Sabbade jag honom nu...?

M

Mayflower

Jag har ganska nyligen köpt en oinriden 3-åring. Han kommer från irland och har nog ett uns irish draft i sig. En ganska stabil kille på ca 1.57. Jag har haft en hel del hästar i mitt liv men aldrig ridit in någon. Så det är en helt ny erfarenhet för mig...

Nåväl, jag har nu ridit in honom och det har gått bra. Kan rida ut en kort sväng själv, starta, stanna, svänga o s v. Vi har travat över ngt litet nedfallet träd i skogen och då har han typ halv-hoppat över det.

Igår var jag med honom i ridhuset och då stod där ett räcke på ca 40-50 cm. Eftersom han inte brytt sig om ngt annat jag gjort med honom så tänkte jag "ah, vad tusan - jag provar"! Travade på det och han hoppade (eller snarere klev!) över det. Så jag provade en gång till o det gick bra. Tredje gången så missbedömde han det helt (eller det är vad jag tror...) och bara brakade igenom alltihopa så att både bommar och hinderstöd trillade.... Jag satte upp det igen, men mycket rikitgt ville han inte alls hoppa över det. Då sänkte jag det till typ 25 cm och tänkte att vi kunde skritta över det, men icke.... Till slut lyckades jag få honom över (med draghjälp av en annan häst!!) och gav honom så klart massor av beröm.

Efteråt fick jag världens ångest och frågade mig själv varför jag över huvud taget gett mig på det. Nu har jag dessutom fått för mig att jag sabbat hans förtroende för att hoppa över huvud taget...
 
Sv: Sabbade jag honom nu...?

Jag tycker aldrig att man ska hoppa in en häst från ryggen utan den ska lära sig själv genom löshoppning.

Jag tror inte du förstört honom för livet, men det blev ju onekligen en dålig start. Så löshoppa honom istället. Du har ju dessutom tillgång till ridhus så du har ju alla möjligheter i världen att träna löshoppning. Ni kan ju gå ihop ett par stycken och löshoppa era hästar tillsammans också - då brukar de bli extra taggade :idea:

När han sen fått löshoppa ett tag och börjar se säker ut på sin sak - DÅ kan du börja med uppsutten hoppning. Tycker dessutom att du ska vänta med uppsutten hoppning tills han blivit fyra (det är ju inte så långt dit!) Och då tycker jag (eftersom du inte ridit/hoppat in ngn häst förut) att du ska ta hjälp av tränare samt när du tränar själv så ska du ha med ett annat ekipage med en äldre erfaren häst som kan hjälpa till.

Lycka till! :banana:
 
Sv: Sabbade jag honom nu...?

Om det var första gången han såg färgade bommar så skulle du def nöjt dig med ett språng på den höjden.

Ha hjälp av tränare hädanefter (för de vet hur du ska göra om det blir problem samt på vilken nivå du ska börja och sluta) och berätta att det gick dåligt första gången så tränaren kan börja absolut från grunden och hjälpa dig i förväg med vilka problem som kan uppstå.

Du har inte sabbat hästen för all framtid men lär dig av ditt misstag och ha hjälp när du hoppar unghästen.
 
Sv: Sabbade jag honom nu...?

Fö så är löshoppning bra ja men i grupp? Nej det tar iaf jag avstånd till om det nu inte är typ föl som hoppar med mamma. Oxå där ska man ha en kunnig tränare till hjälp som ändrar avstånd, bestämmer höjd och antal språng och hur man ska driva hästen.
 
Sv: Sabbade jag honom nu...?

Tröstande ord:
Du är inte den första i efterhand kommit på att man inte handlat 100 % smart. "Jag ska bara..." har nog ställt till med både det ena och det andra för både den ena och den andra.

Som tur är är hästar ganska förlåtande djur. Se nu till att du börjar om från början med att bygga upp hans självförtroende igen, stressa inte, ta hjälp av någon med rutin. Det löser sig!
 
Sv: Sabbade jag honom nu...?

Fö så är löshoppning bra ja men i grupp? Nej det tar iaf jag avstånd till om det nu inte är typ föl som hoppar med mamma. Oxå där ska man ha en kunnig tränare till hjälp som ändrar avstånd, bestämmer höjd och antal språng och hur man ska driva hästen.

Jamen jag menar ju givetvis inte att de ska hoppa SAMTIDIGT! :smirk: De hoppar självfallet en och en, men att man är flera så att de liksom taggar upp varandra. Så som det är på när man löshoppar för tränare. Det är ju otroligt sällan man är ensam då.
 
Sv: Sabbade jag honom nu...?

Tröstande ord:
Du är inte den första i efterhand kommit på att man inte handlat 100 % smart. "Jag ska bara..." har nog ställt till med både det ena och det andra för både den ena och den andra.

Som tur är är hästar ganska förlåtande djur. Se nu till att du börjar om från början med att bygga upp hans självförtroende igen, stressa inte, ta hjälp av någon med rutin. Det löser sig!

Tack... Jo, nog vinner man inte pris i smarthet alltid. Jag kände mig som en första klassens PAJAS när jag gjorde detta. Kanske är det inte så farligt som jag inbillar mig. Han verkar väldigt vettig i huvudet och det är bra.
 
Sv: Sabbade jag honom nu...?

Jag tycker aldrig att man ska hoppa in en häst från ryggen utan den ska lära sig själv genom löshoppning.

Jag tror inte du förstört honom för livet, men det blev ju onekligen en dålig start. Så löshoppa honom istället. Du har ju dessutom tillgång till ridhus så du har ju alla möjligheter i världen att träna löshoppning. Ni kan ju gå ihop ett par stycken och löshoppa era hästar tillsammans också - då brukar de bli extra taggade :idea:

När han sen fått löshoppa ett tag och börjar se säker ut på sin sak - DÅ kan du börja med uppsutten hoppning. Tycker dessutom att du ska vänta med uppsutten hoppning tills han blivit fyra (det är ju inte så långt dit!) Och då tycker jag (eftersom du inte ridit/hoppat in ngn häst förut) att du ska ta hjälp av tränare samt när du tränar själv så ska du ha med ett annat ekipage med en äldre erfaren häst som kan hjälpa till.

Lycka till! :banana:

När jag köpte honom så sa de att han var lite löshoppad på Irland, men det kanske man inte ska tro på. Tyvärr är det förbjudet med löshoppning i det ridhuset jag rider i.....
 
Sv: Sabbade jag honom nu...?

va förbjudent att löshoppa?! varför?

De 'r ingen fara...fel kan vi alla göra ibland de händer så lätt.... trava lite bommar å sånnt skulle nog jag göra eller ha hinder på jätte låg höjd då får han gå igenom de där farliga hinderstöden igen..
Lyack till!
 
Sv: Sabbade jag honom nu...?

Då får du köra honom till ett annat ridhus som tillåter löshoppning. Eller så bokar du ridhuset, då borde du väl få löshoppa?

Du har inte förstörd hästen för livet! Bara gett en liten dålig start, alla tar vi fel beslut ibland.
Nöj dig med att galoppera/ över bommar ett tag tills han inser att det inte är farligt. Sedan tar du hjälp av en tränare så du får hjälp om det uppstår problem igen :idea:

Jag håller nu på hoppa in en häst, han är hoppat ca 4gånger under ryttare och det är första gången som jag hoppar in en häst själv. Jag har hjälp av en tränare och det är guld värd! Vi har krachat in i något hinder och har då sänkt och ramat in hindret nästa gång han ska över vilket fungerat bra! Denna häst har ännu ingen bjudning mot hinderna så vi börjar och avslutar alltid med att galoppera över en bom, så han ska förstå att han ska framåt och inte bara uppåt :D
 
Sv: Sabbade jag honom nu...?

Nej då, du har inte förstört honom. Du gjorde ett väldigt vanligt misstag. När man rider unghästar så kan man ibland bli lite "övermodig". Självdisiplin är nykeln, går ett språng bra, stanna där. Har själv gjort misstaget "ska bara prova ett språng till" och så skiter sig allt och det är bara att börja om.
Men du har alltså inte förstört hästen. Nu har du ju lärt dig standardmisstaget "bara en gång till" och det kommer ta ett tag innan du gör om det :idea:
 
Sv: Sabbade jag honom nu...?

Hmm.. jaja det var ju tur iaf ;) Har dock aldrig märkt av att de blir taggade av att lämna sina kompisar utanför ridhuset när de ska in o hoppa, snarare så har de blivit okoncentrerade och hoppat dåligt innan de vant sig o sedan med mer vana kopplat av emellan. Så som jag vill att de ska göra.
 
Sv: Sabbade jag honom nu...?

men bygger ud en rundbana att hoppa på så har du självklart d eandra hästarna I ridhuset i mitten :smirk:
å antar de är så hon menar
 
Sv: Sabbade jag honom nu...?

Nej jag har alltid hästarna utanför ridhuset eftersom det är så hästarna visas. Tror bara det är störande, spec för unga hästar, att ha andra hästar i mitten där man dessutom har två som driver hästen som hoppar.
 
Sv: Sabbade jag honom nu...?

LÖSHOPPNING, LÖSHOPPNING, LÖSHOPPNING!

Tycker att hästen ska få en chans att skaffa sig balans och hela köret innan man sitter upp och hoppar den. Men alla gör vi misstag och du insåg ju att det kanske inte var så smart gjort, vilket är mer än många människor.

Tror knappast att du sabbat honom - det hände en gång.

Men hitta ett ställe där du kan få löshoppa och ge honom en chans att få grepp om hinderna på egen hand innan du ber honom att hoppa med dig på ryggen.

LYCKA TILL!
 

Liknande trådar

Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
1 958
Senast: sanio
·
Utrustning Vet inte riktigt hur jag ska förklara med gör ett försök. :) Drar lite historik om hästen först. Han har en super svängd rygg och...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 299
Senast: Nominous
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 093
Senast: Ingela_S
·
E
Hästvård Hej! Lite historia: Köpte för drygt två år sen en f.d. travare som var ok vid vet.besiktning och fick hem hästen och efter två månader...
2
Svar
21
· Visningar
1 587
Senast: Express_Pearl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp