Sådden är uppäten!!!

J

johannea

Jag är så himmla lessen :cry: Sorgmyggelarver har kalasat upp mina frön å små groddar!!! Började idag fundera på varför de nya sådderna tog sån tid på sej att komma upp... så jag började "gräva lite" i byttorna för att se om nåt levde, å det jorde det verkligen:eek: massvis men små äckliga genomskinliga larver kalasade på mina plantor!!! Bara till å slänga allt... Nu skall medel införskaffas så att jag kan börja om igen...:(
Känns så extra ledssamt när jag ju började tidigt i år, skaffade extrabelysning å inredde ett "växtrum" med lägre temp, lagt ner massa tid å energi och verkligen sett fram emot vilka fina plantor jag kommer få i år tack vare allt jobb...
 
Sv: Sådden är uppäten!!!

Neeej, vad tråkigt! :(

Har de gett sig på bara det nysådda eller större plantor också?

Ge inte upp! Våren är lång ännu, och nya sådder hinner ta sig.
 
Sv: Sådden är uppäten!!!

Fy vad trist. Har du haft lock över dem? När du rengjort planteringslådorna ordentligt så prova att blanda sand och vedaska i planteringsjorden. Strö lite tunn vedaska över sådden. Det brukar vara suveränt mot insekter och det göder och dränerar dessutom jorden bra.

Mina fina plantor, kraftiga och fina med växtlampa och odlade under stor omsorg, utplånades i dag av ett stort skadedjur. De stampades ihjäl av en Grand Danois! Där hjälper ingen vedaska...
 
Sv: Sådden är uppäten!!!

Det gäller att inte ge upp, läste på ett annat forum att det är pyrisol man ska ha, har ännu inte kunnat köpa men ska till blomsterlandet imorron! Har aldrig vare med om liknande, måste ha fått infekterad jord, sand använder jag redan, vedaska kan ju va värt ett försök! trist med hunden... de fattar ju inte riktigt hur stora de är grandisarna...

Nya sådder får det bli, men man tappar ju lixom lite av sugen när det blir såhär!
 
Sv: Sådden är uppäten!!!

du kan hetta upp såjorden i ugnen eller mikron om du misstänker att den är smittad - eller köp ny... och täck sådderna så att sorgmyggorna inte kan lägga nya ägg - när sådderna är lite större så vattna inte för mycket... någonstans har lag läst att man kan vattna med vatten som man lagt skivad potatis i - stärkelsen ska tydligen ta död på larverna...
 
Sv: Sådden är uppäten!!!

Potatis stärkelse:crazy: ja de finns verkligen användnings områden till allt!

Jag var till blomsterlandet för att köpa medel att ha ihjäl de rackarna, men de rekomenderade mej att inte köpa nåt, bara att slänga allt å börja om:cry: Har nu allstå förlorat ca 2 månader av växtsesongen, deprimerande!
 
Sv: Sådden är uppäten!!!

Vad är det som gått förlorat? Kanske någon här har småväxter som går att skicka? Är det bara inte kallaste vintern så går det ju lätt att skicka småplantor i kuvert med posten!
 
Sv: Sådden är uppäten!!!

Det messta går att så om, förrutom kronärtskockan som det är för sent för nu, den var tydligen godast för alla plantor blev uppätna av den... Men jag tror att det kanske går att köpa plantor lite längre fram...
 
Sv: Sådden är uppäten!!!

Jag som trodde att jag hade klarat mig, men nu har sorgmyggelarver invaderat mina odlingar. :cry:

Går det att pröva att rädda de plantor som fortfarande ser friska ut eller måste man slänga för att försäkra sig om att det inte sprider sig vidare?

Till råga på allt så upptäckte jag dessutom att två av mina orkidéer hade fått trips (tror jag att jag lyckades identifiera det som). Jag fattar inte jag har aldrig haft ohyra, men så förra sommaren så drabbades balkongen stort av bladlöss och tidigare i år en grönmynta av trips. Och så nu detta! :(:cry:
 
Sv: Sådden är uppäten!!!

Jag sparade faktiskt en del som såg friskt ut å de har klarat sej, tror att larverna mest gillar fröna å nya små groddar :confused:

På tal om ohyra så vårstädade jag rabatten i går, massor me orientliljor har tittat upp, men när jag raffsade runt dem dök mängder av liljebaggar upp!!! Det gör ont i mej att döda djur, men dessa samlades upp å hamnade under skon... vill ju inte att de ska käka upp mina vackra liljor innan de knappt hunnit visa sej heller...
 
Sv: Sådden är uppäten!!!

Vad skönt att en del klarade sig för dig. Två tredjedelar av mina plantor strök med, mest timjan (jag har haft jätteotur med timjan i år, hälften möglade och hälften blev offer för larver) och basilika och sedan en tomatplanta.

Jag skolade om plantorna förra helgen och använde ny jord, så jag funderar på om det kan ha funnits ägg med i den jorden. Men nu har jag i varje fall varit nere på Weibulls och köpt ny jord och nematoder. Jag hoppas att det räcker och att det som är kvar av mina plantor kommer att klara sig. Örterna är ju inte hela världen, det kan man ju så när som helst under våren. Tomaterna är det ju betydligt värre med, så jag är glad om jag kan rädda några tomatplantor. Dessutom är jag helt plötsligt väldigt glad för att jag överdrev i antal när jag sådde.
 
Sv: Sådden är uppäten!!!

Jag tror att jag har lyckats rädda en hel del plantor då sorgmyggelarverna tycks lysa med sin frånvaro i krukorna. Däremot kanske det kan finnas ägg kvar i jorden (trots att jag planterade om) så jag undrar lite hur pass lång cykel som sorgmyggorna har, dvs. om det finns ägg i jorden, hur lång tid tar det innan de kläcks och nya larver ser dagens ljus?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp