Sadel glappar bak/pad?

Heulwen

Trådstartare
Min häst har en sadel som omstoppades för honom, men det var ett tag sedan då han reds regelbundet. När jag köpte honom så hade han stått ett bra tag och förlorat ryggmuskler. Nu glappar tydligen sadeln bak och är inte alls för trång fram.

Vilken sorts pad skulle jag kunna köpa?
Fårskinn är så dyrt, funkar teddy eller gele lika bra?
Hur är det med bomull eller poly?

Senast ändrad:
Sv: Sadel glappar bak/pad?

Heulwen skrev:
Min häst har en sadel som omstoppades för honom, men det var ett tag sedan då han reds regelbundet. När jag köpte honom så hade han stått ett bra tag och förlorat ryggmuskler. Nu glappar tydligen sadeln bak och är inte alls för trång fram.

Vilken sorts pad skulle jag kunna köpa?
Fårskinn är så dyrt, funkar teddy eller gele lika bra?
Hur är det med bomull eller poly?

Som nummer ett tycker jag att du ska kolla sadeln.

Sen ang pad så är teddy inte alls att jämföra med fårskinn. Du kan hitta beg fårskinnspaddar/vojlockar ganska billigt. Jag köpte tex min Christ som kostar över 900 ny, för 300, den var knappt använd, (felköp). Går att tvätta om de är använda, och blir lika fina ändå. Kolla på bukes annonser, Blocket eller Tradera.

Är sadeln helt klart genomgående förstår så skulle du kunna lägga under en rejäl fårskinnspadd med ryggtunnel, typ Mattes. Dyrt kanske men fårskinn är mkt bättre än typ teddy. Som föregående talare skrev, köp begagnat.

Dom finns väl bara i skumgummi och det blir väldigt stumt och konstigt.

Heulwen: Jag skulle rekommendera fårskinn för att jämna ut, om någon i stallet har en, ta en och testa :)

Jag har bytt sadel flera ggr på min häst, de ändrar sig ständigt, det är inte säkert att din kommer att passa när han musklat upp sig. Kolla sadeln ordentligt det kanske är bättre att köpa en annan.

Varför skulle dt bli stumt?
Har även haft en från Wintec som var jättebra! Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter..

Ja dom äldre versionerna som jag sett är stumma och glider väldigt ofta.

Har inte sett den från Wintec.

Ska försöka hitta en bild på den från Wintec..den va verkligen jättebra!:)

Ja den såg bra ut, jag tänker mig mer dom här flera cm tjocka stumma sakerna som slutar under halva sadeln och bara glider bak :crazy:

Ja,vet vilka du menar..
Dom här är lixom lite "sträva",rör sig inte en millimeter!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
1 329
Senast: Freazer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 290
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 893
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 068
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka