt får man INTE om man själv beter sig korkat på vägen mot startfållan.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

...att starta en taanglös /mindre snabb häst är för MIG mer overkligt...en häst som inte har talang eller förutsättningar skall inte vara på en travbana...det är inte schysst mot hästen...vill man åka runt på en bana med den så kan man ju göra det på skoj med andra talanglösa hästar.....Hästar vet när dom inte kan nå sitt mål , att göra sin ägare/kusk nöjd...att ständigt vara sist är inte bra...

Jag tycker synd om såna hästar och tycker inte att dom har på en tävlingsoval att göra...för deras egen skull.

det är som att tvnga sitt barn springa löptävlingar om den inte har förutsättningar för det.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag förstår vart du vill komma och det är väl kanske därför man sällan hör Stig H mfl i några skandaler (iallafall inga offentliga) därför att framgång kräver att hästen behandlas väl och gör den inte det och mår dåligt så presterar hästarna inte.
Men det är väl mest "mellankuskarna" som åker dit för än det ena och än det andra :confused:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

fast det är ganska få skandlaer...dopingskandalerna är ofta inga skandler , utan olyckfall i arbetet..vet ingen som medvetet dopar sina hästar, och dumt vore ju det när det tas dopingprov ganska så frekvent o ofta...exempelvis V75...där tas ALLTID prov på vinnaren och har så varit i 10 år iallafall...att åka dit på en V75 dag säger ju allt....har man dopat får man ju se till att inte vinna....enkel matematik...och varför dopa då??
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Ja jösses,här vet man inte vart man ska börja......

Känner mig alldeles för jordnära för att orka diskutera med dig.....

Jag har varit hästaktiv i över 40år,och tycker det du belyser får stå för ett väldigt litet antal utövare.....

De mäniskor jag stöter på inom travet står i allra högsta grad i stor respekt för sina hästar.......

Man kan undra vad du stött på för trav-häst missbrukare.....

Eller är det pressen som hjälpt till??

Vänl//Stally
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Rikkan skrev:
Ja, jag kan inte vara mer ening i vad du säger, lyssna på hästen!

Kan du ser och höra en proteinbrist i ett tidigt skede? Överansträngda njurar eller tidig stressmage?

Många tror att dom lyssnar på hästen, men dom varken ser eller hör förrän hästen har fått saker som ingen levande varelse kan missa såsom korsförlamning, kolik, fång, travar på tre ben, kväver sig, skenar och är okörbar, blir så elak att den inte gå att hantera, är så nervös att den inte längre går att sela på i närvaro av andra.
Listan kan göras mycket, mycket lång på dessa saker som travhästägarna "ser" men då är det ofta redan försent. Det har gått för långt.

Jaha ja då måste vi ha häst i ett suvränt stall... Korsförlamning har vi inte sett till på ett par år, den som hade det senast var ny inkommen och sen har vi inte sett till det igen. Kolik har vi inte heller sett till, jag har aldrig ens hört talas om en travare med fång... Visst är det en del hältor men de har blivit om händertagna på ett tidigt stadium. Våran tränar har visserligen fått in ett antal okörbara hästar men de har efter en tid blivit bättre, och mer körbara. Ofta har det handlat om hästar som inte har blivit ordentligt inkörda så de har fått början om från början. Våran märr är visserligen en bitch och vill ha saker och ting på sitt sätt annars säger hon ifrån, men elak skulle jag aldrig kalla henne och hon accepteras för den hon är, vissa saker måste även hon lära sig att acceptera och har även gjort det.

Rikkan skrev:
Jag inte bara tror, jag vet, att många av dom hästar som idag tävlar heller stannat hemma eftersom dom har krämpor och förslitningar som gör att dom inte är 100% fräcsha längre.
Att sedan ägaren inte kan eller vill (?) se att hästen slutat utståla självförtroende, håller hull, ha blank och kort päls osv. spelar inte så stor roll så länge det finns pengar att tjäna...

Hur många är det inte som på fullaste allvar menar att deras häst galopperat helt "omotiverat" i lopp, eller galopperar bara för att "fjanta" eller "grisa" sig?

Om hästen inte är fräsch kan den inte vinna lopp och då är det väl helt värdelöst att starta? Man har ju ialla fall ett hopp om att hästen ska vinna eller ialla fall göra ett bra lopp, annars är det ju helt bort kastade pengar för det är ju inte gratis att starta precis...
Och självklart finns det idioter som inte ser och inte vill se men vad ska vi göra, fin granska och säga att du får inte ha häst för vi tycker att du är en idiot... Och många hästägare vet inte särskilt mycket om hästar, just därför har de satt dem i träning hos en godkänd tränare... Att man sen kanske kan ställa högre kvar på tränarna är en annan sak.

Rikkan skrev:
Hur många är det inte som straffar sin häst genom att dra in kraftfoder ifall den inte uppfört sig så som ägaren/tränaren tycker att den ska uppföra sig (även fast den inte fått förutsättnignar för det)?Har du aldrig hör något liknande uttalande på travbanan?

Jag är att höra dessa idiotiska uttalande! Så less på sånna hästägare! Även om dom bara säger det på halvskoj så är det illa nog eftersom det vittnar om människans brist på att ta sig själv, sin häst och sin uppgift på allvar.
Varför kan inte travmänniskan ta hästen på allvar, tänka konstruktivt och visa ödmjuket?

Okej du har inte samma humor, för man kan faktiskt skämta om saker utan att ha det minsta lilla baktanke, tonen mellan människor på travet kan vara ganska rå och det är väl i och för sig inte bra men jag tror inte att hästarna lider särskilt mycket av det. För allvarligt talat så har ingen någon sin dragit in kraftfodret mig veterligen för att hästen inte har skött sig.


Rikkan skrev:
Hästen bör få dom förutsättningar som krävs för att klara sin uppgift, t o m där så syns det ofta hur många slarvar med utfodringen och har bristande foderstater, många tror att dom kan utfodra enbart med ögats hjälp osv... *ryser*
Och hur ofta försöker man inte balansera om hästen för att få den att trava, istället för att ändra träningen och rehabilitera?
"För dårligt tränat!" Hur många är det inte som tränar sin häst ändå hårdare ifall den gjort en bristande prestation, istället för att kolla blodvärden och foderstat? *ryser*

Jaha så alla är inte experter på utfodring, men många tar hjälp och enligt min utfodringslärare så är ögat det absolut viktigaste hjälpmedlet... Så det går inte heller att bara stirra sig blind på en foderstat och säga ett den är rätt utan att titta på hästen oxå...

Ang balansering så är det en form av rehablitering och många kan efter ett tag springa med så lätt balans som möjligt. Varför inte lära hästen att springa rätt för?

Det är väldigt vanligt att kolla blodvärdena, och foderstat och de flest är väldigt duktiga på att ordning på sina hästar, jag vet inte vem eller vilka du har sett ha travare men de överens stämme inte med min bild av tränarkåren i sverige, och jag har träffat på en hel del...

Rikkan skrev:
Att tro att en odopad travare springer helt fria från smärtor är naivt...en viss smärta är A och O eftersom hästen då tar i lite extra, i försök att komma ifrån det som plågar den. En helt harmonisk häst springer inte så som en travhäst gör, -den ser ingen mening med det.

Men snälla nån, lite smärta gör inte att hästen springer fortare, möjligtvis att den galloperar och det vill vi ju inte, däremot är det en visst stress moment, det är flykt för många hästar och alltså går adrenalinet in, men om man ser många äldre travare så har de förstått vad vi vill ha ut av dem och gillar det. Våran treåring förstod inte alls vad vi ville när hon sprang på banan, men nu har hon fattat vad det handlar om och springer nu av hjärtans lust och tar i för att komma först. Men hon har hittills aldrig varit helt slut när hon kommer in i stallet utan ganska nöjd med sig själv.

Jag tror att du Rikkan får börja med att se över din bekantskaps krets om alla hantera sina hästar på det sätt du beskriver för det är inte god hästhållning på något sätt oavsett om det är travare eller ridhästar. Men jag tror även att du får sluta dra alla över en kam för alla är inte lika hemska som du vill få det till.
Jag hoppas att du vill lära dig mer om hur det verkligen står till i de svenska stallen idag.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

:bow: :bow: Kunde inte ha skrivit det bättre själv! :bow: :bow:
Och nu skall jag snart åka och starta min 100% fräscha häst som tar i för kung och fosterland i VARJE lopp. Och jag gissar att han tycker att det är skitkul! :bump: Eller så kanske han har blivit Endorfindjonkey... som husse :smirk:
Och endorfin kommer ju efter adrenalinet.

Men ändå brukar jag skoja att vägen från mig till Romme gör en strykare på Gustafs! :( Där dom är känd för sin goda hästkorv! Så det är bäst han gör ett bra lopp annars....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så ska en slipsten dras!

Pressen? Nej, det är det verkligen inte. Jag har nog hamnat på ställen där folk för länge sedan skulle ha tagit en semester, eller slutat helt med sina hästar....så enkelt är det.
Och glöm inte vad jag börajde säga, hästen borde få högre status, även på mindre banor, för att travet ska få en framtid som är positiv. Det inkluderar givetvis högre prispengar i allra högsta grad!
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

"Jag tycker synd om såna hästar och tycker inte att dom har på en tävlingsoval att göra...för deras egen skull."
Ja, och just nu verkar jag befinna mig i ett område där det kryllar av sånna individer!
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Det förvånar mig än mer att så få verkligen kan komma med inspel på hur man ska kunna förändra travet till något mer positivt...
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

"att hästen tycker att det är kul att tävla, att den är förberedd och att man matchar dom rätt samt att dom har motivation...sånt får man INTE om man själv beter sig korkat på vägen mot startfållan."

Ja, och jag är ju helt ening i detta, givetvis.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Lite tråkigt när en annars så vettig diskussion drar iväg på det här hållet. Jag vet inte hur många års erfarenhet Rikkan har av just trav, men de flesta jag har träffat behandlar sina hästar som guld och gröna skogar. Och har hon ingen erfarenhet är det frågan om det är till den typen av människa som den här diskussionen vänder sig till... Är det vad vi vill ha ut på travbanorna? Någon som bara snackar skit och från början har en så otroligt negativ bild? Och skulle det nu vara så att Rikkan är amatörtränare eller något, så antar jag att hon, med den hästhanteringen som uppebarligen ingen annan klarar av, har alla sina hästar i gulddivisionsklass? För inte kan väl en häst förlora med så bra hantering :smirk: ?

Hur som helst, jag jobbar åt en av landets större travtränare, vi som är hästskötare tar hand om våra passhästar med silkesvantar, visst kan hästarna visa apati, inte vilja springa o.s.v men då blir de inte långvariga i det här stallet. Här ska alla hästar ha en vettig chans att gå runt ekonomiskt, annars säljs de och blir amatörhästar, ridhästar o.s.v. Jag skulle, som hästskötare, inte sela ut en häst som inte är fräsch, det är att göra sig själv, hästägarna och sin chef en otjänst, vi tar alltid diskussioner när något inte känns eller se ut att vara rätt...

Ang. hur man ska få ut folk till travbanorna tror jag dock Rikkan är rätt inne på att förändra loppen lite... Kanske man skulle kunna köra ett stayerlopp med en idealtid mitt i loppet? Solvallas VD hade en skojig grej på g, vet ej om det blev av, att kopiera ett lopp som kördes förra året med samma hästar och kuskar... Kanske skulle man även ha ett ponnylopp med a-kuskar (som inte är inbjudna utan att det fungerar som en vanlig anmälan att tränaren/ägaren får önska kusk på ponnyerna?). Varför inte ha en "vinna eller försvinna" tävling där anmälda hästar lottas två och två, vinnarna i varje hit möter en vinnare i ett annat heat tills det bara är två kvar i final (t.ex 140 meters heat eller något). Stafettkörning eller monté stafett för lag kanske vore något?
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Trav är dyrt och uppoffrande!

För att locka mer folk in i travvärlden måste det vara lättare att tjäna pengar även för de hästar som inte är av yppersta elit!
Det finns massor av dugliga hästar, som skulle kunna tjäna mer om det fanns fler möjligheter för dem!

1. Fler olika distanser, så väl riktigt korta sprinterlopp som långa stayer lopp!

2. Möligheten att som i exvis tyskland starta i olika varv, inte bara i vänster varv samt mer variation på banornas utseende..
I tyskland startar man olika hästar på olika banor just efter hur just den banan passar just den hästen, i häst går bäst i högervarv och startar just därför mest på just en viss bana.. En annan gillar tvära kurvor med långa rakor och ännu en gillar banan som är i stort sett rund...

Det ger även medelmåttorna (de flesta hästarna) chansen att tjäna mer pengar och ägarna chansen att ha råd att ha travhäst!
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Rikkan skrev:
Det förvånar mig än mer att så få verkligen kan komma med inspel på hur man ska kunna förändra travet till något mer positivt...

Men är det verkligen det tråden syftar på........att förändra travsporten som sådan ???.
Efter att ha läst dina inlägg känns det som vi "hört det förr" i otaliga trådar om hur illa travhästar sköts och lever sitt liv.....blir lite tröttsamt och har inte med den här tråden att göra :crazy: ........därmed inte sagt att hästarnas välbefinnande är nr 1 .....utan välmående hästar dör travet helt.

Jag trodde att tråden handlade om att hitta roliga lösningar på hur man får fler människor intresserade av vår fina sport.
Att få "vanligt folk" att förstå att trav inte handlar enbart om spel och pengar.


Många trevliga och roliga förslag har kommit in i den här tråden och jag ser verkligen fram emot att få köpa korv av "farmenvirre" och olle :banana:

Även Humelibumlans förslag om lite mer varierade distanser, olika varv mm kan ju vara en god idé.....variation skadar aldrig och publiken skulle säkert gilla det också.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

När jag kom in i travet så hade totomatombuden redan gjort entré, och man pratade redan om att allt fler svek travbanorna och villka olika lockbeten man skulle använda sig av att få folk att komma till travbanorna. Man måste ju ha vetat om följderna med totomatombud och direktspel. Så jag förstår inte riktigt varför man lägger ner pengar och energi på att försöka få tillbaka nått man aldrig kommer att få? Det enda skulle ju vara att ta bort alla ombud och direktspel. Att göra jippon är inte fel men det är bara konstgjord andning......tror jag i alla fall.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Fin fin 6:e,16,5 BR,Romme :bow: :bow: :bow:

Är du nöjd med pållen?

Kom ihåg att ge honom full ranson mat när du kommer hem,och ett par morötter......
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Hm det var ett nytt sätt... Smyga in grattis i andra trådar... Det tål att funderas på... :)
Ialla fall så ska jag så snart jag får tid över skriva in alla de nya förslag, det är kul att en del faktsikt har idéer om hur man ska locka nya människor till travet!
Men det jag har märkt är att maten verkar var det som folk stör sig mest på och det som måste förändras i först hand. Vi satt just och titta på programmet från syndbyholm och där kostade den billigaste varmrätten på resturangen 165kr... Vi hade tänkt tagit med oss min svärmor men hon tyckte inte att det var värt att gå och äta för de summorna...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp