Sadel- Albion vs. Prestige

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare overtyre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 994
O

overtyre

Innan betet så provade C.H (PM:a om du vill veta vem det är) ut en sadel till min häst (Eng. fullblod). Den sadel som passade bäst var en Albion. Men under betet så tappade hon alla sina ryggmuskler och tappade även i vikt av diverse anledningar. Så nu är Albionsadeln alldeles för rak och passar inte längre.
Det jag undrar är om det finns ett märke som är ungefär som Albion, men lite mer svängd? Och också om jag ska be C.H eller Ingdam´s prova ut. Ingdam´s har ju ett större utbud av sadlar(?) men annars vet jag inte om det är någon större skillnad.

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Sadel- Albion vs. Prestige

Alltså Prestige och Albion är raka motsatser.... Albion är spikrak och har kilbossor, Prestige är svängd och har rundbossor... Prestige har även tyngdpunkten längre fram så att hästen inte bär på den svaga delen av ryggen. Det går liksom inte att jämföra dom spec bra då dom är så olika...
Så vad är det egt du vill veta...?

Rubriken är nog lite missvisande. Men om du läser mina frågor i inlägget så nämner jag överhuvudtaget inte Prestige.

Min mamma påstod nämligen att Prestige är som Albion, fast med mer svängd bom.

Prestige och Albion är inte lika nånstans...

CH kan nog hjälpa dig hitta en ny sadel. Om inte annat så kanske hon kan se om det är något som kan fixas med stoppning. Vissa Albionmodeller är mer svängda än andra, så det beror mju på hur hästen ser ut under arbete och vilken modell du har.

Alla hästar är inte svaga längre bak i ryggen, det beror på var i ryggen de har sin tyngdpunkt. Tyngdpunkten är som en 8 när hästen är i rörelse, därför är inte tyngdpunkten i sadeln i förhållande till hästens rygg så jätteviktig. Helst ska den överensstämma, men man kan ju inte få den att överensstämma perfekt.

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 618
Senast: ylvalill
·
Utrustning https://www.dropbox.com/s/90allgqy84h8m87/DSC_0022.JPG Försöker med en tråd med bild. Här har ni en bild på mitt fullblod Exet, som jag...
Svar
9
· Visningar
1 877
Utrustning Har en häst hemma för att hjälpa ägaren att utbilda hästen, den är nyköpt och har därför ingen sadel. Jag rider han för tillfället i en...
Svar
15
· Visningar
4 011
Senast: Buck
·
Utrustning Jag hade ut sadelprovare till min treåring igår och fick bekräftat att min nuvarande sadel (wintec cair, hopp) är för svängd. Tyvärr...
Svar
5
· Visningar
917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka