Såååå besviken

Sv: Såååå besviken

Mina grannar var i hästköpartankar i våras och de hittade en perfekt islandsvalack. I annonsen stod det fullt frisk, de åkte och tittade på den och provred. De frågade om hästen hade eksem och nej det hade den inte enligt ägaren (de ville absolut inte ha en eksemhäst). De ordnade med veterinärbesiktning och hästen gick igenom u.a. veterinären började rota i manen och konstaterade att hästen hade eksem, och då sa ägaren att han hade täcke på sig och fick smörjas dagligen. Jäkligt irriterande att hon inte bara kunde sagt det direkt när de frågade så hade de sluppit spendera pengar på resor och veterinärbesiktning.
 
Sv: Såååå besviken

Mina grannar var i hästköpartankar i våras och de hittade en perfekt islandsvalack. I annonsen stod det fullt frisk, de åkte och tittade på den och provred. De frågade om hästen hade eksem och nej det hade den inte enligt ägaren (de ville absolut inte ha en eksemhäst). De ordnade med veterinärbesiktning och hästen gick igenom u.a. veterinären började rota i manen och konstaterade att hästen hade eksem, och då sa ägaren att han hade täcke på sig och fick smörjas dagligen. Jäkligt irriterande att hon inte bara kunde sagt det direkt när de frågade så hade de sluppit spendera pengar på resor och veterinärbesiktning.

Förlåt men veterinärbesiktningen borde väl ändå säljaren stå för i ett sådant läge? :crazy:
 
Sv: Såååå besviken

Tycker det med, vet inte hur mina kära grannar resonerade men de verkar ha släppt det.
 
Sv: Såååå besviken

Ohh guuud då hade jag nog strupit säljaren ha ha ha
 
Sv: Såååå besviken

Visst är det tråkigt när det blir så. Men när man köper en häst måste man ha lite framförhållning och ha i bakhuvudet att sånt kan hända. Därför är det inte helt smart att boka transport, köpa massa grejer till hästen och betala för en boxplats innan hästen ens blivit besiktigad. Tänk om den inte gått igenom besiktningen och det inte blivit köp pga det, då sitter du där med en bokad transport och pengar du kastat rakt i sjön.

Det är bättre att planera för att planera och ta en sak i taget, och som någon annan sa, handpenning är en bra idé. När alla papper är klara, hästen gått igenom besiktningen osv, då kan man boka transport.

När jag köpte min häst betalade jag först handpenningen, sen formulerade vi ett kontrakt både jag och säljaren godkände, men skrev inte på än, dock var vi medvetna om vad som gällde osv och hade ett muntligt avtal. Sen besiktigades hästen, och i samband med att vi hämtade hästen betalades resten av pengarna och kontraktet skrevs på på plats i stallet och jag fick hästens papper. Gick väldigt smidigt och smärtfritt.
 
Sv: Såååå besviken

Låter perfekt !!! Så ska jag göra nästa gång hi hi hi
 
Sv: Såååå besviken

Hej!

Förstår att du är besviken.
Tycker att du i vissa saker betett dig väldigt ansvarsfullt, i annat inte.

Tycker att det är jätteseriöst att boka stallplats (inte alltid så lätt att få tag i), boka tid för besiktning.

Tycker personligen att det är mycket oseriöst att köpa en häst man inte har råd med (banklån). Kan förstå om säljaren blev skrämd av en köpare som lånar till hästen och knappt har råd till sadel.

Tror att den del som annonserar ut häst egentligen inte vill sälja. Har just köpt en unghäst som annonserats ut; annons sattes ut flera gånger och skrevs som brådskande. "säljes akut" och "snabb affär önskas" och liknande. Jag hade kontakt med en representant för säljaren flera gånger under en dryg veckas tid (ganska kort i och för sig men det var flera kontakter). När säljaren och jag slutligen fick kontakt, blev säljaren lite förskräckt över att jag ville ha en snabb affär och ville hämta hästen på ett datum som jag en dryg vecka tidigare hade diskuterat med säljarens representant.
Nåja, vi kom överens och hästen står hemma hos mig och är söt.

Så jag tror att en del ångrar sig för att de egentligen inte vill sälja hästen.
 
Sv: Såååå besviken

När jag för 6 år sedan letade ny häst råkade jag också ut för att bl.a medryttaren kom och betalade hästen medans jag provred den :mad:

Sen åkte vi 45 mil enkel väg för att titta på en trevlig 6 årig arab.
Det var i februari med snö och ishala vägar.
Hästen visade sej vara 5 år inte inriden bara haft sadel på sej och var under behandling för Erlischios och fick inte ansträngas på minst 3 månader framåt....
Annonserades ut som trevlig INRIDEN....

Som tur var hittade vi våran älskade Änglahäst i nästa försök...

Så när hon gick bort i vintras kände jag att NEJ jag VILL INTE leta häst igen :cry:

Och det behövde jag inte utan nästa häst fick jag och helt plötsligt stod den där bara på gårdsplanen utan att jag behövde göra det allra minsta :love:
 
Sv: Såååå besviken

Jag kan tala om för dig att det inte alls är några problem med min ekonomi, dessutom har jag sparat ihop en del pengar att lägga på en häst. Om du hade läst mitt inlägg så hade du sett att planen var att köpa till hösten, nu dök ju HAN upp o då lånade jag resten. Jag tror att många lånar till häst utan att för den skull vara dåliga hästägare. har fastanställning sen många år o solid ekonomi så såna onödiga påhopp undanbes vänligt men bestämt :devil:
 
Sv: Såååå besviken

Ja men den var inte så bra att rida så sökandet fortsätter. Tar nog en liten paus till hösten så jag hittar nåt bra. Pengarna finns ju kvar :)
 
Sv: Såååå besviken

Jag kan tala om för dig att det inte alls är några problem med min ekonomi, dessutom har jag sparat ihop en del pengar att lägga på en häst. Om du hade läst mitt inlägg så hade du sett att planen var att köpa till hösten, nu dök ju HAN upp o då lånade jag resten. Jag tror att många lånar till häst utan att för den skull vara dåliga hästägare. har fastanställning sen många år o solid ekonomi så såna onödiga påhopp undanbes vänligt men bestämt :devil:

Ja, visst är det säkert många fler än du som lånar pengar till häst.
Min åsikt är fortfarande att det är oansvarigt, hoppas att jag får ha den åsikten även om du har åsikten att det är OK.
Det är inte ett påhopp, det är att uttrycka min åsikt gällande det du skrivit i ditt inlägg.:)

Hoppas du hittar "rätt" häst en gång till!
 
Sv: Såååå besviken

Varför skulle det vara en sådan synd att låna för att köpa häst? Folk lånar ju till allt möjligt; hus, båt, bil, sommarstuga... Klart det är bättre att spara ihop pengarna men fasligt trist om man går miste om sina drömmars häst bara för att man just då inte har hela summan. Så länge man har en ordnad ekonomi ser jag inget fel med att låna.
 
Sv: Såååå besviken

Jag har lånat pengar till en häst - jag kan inte alls förstå varför det ska vara oansvarigt ?
Jag har bra ekonomi men inte så mycket pengar i madrassen att jag hade kunnat casha just den hästen så då lånade jag pengarna. Detta var 5 år sedan och har inte komplicerat någonting
 
Sv: Såååå besviken

Ser inte heller vad problemet skulle vara att låna pengar,som sagt,folk lånar ju till både det ena och det andra! Jag lånade det sista till min häst också,men jag skulle inte köpa häst öht,men så dök HAN upp,har haft hästar så gott som hela mitt liv,vet percis vad det kostar och kan kosta om olyckan är framme! Jag hade en del sparat,sen valde jag mellan att ta från min och sambos gemensamma budget,eller ta ett lån på det sista. Tyvär så hade vi inte hunnit sparat upp så mycket på budgeten sen i vintras när vi hade otur med allt,så jag kände mig inte trygg att ta det som fattades på hästen därifrån,utan jag ville ha kvar en bra slant på budgeten istället.

Vi har hus,häst,två relativt fräscha bilar,2 hundar,nya möbler inne i huset,oc det enda vi har lån på är huset (och en liten del på hästen). Vi har inga problem alls med ekonomin,vi har en stadig budget,mina privata sparpengar tog slut nu vid hästköpet (från det kontot jag får röra,har även ett akutkonto där jag sparar åt mig själv,men där rör jag inte en krona ifrån),men det hålls på att byggas upp sakta men säkert.

Nyss värderade vi om huset,har stigit 700.000:- (nästan 50%) sen vi köpte det,så det kan man ju också räkna in som nån slags sparande/budget. Vi kommer bli av med våra topplån,och kommer kunna bo ÄNNU billigare.

Sen,visst är vi inte rika direkt,men vi har så att vi klarar oss och lite där till,det lilla lånet jag tog till hästen hoppas jag kunna få bort tills nästa sommar.

Nu hade ju TS sparat till häst,och skulle köpa till hösten,så jag tror inte alls att det var någon särskillt stor summa hon lånade heller,och vad skulle det göra föresten? Hon blir väll ingen sämmre människa för det!
 
Sv: Såååå besviken

Jag har inte skrivit någonstans att TS är en dålig människa.
Jag personligen tycker inte att man ska ta lån för "konsumtionsvaror" eller hobby/fritid.
Att ta lån till boende och bil tycker jag är rätt normalt.

Jag vet att många människor lånar till "allt" och köper "allt" på avbetalning.
Jag tycker fortfarande att det är dumt.

Var snälla och läs inte in mer än jag skrivit. Jag lägger inga moraliska aspekter på det mer än att jag tycker att man köper saker för pengar man redan har, eller låter bli att köpa.
Ganska enkelt i min värld.

Många tycker som jag i denna fråga, många tycker annorlunda.
Ingen behöver försvara sig för sitt val. Varken de som valt att låna för hobby eller de som valt att handla för pengar man äger.
Jag och alla andra har rätt att uttrycka sin åsikt.
 
Sv: Såååå besviken

Visst är det så! :)

Själv har jag som princip att aldrig låna till något som sjunker i värde,tex bil,möbler,resor,hundarna m.m.

Ett hus och tex nu,en unghäst,ser jag som en investering,och kan ta lån till det. Dock så hade jag betalat hela hästen om jag hade möjlighet,då det faktist kan hända något så den inte blir värd en krona. Men en häst kan man iallafall rida in/till,och sen kunna tjäna nån slant vid försäljning OM man skulle fundera på att sälja.

Inge kul att kanske ta ett lån på bilen på 200.000,sen säljer man om 2-3 år,bilen har gått en bra bit,och man får ut kanske 100.000 för den,och har 150.000 kvar på lånet, då sitter man där med 50.000:- kvar på lånet efter att bilen är såld.

Likaså med hundar,är ju svårt att få en värdeökning i en (familje) hund,dom börjar ju sjunka i pris redan efter nån vecka bara.

Nu var detta bara exempel,men så tänker då jag iallafall. Ifall jag lånar så ska jag kunna sälja sen för summan jag lånade,eller mer,för att vara säker på att jag blir av med lånet den dagen jag säljer iväg den grejen.

Så för MIG är det idiotiskt att ta billån,men för dig kanske det är självklart liksom,klart man tänker annorlunda,och tur är väll det! :D
 
Sv: Såååå besviken

Jag och alla andra har rätt att uttrycka sin åsikt.

Utan att veta ett enda dugg om TS, eller om hennes ekonomi, drämde du till med att kalla henne för "oseriös" för att hon ordnade ett lån.

Jag blir så trött på det där "man har rätt att uttrycka sin åsikt" som folk använder som täckmantel för att motivera alla möjliga onödiga kommentarer. Visst, man har rätt att uttrycka sin åsikt, men man kan också överväga ibland om det är motiverat att göra det.

Faktiskt.
 
Sv: Såååå besviken

Bra skrivet!

Att först kalla någon oseriös och sen säga att "ingen behöver försvara sitt val" blir lite paradoxalt. Klart man kommer i försvarsposition efter att ha blivit kallad oseriös!

Fast - kanske var det ett olyckligt ordval...?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 973
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 981
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 602
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt så här. To 6 juni – Omstart av program...
Svar
6
· Visningar
537
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp