Bukefalos 30 år!

LillaGröna

Trådstartare
Vi har precis blivit med gård, och har nu ett par hektar stubbåker som vi vill så vall på. Hur gör man? Måste man plöja? Hälften av bönderna runtomkring verkar plöja upp sina åkrar och hälften verkar bara harva(?). Jag vill inte trakassera dem med för många dumma frågor på en gång!

Vad är sått på åkern nu?
Behöver den sås om öht? Vill du beta eller ta foder?

Om du vill ha något helt annat än vad som finns på åkern i dagsläget kan det vara bra att plöja och så om till önskad gröda.

Vad är sått på åkern nu?
Behöver den sås om öht? Vill du beta eller ta foder?

Om du vill ha något helt annat än vad som finns på åkern i dagsläget kan det vara bra att plöja och så om till önskad gröda.
Det är havre. Jag vill kunna göra både och, eftersom jag inte riktigt bestämt mig för hur stor yta som behövs till hagarna. Så jag vet att jag vill så vall på ytan, men vet inte exakt vilka steg som krävs.

Det vanligaste här uppe är att plöja, harva, så och sedan välta.

Det går att köra plöjningsfritt men att plöja ger fler fördelar tycker vi.

Men du bör nog kontakta en bonde som kan ta på sig att göra en helentreprenad så blir det förhoppningsvis bra och rätt gjort.
Vilka fördelar har man med att plöja?
Ja, jag ska kontakta grannbönderna, jag vill gärna veta litegrann vad det är jag frågar efter innan. Bland annat eftersom de verkar göra så olika.

Vilka fördelar har man med att plöja?
Ja, jag ska kontakta grannbönderna, jag vill gärna veta litegrann vad det är jag frågar efter innan. Bland annat eftersom de verkar göra så olika.
Det kan även vara vall insådd tillsammans med havren så vallen etableras nästa år. Det kan du fråga den förra ägaren om, då behöver du inte göra något.

Plöjning är effektivt mot ogräs.

Ska du skörda vall också hade jag plöjt och sått om. Många vill så in med spannmål som skyddsgröda men då behöver den skördas.

Det kan även vara vall insådd tillsammans med havren så vallen etableras nästa år. Det kan du fråga den förra ägaren om, då behöver du inte göra något.

Plöjning är effektivt mot ogräs.
Det är ingen insådd, man hade tänkt fortsätta med spannmål om inte vi tagit över.
Aha, jag förstår!

Men om jag bara hade velat ha hage så tänker du att det inte hade behövt sås då?
Beror på ;)
Jag har stängslat en tidigare spannmålsåker utan insådd och det funkade fint. Det började växa ätbara saker och sen tar gräset över. Hos mig syns ingen direkt skillnad på hagen jag plöjt och sått om och de jag inte gjort det.
Men första året var väl inte toppen betesmässigt, å andra behöver ju en ny sådd vila minst ett år..

Liknande trådar

• Medryttare stannar i timmar
  • AITAH?
  • Alkohol
  • Förväntningar på partner vid jobbiga situationer?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka