Såååå besviken

Kalaspinglan

Trådstartare
Passgångare till salu...

Till salu: På grund av felköp söker jag nu efter ett nytt hem till vår underbara familjemedlem. Plutten är väluppfostrad och vacker, rör sig underbart. Fyra gångarter, perfekt och ren passgång.
Pris: högstbjudande!

Suck...

Var på vår första officiella utställning idag. Jag hade inte så jättehöga förväntningar, mitt mål var att vi båda skulle göra så bra ifrån oss om möjligt. Och det gjorde vi - tills min hund fick för sig att börja passa i traven. Jaha. 20 minuter innan vi skulle in i ringen passade han i både skritt och trav. "He could have moved much better than he did today", står det i protokollet. NÄHÄ? Han som brukar få applåder och mycket beröm för sin fina gång.

Å andra sidan skötte han sig faktiskt bra, bortsett från detta. Och kritiken var jättefin. Nu är det nya tag som gäller, om några veckor är det dags i Västerås.

Senast ändrad:
Sv: Såååå besviken

Nej då, råkade trycka på enter och så postades det jag börjat skriva...
Och du var snabb och hann svara och fundera.

men nu så ser väl allt okej ut?

Sv: Passgångare till salu...

Men det var väl jättebra att domaren såg att han KAN mycket bättre. :)

Ta det med en klackspark, han kommer säkert gå snyggt nästa gång!

Du får lära honom kommandot "trava". :idea:

Han har aldrig - mig veterligen - passat tidigare. Så ja, jag får lära honom "trava". Kanske till och med kan börja longera honom i ridhuset när jag är för trött för att gå själv.. ;-)

Aha, ja då var det inte så konstigt att du blev irriterad. Typiskt att det skulle hända just då!

Jag har lärt Selma trava, hon passgångar ofta, gungar fram som en robot. :p

Longera låter ju som en jättebra idé! Det finns säkert träns i hans storlek. :D

Jamen se där kom resten av inlägget. :D

Tråkigt för Er. Men som sagt, du får börja med longering. Träna in kommandot Traaav! och så berömma. :)

Nä, men ärligt det går nog bättre nästa gång.

Är det vanligt att hundar passgångar? Har aldrig hört talas om det?!?! Hur har du gjort för att lära Selma att trava? Jag säger nej, stannar helt och börjar om på nytt. Och berömmer när det blir rätt.

Träns? Möjligtvis en grimma, eller hackamore.. :-)

Det är vanligt att hundar passar.

hur fungerar det om du lyfter upp hundens huvud med kopplet? Liksom lyfter till uppåt och släpp efter totalt, detta brukar göra så att de faller in i trav igen. Lyft, säg nej. En annan sak som brukar hjälpa är att tvär rusa iväg några steg, helt enkelt öka farten, det finns få hundar som klarar flygande pass... En annan sak man kan göra är att låta hunden falla in i galopp och sedan sakta av igen, fast då får du inte ha någon påverkan alls i kopplet under avsakningen föra tt då är det lätt att passen kommer igen.

Vet inte om det är vanligt.. Selma verkar göra det oftare när hon är trött.
Jag har lärt in det genom att öka farten lite och när hon börjat trava har jag sagt "trava!" och berömt.

Har man inte träns när man longerar? :D Jag har aldrig longerat så jag har dålig koll :o

Synd att han passade....det gjorde labben när jag var med henne på utställning för flera år sen (både min och hennes första - och sista :D ).
Får man fråga hur resten av omdömet såg ut?

Vilken dag är det RR i Västerås??
Ska dit med lagotton, fast det är ju valpklass. Kanske tokigt att starta i en sån stor utställning med en hund som man inte ens vet om den är fin, men det är nära och bra ;) .

Omdömet löd: "Breed type adequate. Overall balance good. Ph??ing head and expression. Good bone. Good feet. Good ridging. He could have moved much better than he did today."

Västerås är både den 16 och 24 juli.
- http://www.srrs.org/index.php?pageId=6&activityDate=2005-07-16&currMonth=7&currYear=2005
- http://www.srrs.org/index.php?pageId=6&activityDate=2005-07-24&currMonth=7&currYear=2005.

Roligt att du ska ställa vovven. Det är väl lika bra att satsa hårt på en gång, eller hur? Säg till om du anmäler dig, kanske vi ses?

Jag funderar på att åka till Västerås den 24 juli. Då vore det roligt att ses. Jag vet inte om min valp, som nu är junior (men hon blir väl alltid valpen) är bra i pälsen då. Men tänkte slå två flugor i en smäll och hälsa på min häst som är hos fodervärden i Sala. Så jag chansar nog att anmäla junioren och hoppas pälsen hunnit bli bra. Annars får jag bara hälsa på hästen.

Det är väldigt vanligt att hundar passar. Har du aldrig tänkt på om han gör det när ni är ute och går? Med min äldre hund har jag tränat in ordet trav när vi cyklat. Jag har hållt tillbaka henne lite och sen sagt trav, och det har fungerat.

Det var väl ett helt okej omdöme utom passgången då :crazy: ....I alla fall i mina ögon.

Vi ska till Västerås den 24:e - vi är redan anmälda!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka