Sabino/bukskäckanlag hos halvblod

C

cissiny

Eftersom det blivit lite diskussion om sabinoanlag i tråden om isabellhingstar tyckte jag att det kunde vara intressant med en tråd om sabinoanlag i halvblodsaveln - vilka hästar känner ni till, varifrån kommer anlagen?

Hästen i min användarbild var sabino - fux med genomgående bläs, hade väl vit underläpp tror jag, tre strumpor, fjärde benet lite lägre "socka" men en vit bläck på insidan av hasen ovanför, inga stickelhår men han hade minst en bukfläck om jag minns rätt...

Hans pappa Lester var sabino, fux med bläs och fyra vita. Mamman var fux med bläs och ett par vita ben. Morfar Dragon minns jag inte hur det var, troligen inte? Mormor tror jag var fux med bläs och vita ben. Mormorsfar Fineman var nog också sabino, har för mig att mormorsmor också var det...

Så:
Lester - sabino (hans mamma var nog sabino också?)
Fineman - sabino
Briar - sabino

Fler? :) Arram kommer jag också på förresten... :)

Mvh Cissi
 
Grannen har haft två avkommor till Opius som bägge verkade vara sabino. En av dem hade stor lykta + fyra vita fötter. Den andre något mindre vitt i ansiktet. Minns dock inte om de hade bukfläck.

Jag misstänker även att Furioso III var sabino. Någon som vet med säkerhet?

Marwin är väl en annan som bevisligen har en bukfläck också...

Hur är det med Pentagon förresten? Mycket vitt har han ju iaf...

MVH A-C
 
Ja, han är ju verkligen ett bra exempel... det är ju få som har så tydliga bukfläckar... :)

Refaat - han var fux med bläs och tre vita fötter - låter som sabino :)
Rex (far till Refaat) var nog inte sabino, han hade ingen bläs men vita bakfötter?
Refaats mor Falsett har jag för mig var sabino? bläs och fyra vita?
Jardine står som brun med bläs och fyra vita - låter som sabino :)
Jaguar var knappast sabino vad jag minns
Odina var mbr, bläs och fyra vita - sabino?
Ganesco var ju också sabino.

Mvh Cissi
 
Jo, vad jag sett av Opius så är han nog sabino?
Furioso III var nog det också...
Marwin är sabino
Pentagon bör väl vara det?

En annan som jag minns var väl Democritos? Han hade väl bukfläck också?

Mvh Cissi
 
Min gamla häst var e. Furioso III och hade en bukfläck. Furioso II hade väl också en bukfläck har jag för mig.

Mvh Åsa
 
Jag har ett sto e, Good Future som är tydlig sabino. bläs, vit underläpp, 4 höga strumpor över knä/has, bukfläck och stickelhår.
Har även fött upp en annan GF avkomma som hade bläs, 4 vita kotor, stickelhår och en liten bukfläck (som en 5 krona).
Dessutom har jag sett en hel del Magini avkommor som varit sabino.
 
Maistic & As de thurin. Hur är det med dom? Skall nog ta och kolla igenom mina två damer här. E: Maistic och den andra E: Briar.
 
Polarstern 319 och tex hans son Nepal 390


(nu avslöjar jag indirekt hur gammal jag är och vilka halvblodsstammar som fanns när jag höll på med "stora bruna" :angel: )

Dragon hade en del vita tecken (tre rejäla strumpor och lite i ansiktet) , man kan misstänka sabino, men inte vara säker i och med att han hade röd grundfärg och sabinotecken ofta blir mer utbredda då och "vanliga tecken" kan också bli så här. För sabinoteorin talar hans vita underläpp och jag tycker mig minnas det blev en del tuffa isabeller med stora vita tecken efter honom.
 
Jag har ett årings sto efter Nactus som är sabino med ljusfux som grundfärg. Hon har 3 långa strumpor bred bläs, vit underläpp, bukfläck stor som en tallrik och lite vita stickelhår på halsen. Mamman är efter Bayard-Krevad-Vagabond och jag kan inte hitta något sabino på mamman.Tror därför att sabinoanlaget kommer från Nactus.
Har oxå en hingstunge efter samma hingst som fick 4 strumpor och bläs där mamman endast har en pytteliten stjärn. Kul med mycket vitt tycker jag!
Lill / Stall Nöbbeled
 
Good Future kan vara sabino - han har väl mycket vitt? Hur är det med mammorna till hästarna du nämner?

Magini är jag tveksam till - det kan komma från Ganesco men jag tror att mammorna till Maginiavkommorna du nämner kan ha vart sabino? Så är väl fallet med Briar?

Mvh Cissi
 
Polarstern 319 och tex hans son Nepal 390

Polarstern hade väl lykta - men hur var det med benen? Nepal vet jag inte - hade han så mycket vitt (bred bläs, höga uppåtrinnande strumpor?)? Han kan mycket väl ha sabinoavkommor - men kommer det från honom?

(nu avslöjar jag indirekt hur gammal jag är och vilka halvblodsstammar som fanns när jag höll på med "stora bruna" :) )

:D du har gott minne iaf! :)

Dragon - ja, han kan ju ha varit sabino? Om han har sabinoavkommor - hur ser mammorna ut? :)

Mvh Cissi
 
Nactus kan vara - hur är han tecknad?

Hur är Bayardstoet tecknat? Bayard kan ju ha varit sabino... Hans far Hartung hade väl en del vitt, tror att hans mamma hade det också, mormor Gakenda IV var sabino och mor till Ganesco...

Intressant! :)

Mvh Cissi
 
En liten lista... :)

Lester - sabino
Dragon - ?
Fineman - sabino
Briar - sabino
Arram - sabino
Opius - sabino
Furioso III - sabino
Marwin - sabino
Pentagon - bör vara sabino?
Refaat - sabino
Ganesco - sabino
Democritos - sabino
Good Future - ?
Magini - ?
Maistic - ?
As de Thurin - ?
Polarstern - bör vara sabino
Nepal - ?
Nactus - troligen sabino?

Fler? :)

Mvh Cissi
 
Polarstern hade en oregelbunden bred bläs som gick ut över vänster öga och strumpor. Nepal bläs och strumpor bak, inte så mkt tecken men han gav flera av de tydliga sabinos jag sett på "min" :D tid med inte särskilt misstänkta mammor.

vad gäller Dragon så var han ju på station på Karlsdal där jag höll till. Jag var så liten då och inte lika besatt av färgnedärvningen :crazy: men de stona som han betäckte hade inte särskilt ofta stora tecken, mitt intryck är att fölen oftare blev fint tecknade än vad som var motiverat från mamman. Man minns ju liksom sagoisabellerna med fyra höga vita och bläs :d :d :d

Men Dragon själv är ju lustig i sin fenotyp för en isabell. Alla trodde han var mörk svettfux och han hade verkligen inte ljus man, den var smutsbrun med lite grå inslag. Så kan det vara ibland!
 
Har tänkt att fråga ett tag...
Är alla hästar med minst 3 vita ben, bläs och vit underläpp sabinos? :confused:
För om det är så, så har nog stallet haft "många" sabinos.
Jag har tyvärr inte foto på alla, men några skulle jag säkert kunna skrapa ihop om ni vill se.

Susanne
 
Apropå Dragon... "min" gamle welsh cob hade lite lustig färg... Sabino var han väl helt klart - väldigt stickelhårig, lykta och fyra vita... På bilden är han 26 och stickelhåren har "suddat ut" tecknen en del... Tyvärr syns inte färg på man och svans så väl, de var ganska grå... Han var väldigt inavlad, hade samma farfar och morfar som var isabell... Vill minnas att hans ena förälder hade gulanlag? Troligtvis är han fux, men på grund av man och svans och det faktum att han har gulanlag i stammen har fått mig att tänka en del på Dragons färg...

För övrigt - det är möjligt att han lever än, 33 år gammal... (Jag hade honom på foder 86-87).

Mvh Cissi

PS. Du har säkert rätt om Polarstern och Nepal - de var säkert sabinos! DS.
 
Är alla hästar med minst 3 vita ben, bläs och vit underläpp sabinos?

Bra fråga! :) Det har väl lite med att göra hur tecknen ser ut - men jag är övertygad om att Silverkedjan har bra koll ;)

Mvh Cissi
 
Magini själv är nog ingen sabino, men han verkar lämna en hel del tecken, om man kan säga så.
Min medryttarhäst har bläs och 4 vita, Magini har ju snopp (tror jag det heter) och 3 vita, varav 2 halvstrumpor och 1 knapp kota.
 
Hur är det med din medryttarhästs mamma? Om du PM-ar namn och gärna stamboksnr och/eller far så kan jag kolla... Om hon inte har mkt vitt så lär ju Magini vara "minimal sabino"?

Mvh Cissi
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp