Sadel att rida långt i?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare swing
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 459
S

swing

Har nu en allroundsadel mot hopp men den är hemsk att rida länge i! Rider ofta långturer ca 3-4 timmar och behöver en bekvämare sadel. Vad ska man leta efter då?

Har provat en bomlös barefoot men den passade inget vidare på mitt smala halvblod, tror den passar bättre på grövre hästar eller?

Sv: Sadel att rida långt i?

kanske prova ngn annan sorts bomlös!:idea: startrek,masterbacks eller börjes??

En bomsadel i distansmodell kanske?

Finns hos
Griffin
Wintec
Arabian
Prestige
Zaldi

Vad jag vet. Finns ju ganska många olika modeller... Själv har jag (mamma) en Arabian Endurence. Ser ut som en allroundsadel men gjord för långturer.

Du kanske ska ta och snegla lite på Startrekk Comfort? Jag tror det är en bra sadel när man behöver sitta bekvämt, hästen röra sig bekvämt och dessutom erbjuder framvalvet sadeln att komma upp över manken. Sedan ÄR det skönt med bossor, även om det är en bomlös...

varför inte pröva en westernsadel trail modell?

jag tycker westernsadlar är helt grymt obekväma att sitta i, en platt träbit med skinn på, typ :p vet iofs inte om det är trail modeller jag har ridit i, inte så insatt i western.

TS: jag skulle testa en rumpvärmare i tjockt fårpäls.

Jag hade provat några andra typer av bomlösa sadlar. Vill du ändå ha bomsadlar hade jag kikat mer på dressyrsadlar, tycker de är bekvämare att rida längre sträckor i.

jag tycker westernsadlar är helt grymt obekväma att sitta i, en platt träbit med skinn på, typ :p vet iofs inte om det är trail modeller jag har ridit i, inte så insatt i western.
Det är en himla skillnad på westernsadlar och westernsadlar. Det är med dem som med "vanliga" - det som passar en ryttares rumpa passar nödvändigtvis inte en annan.

TS: Jag föredrar bladsadel (western passar mig bäst) framför bomlös sadel för långturer. Jag tror att det finns en anledning till varför de som använder hästar i arbetet har bladsadlar. Fjordtokan föreslog några distanssadlar, det är ett alternativ, men flera av dessa är inte bladsadlar utan modifierade "vanliga" sadlar. Andra exempel på sadeltyper är western som finns i en mängd olika varianter och prisklasser, Hector-sadeln (finns bara begagnad nu), Montesegeur och manskapssadel. Bladsadlar upplevs ofta som hårda att sitta i därför att de inte har särskilt mycket stoppning i sitsen. Hittar man en sådan sadel som passar ens kropp så är inte det något problem. Då får man inte mera träsmak än i en mjukt stoppad sadel. Men som vanligt är smaken som baken.;)

Har nu en allroundsadel mot hopp men den är hemsk att rida länge i! Rider ofta långturer ca 3-4 timmar och behöver en bekvämare sadel. Vad ska man leta efter då?

Har provat en bomlös barefoot men den passade inget vidare på mitt smala halvblod, tror den passar bättre på grövre hästar eller?
Långtur på 3-4 tim?? Det är ju en motionstur ! :D

för mig är det en långtur :p
vad är en långtur enligt dig då?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 150
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Honey07
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 013
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Hur ska jag hjälpa/bemöta min 8-åring?
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka