Sadel för rak rygg, hur vet man vilket bredd man behöver?

purity_666

Trådstartare
Min kompis har fått hem foderhäst. Det medföljde en westernsadel men hon vill kunna hoppa lite så söker en allround eller hoppsadel. Den bör finnas billigt som begagnad, just eftersom det bara är på foder till att börja med.

Hästen är ganska grov, rak rygg. Hur vet man vilken bredd man ska leta efter? Alltså om bomen behöver vara normal eller vid? Jag har några wintec-järn liggandes. Kan man få ut bomvidd genom att testa vilket järn som skulle funka på henne?

Förslag rent allmänt på sadlar för rak rygg, som kan hittas hyfsat billigt tas tacksam emot. Jag kan fixa bild på hästen i morgon.
 
Ta tex ståltråd som du lägger där bommen kommer hamna och gör en mall efter manken, sen lägger du mallen på ett papper och ritar av och mäter sen med vinkelmått eller vad det heter, och får fram grader. Sen har ju olika märken olika grader i normal, vid osv så de blir ju ändå lite svårare. Men finns ju trådar här på buke om antal grader i olika märken :)
 
Prestige Roma är en sadel som passar hästar med rak rygg, hög manke, jag har en till min häst.

Du mäter i spetsen på dina järn på bredaste stället, där har du bomvidden du behöver.

Annars så är en sadelutprovare, det bästa valet.
 
Annars är väl Wintec något som skulle kunna passa? Jag sitter själv och letar efter en begagnad sån till bra pris för att prova till min, hittar rätt många runt 2500:-. Har du dessutom lite såna järn hemma så skulle det ju vara lätt för er att byta bomstorlek på den. Vad jag förstått så passar de sadlarna till en bred, rak och platt rygg. Min häst är jättetjock nu på sommaren och jag tänkta köpa en sån som tjockissadel ;)
 
Vi provade min wintec allround idag. Den var för svängd. Hade det näst vidaste järnet i. Men nu har jag fixat bilder. Hästen är 167 cm hög och ser ut såhär:

RemLNSvG_dHx-dlfI1jIeNvS7Q26BZ9m7gSaxk9P1Ag=w323-h215-p-no
zLIiwKyJfUc5K2XlJvG2gsmIU5E_iHZYLcKJb_8b8WE=w344-h229-p-no
MfFpXcYrp7dBxMwZ06ARsKpT2p0IZfniPk1gMhwBQHM=w344-h229-p-no
-HxYH27u9gQy3pOnMCqI-zOmEaUhZr7x_MeUgswZik8=w344-h229-p-no
i7ti6c27oszl1taJaNtfhJjOdXfHGD0wXmZ565cnfyM=w138-h207-p-no
ufssYVLYQL-sRinEJR53jVDRKUoQesTJWHPo22zAKc4=w138-h207-p-no
fbos11tGw_zqalEczr31UkYg4VQFagi-x8TO6332oG4=w249-h207-p-no


Det kändes också som att sadeln hamnade så långt bak på henne för att bogbladet ska kunna gå fritt. Hon rids idag i westernsadel.
 
Vi provade en pessoa igår, som en annan häst med rak rygg använder. Den låg ganska okej bak, följde ryggen fint, men blev för hög fram vid manken. Hon har ingen jättemanke direkt.
 
Det blev ingen Wintec för mig heller, lite för svängd och smal i bredaste järnet. Hittade dock en Globus Esperanza begagnad idag som jag slog till på, bomvidd 38 till min tjockis och låg jättefint :) Tycker även den lämnar lite utrymme för bogarna att röra sig (hade en sån för några år sen också), min är rätt känslig för när sadeln kommer för långt fram och stör. Möjligen att den skulle kunna bli lite för bred mellan bossorna på din kompis häst...
 
Jag är sån som tycker att kan man helt själv inte är en diplomerad sadelutprovare bästa valet ;)
Lycka till :)
 

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
707
Senast: Jeps
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 317
Senast: Oknytt
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 258
Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp