Så var man tillbaks på minus 5

Kirre

Trådstartare
Nu står jag utan sadel helt dock. Letat i 3.5 år och trodde jag äntligen hittat en sadel som passade både mig och hästen. Jag älskade min nya sadel.

Har under hösten tyckt att hon känns lite väl tjafsig och motvillig i ridningen, inget extremt men ändå. Ovillig att vila på steget (mer än vanligt), vinglig och obalanserad i främst ena varvet. Så till slut tog jag henne för en hältutredning och en renare häst hade veterinären aldrig sett. Ingenting på böjprov, inget vid longering, jag red, veterinären red, ingenting. Kände igenom ryggen, reagerade precis som hon skulle inga ömheter men dock spänd i musklerna. Vet rekomenderade butta och fortsatt ridning. Gjort så samt att jag fått låna en annan sadel och vilken skillnad! Lägger jag dock på min älskade sadel så ger buttan inget resultat alls utan vi är tillbaks på stötiga, tjafsiga knashästen.
Är helt fascinerad vad en sadel kan ställa till med utan att ge de "klassiska" symtomen, bockningar, ömhet, ovilja att gå framåt osv.

Orkar inte börja leta sadel igen och min gamla kan jag inte gå tillbaks till då den placerar mig helt fel och gör allt seriöst arbete omöjligt, jag avskyr den.
Usch, vill bara gnälla av mig lite och peka på vad en felaktig sadel, som faktiskt ser ut att ligga helt ok, kan ställa till med. Jag är dock glad att jag åkte in, nu vet jag ju i alla fall att hon är så kärnfrisk som jag alltid trott. :)

Sv: Så var man tillbaks på minus 5

De jag har är en gammal Paul Jones och min nya som jag älskar är en Globus Clic, hopp.
Under tiden jag letat har jag provat:
Stübben, Kieffer, Zaldi, Bates, Blyth Tait, Prestige (Golden Star, Paris, Eventing), Hubertus, Lemetex mfl. Kommer inte på fler i huvudet nu.

Hon verkar ha en extremt konstig rygg utan att vara den klassiska konstiga ryggen. Ser ganska normal ut vid första anblicken.

Lite för hög prisklass för mig, även begagnat och har inte hittat någon lämplig i närheten att kunna prova. Inte ofta (har nog aldrig sett) de finns i affärer. Har dock varit och spanat lite men som sagt inte hittat lämpligt objekt att prova.

Nu känns det ju ännu värre när jag mot min vilja köpte en ny sadel. Den har ju naturligtvis sjunkit mer i pris än om jag köpt en begagnad så jag har ju gått många tusen back och kan nog inte lägga lika mycket igen på en sadel utan får hålla mig i prisklassen för det som jag får när jag säljer min nya.

Kirre skrev:
. Inte ofta (har nog aldrig sett) de finns i affärer.QUOTE]

det är för att de månar om deras sadel ryckte och säljs endast om sadeln är utprovad.. säljer inte en sadel utan att ha sett den på hästen...

sedan finns det ju alltid en beganad marknad som inte gör desamma..

bra sadlar,, synd att de inte är billigare

Det var begagnat jag menade. Ville egentligen inte ha en ny sadel av flera olika anledningar. Har dock inte sett någon begagnad heller. Nya är de på tok för dyra.

Har du provat Passier?

Med Passier är ju fördelen att du kan skicka ner sadlen och få bommen och panelerna ändrad efter hästen. Finns g:a Passier till hyfsade priser, kostar ungefär 1500:- att ändra sadlen hos Passier.

Kanske kan vara något?

Jag har precis köpt en Spalding dressyr sadel. Ligger bra på min knasiga madam...Little shop of horses i Laholm har dem 0430-10087.
Jag har också provat alla märken som man bara kan komma på i allroundsadlar men hittade ingen.
Lycka till
Mvh Rosenlund

Tänkt på måtbiställa?

www.jensensport.se

Har haft de till minna hästar nu dom senaste 3 åren.
Då min förr förra ponny fick svåra problem av apalossa :crazy:
Passade bra men ja :(

De tog över 1år att rebbarera ryggen men Jensensadlen hjälpte oss

Har själv letat sadel till mina hästar i många år, då jag vet att min nu 34 åriga Passier snart är helt utsliten....
Men icke att jag hittat någon som passat både häst och mej....Förrän härom veckan när jag fick låna kompisens nya sadel.....

Så nästa sadel som jag kommer att köpa blir en Wintec CAIR.

Dom finns både som syntet och som lädersadlar.
Hopp, dressyr eller allround....välj själv....

Svara alla i samma inlägg här.

Dessvärre (i det här sammanhanget) är jag inriktad mot hoppning. Dressyrsadlar som passar är inga problem att hitta.

Vad ligger begagnade Passier på?

Nu då, efter det här missödet har jag dessvärre inte råd att lägga mer än kanske 7-8000, dvs det jag hoppas få ut för den som inte passar nu då.

Har provat Bates cair, samma som Wintec alltså men i läder och den ligger bedrövligt, tyvärr.

Vad kostar det att måttbeställa? Ska gå in och kika på länken när jag har lite mer tid.

Tack alla för alla tips! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 464
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 379
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 979
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka