Sadel att rida ut i?

ylvalill

Trådstartare
Måste skaffa mig en ny sadel eftersom jag får så fruktansvärt ont i ryggen av min hoppsadel som jag brukar ha på uteritterna (en Stubben Siegfried MF hopp special). Vill ha en bekväm sadel som man sitter säkert i och som funkar bra till så väl klättring som långa galopper (hoppar dock inte). Tyvärr har jag haft väldigt svårt att hitta sadlar som ligger bra på min häst så nu har jag haft lite funderingar på om man kanske skulle testa en bomlös, men skulle en sådan kunna fylla mina behov? Vill inte ha en "barbackasadel" utan något som man verkligen sitter säkert i.

Sen är jag ju lite tveksam till hur en bomlös skulle ligga på min häst också. Han har nämligen väldigt hög manke och rejäla bogblad. Har kort rygg och är något överbyggd. Sen är han väldigt bred dessutom. Inte konstigt att han är svår att hitta sadel till kanske...

Nån som kan tipsa om en bekväm och säker sadel som kan vara värd att prova bomlös eller vanlig? Har väldigt dålig koll på bomlösa sadlar.

Sv: Sadel att rida ut i?

Låter som att du letar efter en bekväm allround/hoppsadel med djupare säte och ordentliga stöd? Prova någon annan modell av Stubben om dessa passar bra på hästen, annars kanske Prestige vore intressant att testa? Wintec? Hubertus?

Bomlösa sadlar kan vara bekväma, men du får inget stöd i en sådan. Vilken bomlös du väljer spelar mindre roll, budgetvarianterna funkar som nödlösning, de dyrare är säkert bättre balanserade, men viktigast är själva padden, som man väljer utifrån hur hästen ser ut över ryggen. Vissa av dessa sadlar har ett koppjärn i framvalvet just för att skapa mankfrihet.

Är inte heller så insatt i bomlösdjungeln, men det finns en tråd som går igenom allt det viktiga någonstans i utrustningsforumet du kan kika i.

Annars kanske en western- eller stock-sadel skulle kunna vara något.
Framförallt stock-sadeln ser mycket ut som en engelsk sadel men med djupt säte och extra stöd. De som använt den påstår att den ska vara kalas för långritter.

En westernsadel är ju gjort för att ryttaren skall sitta länge i den, så jag skulle rekomendera en sådan.

mycket bra tips det där med westernsadlar, men om du inte vill ha en sådan rekommenderar jag Thorowgoods sadlar :) Mycket bekväma och man sitter stadigt!

Varför inte en Morris Nolan dressyrsadel (om den nu skulle passa ryggen på din häst, iallafall så finns plats för stor manke). Den är superskön i sitsen, man sitter mjukt och stadigt. Och det går alldeles utmärkt att ha dressyrsadel till uteridning i skog och mark, man kan klättra i dom oxå.

kl

:eek: jag hatar westernsadlar
Tycker de är så obekväma och det känns som om mina sittben är påväg ut ur kroppen på mig hur jag än sitter.
Har testat både budget och kvalité. Men smaken är som baken:crazy:

Jag rider gärna med Beduinsadel om jag ska rida utan några större krav. Där har vi sköna säten:love:

Kan annars tipsa om wintec eller wellington. Tycker de är sköna, men jag vet inte hur det skulle funka på din pålles rygg

Har du ingen dressyrsadel som du kan använda? Jag rider alltid i dressyrsadel, tycker det funkar utmärkt, även om man vill ta ett litet skutt eller så.

Svårt att veta vad som skulle kunna passa hästens rygg så här rakt upp och ner. Men en betydligt bekvämare sadel än sigfrid är Kieffer Achen, en allround med okey stöd och skön sits och bra plats för manke. (skön enligt min rumpa, jag skulle också avlida om jag var tvungen att rida mycket i en stübben)

Finns begagnade för ett vettigt pris så man slipper ha ångest om man skulle få en gren över sadeln på uteritten.

Tack för alla tips! :)

Jag har en dressyrsadel som är helt underbar, en Amerigo Classic. Dock tycker jag att balansen blir heltokig när jag rider i skogen i denna sadeln. Man sitter väldigt bra i den så länge man sitter i korrekt "dressyrsits" men så snart man vill rida i fältsits eller liknande så är den helt omöjlig. Har upplevt samma sak även i de tidigare dressyrsadlar jag haft så det är inte bara denna modellen som är sån. Sen känns det inte helt kul att rida ut i skogen i en sadel värd närmare 20 000:-, vill helst ha en som jag inte behöver bekymra mig så mycket om det skulle bli en repa eller om man överraskas av en störtskur...

Westernsadel har jag inte ridit i på typ 10 år så det kommer jag knappt ihåg hur det kändes, men är inte sådana sadlar väldigt tunga? Även stocksadlar väger väl rätt mycket om jag inte misstar mig helt? Tror inte att min pålle skall behöva släpa på så många fler kilon än nödvändigt med sina veka ben (och sin klump till ryttare... :angel: )

Det låter ju som att en bomlös sadel kanske inte skulle ge tillräckligt stöd, men jag vet inte. Får väl undersöka om jag skulle kunna få provat en någonstans, det är väl egentligen enda sättet att känna efter om det skulle kunna vara ett alternativ. Annars återstår väl att göra ett nytt försök att hitta en vanlig hopp eller allroundsadel som passar både hästen och mig.

Samma här. Min syster älskar westernsadlar men tusan, de är inte så bekväma.

Gillar bomfria sadlar! Du kanske skulle ha en dressyrsadel?

Jag stod inte ut med att rida i någon annan sadel än min bomfria tills jag tvingade mig själv att rida i min andra systers hoppsadel (en Crown). Från början var den hemsk, men nu tycker jag att den är riktigt trevlig :)

Många märken har även distanssadel-modeller, det kanske vore något att titta på? Titta på de engelska tillverkarna :idea:
Jag är inte förtjust i allroundsadlar, men om du inte gillar hopp-modeller så kanske det är något för dig?

Om jag rider ut och vet att jag inte ska hoppa så gör jag det lika gärna i min dressyrsadel, men det är jag det :angel:

Har egentligen inget emot hoppsadlar, det är bara min jag får ont i ryggen av. Vad det beror på vet jag faktiskt inte. Sen är min häst rätt krånglig att hitta en sadel som passar till så det är nog därför jag funderar på bomlöst egentligen. Kämpade länge länge innan jag hittade min underbara dressyrsadel som passar pållen helt ok men har tyvärr inte råd att skaffa ytterligare en så dyr sadel att ha för uteritter så nån mer Amerigo blir det inte...

En nackdel med bomlösa sadlar är att de kan ha lite lättare att glida i sidled än vad en bomsadel har. Jag tycker att jag sitter stadigare i en bomsadel, men smaken är som baken.;)

Westernsadelns vikt är inget att bekymra sig över. Den stör inte hästen och en passande westernsadel är bättre för hästen än en engelsk sadel eftersom westernsadeln fördelar ryttarens vikt över en större yta av hästryggen. Om man inte är van vid att rida i westernsadel tar det ett tag att vänja sig, men när man väl har gjort det och hittat en modell man trivs med så :love:

Hoppsadeln du har tycker jag var bra att rida ut i på yster unghäst, men om du får ont av den ska du så klart ha något annat. Jag håller med några om att en hoppsadel med djup sits och stora stöd eller allroundsadel mot hopp bör kunna vara något för dig. Några exempel på sadlar som kanske kan vara intressanta att prova:

Prestige Venezia - hopp med mycket stöd
Kieffer Aachen - allround, kanske för rak för din häst om MF ligger bra
Finns fler Kieffer, men jag minns inte modellnamnen
Kentaur Seneca - allround
Zaldi Royal - allround
Crown Monarche - allround, förmodligen för rak
Passier

Helt grön på detta område, men islandssadlar brukar var himla bekväma :) De kanske man kan ha även på "vanliga" hästar? :P

för att vara ärlig så tycker jag att det är en synnerligen dålig ide att köpa en "sämre" sadel att ha när man rider ut. särskilt eftersom det låter på dig att din häst är svår att hitta sadlar till?? då känns det ju dumt att köpa något som kanske inte passar helt, rider man ut sitter man gärna länge i sadeln och det är väl så viktigt att ha en passande sadel då.... jag rider själv ut i min älskade dressyrsadel (som kostade 30k) eftersom den passar hästen perfekt. det finns (inte hittat nån iaf!) ingen billig sadel att ha som 2a sadel som passar perfekt så då får det vara såhär.

visst om du hittar någon rimlig hoppsadel som verkligen passar är det ju inga problem men annars tycker jag du ska köra på dressyrsadeln. jag tycker det går utmärkt att båda klättra och galoppera, det är till stor del en vanesak.:)

bomlös eller western låter ju helt tokigt om du vill ha en sadel att galoppera i med korta läder! då är det bättre att ha dressyrsadeln ju. så leta efter en hoppsadel el allround med bra stöd. jag skulle främst kolla på prestige, dom passar bra på breda och överbyggda ryggar och det finns många beg. dom är dessutom sköna. eventing, venezia och sidney har stora stöd men paris tycker jag också man sitter väldigt stadigt i. vad har du för vidd på din amerigo?

När jag menar att jag vill ha en "sämre" sadel att rida ut i är det inte så att jag tänker mig nån sadel av sämre kvalitet, eller en som inte passar lika bra, utan snarare en begagnad märkessadel, kanske en lite äldre sadel som redan har vissa skönhetsfel. Då behöver man ju inte vara riktigt lika rädd om den.

Det är nog som du säger, att bomlös eller western egentligen inte är vad jag skall leta efter för i så fall kan jag nog lika gärna försöka vänja mig vid att rida ut i dressyrsadeln, hade inte riktigt tänkt så långt...

Har kikat lite på Prestiges hoppsadlar. Har för mig att jag provat en Golden star nån gång och den passade varken mig eller hästen (minns dock inte vad som var fel). Har också provat en Versailles men inte heller den passade pållen särskilt bra. Är tyvärr inte så bra på att se vad det är som är fel, ser bara att det inte passar.

Bomvidden i Amerigon är +1,5. Vad motsvarar det i Prestige, 34?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 127
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 241
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
875
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 082
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka