Sådana där gele-bandageunderlägg?

Alexandra_W

Trådstartare
Har ingen bild som inte är copyright att lägga in, men säljs ju både på Tradera och i butik/er. Genomskinlig material, 'gele' och ska vara anatomiskt utformade.

Det jag inte blir klok på utefter bilderna är om de går runt 'hela benet', eller som ett senskydd? Ser ut som typ ett senskyddsformat på bilderna jag sett, men så kan de ju inte vara om de ska vara under bandage?

Någon som vet hur tjocka de är? Jag klurar på om man skulle kunna ha sådana just under senskydd, om de tar bort 'punkttrycket' som blir över resåren/spännena fram på skenan?

Sv: Sådana där gele-bandageunderlägg?

Jag har såna som går runt hela benet... De blir liksom som en linda man lindar fast sen. Skulle tro att det funkar att sätta skydd över...

Frågan är om de är samma sort som de jag menar. Har du ngn bild på dina?

Hittade en bild ur en avslutad traderaauktion, hoppas den är okej att använda:

61784697_1.jpg

Nä, för de där (som är Globus såg jag igår när jag smurfade runt) ser ju uta att vara mer senskyddsformade, och måste ju bli knas om de blir omlott?

Kännde på ett par såna idag och de var "senskyddsformade" dvs gick inte runt hela benet, var väl några millimeter tjocka. Skulle dock kunna användas både under senskydden för xtra skydd samt som bandageunderlägg.

Men det jag vill åt är ju ngt som om man har senskydd täcker framsidan av senan med?

Mm, men menade mest att de jag visade bild på ju INTE lär göra det väl?

det finns speciella underlägg (inklädda i tyg) som man trär igenom spännena i till senskydd för att minska trycket.
finns på hööks bl.a.
om det är den funktionen du vill åt med geleunderläggen

Mm, men menade mest att de jag visade bild på ju INTE lär göra det väl?

Det gör de inte.
Skulle heller inte använda dem med elastisk linda.

Har inte använt mina så mkt men de duger till det jag använder
dem till, bandageunderlägg.

Skulle oxå satsa på de som cili menar..
om det är där framme du vill ha skydd.

det finns speciella underlägg (inklädda i tyg) som man trär igenom spännena i till senskydd för att minska trycket.
finns på hööks bl.a.
om det är den funktionen du vill åt med geleunderläggen

De är, ursäkta språket, men de är rent skräp =/ Haft sådana till en annan häst dock, men de tar inte bort mer än minimalt av trycket från remmarna över skenan.

Röde herrn har ju fula framben, han har fula fula blisterskador sen nåt hjon kapitalt misslyckades med en blistring. Kraftig ärrvärvnad (på partier växer håren aldrig tillbaka), knöligt, buckligt och - just det - skavkänsligt som f*n. Därför kan han inte ha senskydd eller andra sydd med remmar över skenan, utan måste ha sådana somg år runt hela benet. Inte hela världen, men tänkte att gel ju fördelar tryck på ett helt annat sätt, och tanken var om det skulle gå att ha senskydd/remmar om man hade någon form av gelunderlägg under.

Det finns gellindor m.m. från Acavallo som ska vara jättebra....

Vet dock inte om det finns att finna just DOM jag sett, för dom ser inte riktigt likadana ut som dom jag sett beskrivna på Equalitylines sida...

Såg dom i en gammal engelsk katalog som ligger i någon av dom flera hundra omärkta jag har på vinden :angel:

vill du ha senskydd fast med skydd fram oxå, själva senskydd "skålen/plasten" fast lite mer?

vill du ha senskydd fast med skydd fram oxå, själva senskydd "skålen/plasten" fast lite mer?

Inte riktigt, det går ju att lösa med exvis heltäckande fälttävlansskydd med skena.

Utan mer att det skulle vara trevligt att ibland kunna ha lite 'öppnare och luftigare' skydd, t ex just senskydd. Men eftersom han är så himla skavkänslig iom blisterskadeärren, så går ju inte det. Så tanken är inte så mycket skydda hans ben mot slag etc, utan att skydda hans ärr etc mot skav/tryck av remmar över skenan. Hängde du med? =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka