Sadel glider fram. Någon som blivit hjälpt av sadelgjords-byte?

CallMeAce

Trådstartare
Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna och har just nu en mage som välver sig lite ut från kroppen eller hur jag ska förklara.

Köpte honom i april och då kollade en sadelutprovare min sadel och tyckte den passade honom. Han var ganska tunn när jag köpte honom o i samband med lite gräsmagen började sadeln glida fram mer. konsulterade sadelutprovaren igen och hon tyckte då jag skulle värma om bommen till en större storlek. Detta gjorde jag men upplever nu att sadeln glider fram ännu mer. Åkte då till sadelutprovaren igen med hästen och då tyckte hon jag skulle byta sadelgjord från min breda avlastningsgjord till en smal vanlig istället. Hon tyckte inte sadeln hade blivit för bred för honom.

Nu till min fråga. Med tanke på hur min häst ser ut med tunna bogar och konformad mage just nu så känns det lite som att det kan stämma att sadelgjorden kan vara problemet. Är det någon som haft samma problem och blivit hjälpt av att byta sadelgjord? Jag funderar över om jag ska köpa en från Eric le tixerant (stavning?) men de är ju otroligt dyra.

Vill ha lite mer input. Är också inne på om sadelutprovaren kanske ändå har fel angående om min sadel är rätt eller inte....
 
Låter som sadelutprovaren jag hade. Det var absolut inte fel på sadeln, bara på hästen och gjorden ;)
Jag tror på att en välpassande sadel ligger still. Jag har inte hittat den ultimata ännu, men fortsätter prova. Ska testa en prestige D1 och Karlslund D. @kvandi har en Amerigo som passar till spolformade hästar tror jag? och har nog också bra inputs kring den typen av häst.
Jag hade en Equipe emporio innan, som gled både på min häst och på min kompis nätta spolformade häst. Nu har jag en top Reiter jr spezial med Mattes-padd. Det är faktiskt bäst hittills...
 
Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna och har just nu en mage som välver sig lite ut från kroppen eller hur jag ska förklara.

Köpte honom i april och då kollade en sadelutprovare min sadel och tyckte den passade honom. Han var ganska tunn när jag köpte honom o i samband med lite gräsmagen började sadeln glida fram mer. konsulterade sadelutprovaren igen och hon tyckte då jag skulle värma om bommen till en större storlek. Detta gjorde jag men upplever nu att sadeln glider fram ännu mer. Åkte då till sadelutprovaren igen med hästen och då tyckte hon jag skulle byta sadelgjord från min breda avlastningsgjord till en smal vanlig istället. Hon tyckte inte sadeln hade blivit för bred för honom.

Nu till min fråga. Med tanke på hur min häst ser ut med tunna bogar och konformad mage just nu så känns det lite som att det kan stämma att sadelgjorden kan vara problemet. Är det någon som haft samma problem och blivit hjälpt av att byta sadelgjord? Jag funderar över om jag ska köpa en från Eric le tixerant (stavning?) men de är ju otroligt dyra.

Vill ha lite mer input. Är också inne på om sadelutprovaren kanske ändå har fel angående om min sadel är rätt eller inte....
Jag köpte ELT när båda mina islänningar hade ballongmage, och det funkade suveränt! LÄTT värt pengarna.
Sen ska man såklart se till att sadeln passar ryggen, men är magen stor så kvittar det eftersom sadelgjorden drar fram sadeln. Det blev jättetydligt för oss, och det var inte att jag behövde spänna ELT-gjorden hårt eller något, tvärtom så låg sadeln still även om gjorden var lösare än vad jag brukat spänna de andra.
Angående stora ballongmagar, där just magen är stor men hästen inte är fet, så att säga, så kan man fundera på om hästen har någon störning i magen. Min ena hade stor mage men var normal/tunn, gav honom en omgång av någon superprobiotika och då smalnade han av ganska snabbt. Gasig/krånglig mage kan ha olika orsaker, allt kanske inte probiotika hjälper mot, tänkte bara tipsa att om magen är stor ska man kanske fundera på varför.
 
Det är en equipe emporio jag har!
Hon tyckte även jag red för "bromsande" o att jag själv tryckte fram sadeln nr ja gjorde halvhalter. Men ja gjorde knappt några halvhalter när jag red den gången...

Spolformad är nog en bra benämning på hans utseende just nu men han är inte tjock. det är det som känns som ett problem att han är tunnare framtill o tjockare baktill av magen men bara på sidorna...:D
 
Jag köpte ELT när båda mina islänningar hade ballongmage, och det funkade suveränt! LÄTT värt pengarna.
Sen ska man såklart se till att sadeln passar ryggen, men är magen stor så kvittar det eftersom sadelgjorden drar fram sadeln. Det blev jättetydligt för oss, och det var inte att jag behövde spänna ELT-gjorden hårt eller något, tvärtom så låg sadeln still även om gjorden var lösare än vad jag brukat spänna de andra.
Angående stora ballongmagar, där just magen är stor men hästen inte är fet, så att säga, så kan man fundera på om hästen har någon störning i magen. Min ena hade stor mage men var normal/tunn, gav honom en omgång av någon superprobiotika och då smalnade han av ganska snabbt. Gasig/krånglig mage kan ha olika orsaker, allt kanske inte probiotika hjälper mot, tänkte bara tipsa att om magen är stor ska man kanske fundera på varför.

Jag har faktiskt funderat över om han har något problem med magen för den ser liksom gasfylld ut! inte slank liksom men övriga hästen är allt annat än tjock!
Önskar ja kunde lägga in en bild från instagram. går det??
 
https://www.instagram.com/p/BMes8oaAkzy/

BMes8oaAkzy
 
Svårt att se, det kan vara
- för mycket mat i magen om han har fri tillgång
- gaser pga obalans, kanske inte tål hö/hösilage? hur ser bajset ut?
- gaser pga magkatarr, kan komma av stress, smärta osv fiser han mkt/illaluktande?
- för lite muskeltonus i bukmuskulaturen, hur tränas den?

Han har inte fri tillgång. Eller jo fri tillgång på halm och med tanke på hur mycket halm som försvinner på de tre hästarna så äter de mycket av det men jag ser sällan honom stå o äta dock.

De får hösilage tre gånger om dagen och han är bra i magen förutom vid balbyte då han kan bli lite lätt lös någon dag.

Inte märkt av överdrivet mycket gaser.

Magmuskulaturen behöver säkert tränas mer :D Han har varit lite stressad av sig och orolig. Han är ingen supertrygg häst som finner sig i allt som islandshästar brukar vara. Lite mer som ett fullblod eller halvblod.
Sadelutprovaren tyckte han behövde aktivera magmusklerna mer
 
Sen är jag verkligen ingen expert när det kommer till sadlar men det jag märkt har varit att när jag ridit honom så har det varit som en torr fläck på mitten typ under där jag suttit. Har då tänkt att sadeln är för rak för honom och påpekade detta men hon tyckte inte den släpper på mitten när man tittar in i kanalen..
 
om hästen blir torr över en begränsad fläck under stadeln betyder det att trycket är för stort där.

Din sadel är då för svängd (dvs, den trycker mer på mitten än fram/bak). Hade sadeln varit för rak hade trycket hamnat på manke/längst bak. Man får också tänka på att en del hästar ändrar ryggprofil mycket när de använder musklerna, och en sadel som ligger bra när hästen står stilla behöver inte sitta bra när hästen rör på sig/går i form.

Och för att koppla till tidigare inlägg, ja, en bred gjord kan hjälpa till att putta fram sadeln, och det kan då hjälpa med en smalare. Om detta är fallet på din häst kan jag inte uttala mig om.
 
Sen är jag verkligen ingen expert när det kommer till sadlar men det jag märkt har varit att när jag ridit honom så har det varit som en torr fläck på mitten typ under där jag suttit. Har då tänkt att sadeln är för rak för honom och påpekade detta men hon tyckte inte den släpper på mitten när man tittar in i kanalen..
Mäh, man kan ju självklart inte TITTA in i kanalen och se om det "släpper", sa h*n det?
Dessutom händer det antagligen först i rörelse, och sen är det nog snarare så att den trycker där det är torrt, så för svängd isf.

Om hästen är ovanligt stressig för att vara isis så skulle jag nog se om det går att utesluta smärta.
Kan ju vara om sadeln är obehaglig, kan vara att den stressar för att den har ont i magen och/eller omvänt. Kan vara någon dubbelsidig hälta eller liknande som är svår att upptäcka.
Sen, ang magmuskler, om man har ont i magen så vill man inte spänna de musklerna, så där kan det bli en ond cirkel. Ryggont kan också visa sig som inaktiva bukmuskler.
 
Mäh, man kan ju självklart inte TITTA in i kanalen och se om det "släpper", sa h*n det?
Dessutom händer det antagligen först i rörelse, och sen är det nog snarare så att den trycker där det är torrt, så för svängd isf.

Om hästen är ovanligt stressig för att vara isis så skulle jag nog se om det går att utesluta smärta.
Kan ju vara om sadeln är obehaglig, kan vara att den stressar för att den har ont i magen och/eller omvänt. Kan vara någon dubbelsidig hälta eller liknande som är svår att upptäcka.
Sen, ang magmuskler, om man har ont i magen så vill man inte spänna de musklerna, så där kan det bli en ond cirkel. Ryggont kan också visa sig som inaktiva bukmuskler.
Jag gav "SUCCEED Digistive Formula" en omgång och det verkar ha "hävt" magproblemen.
ProEquo har också något som jag hört bra om.
 
Hoppsan jag har alltid tänkt att om det blir torrt där på mitten så är det inget tryck där. Fel helt enkelt :o

Jag tror inte han e stressad pga smärta utan det är helt enkelt hans personlighet. Han är inte stressad hela tiden utan stressar upp sig ibland och spänner sig när man rider ut på nya ridvägar tex och så. Han är absolut inte stressad hela tiden. Sen har han stort behov av att hålla koll på alla hästar omkring sig och stark flockinstinkt vilket gör att han inte gillar när någon i hans flock lämnar hagen osv. Finns inget i dagsläget som tyder på smärta tycker jag :)
 
Däremot har jag märkt att han inte gillar när man spänner sadelgjorden och får lite sadeltvång Light en stund.
Tänker att kanske kan en elt-gjord hjälpa även där eftersom han inte gillar gjorden.
 
Hoppsan jag har alltid tänkt att om det blir torrt där på mitten så är det inget tryck där. Fel helt enkelt :o

Jag tror inte han e stressad pga smärta utan det är helt enkelt hans personlighet. Han är inte stressad hela tiden utan stressar upp sig ibland och spänner sig när man rider ut på nya ridvägar tex och så. Han är absolut inte stressad hela tiden. Sen har han stort behov av att hålla koll på alla hästar omkring sig och stark flockinstinkt vilket gör att han inte gillar när någon i hans flock lämnar hagen osv. Finns inget i dagsläget som tyder på smärta tycker jag :)
Magnesiumbrist kan också ge lite sånt beteende, så det kan man alltid testa att ge som tillskott.
Ärligt talat tyckte jag inte heller att min stressade islänning visade tecken på smärta, men han var halt runt om och när han blev behandlad och inte hade ont längre så blev han betydligt coolare. Och han var heller inte stressad jämt så.
Behöver inte vara så med din, men man kan ha det i bakhuvudet.
 
Var hittar man dessa och vad är det? probiotika?
Köpte på Apovet på nätet, på rek av vår kiropraktor. Har eg ingen aning om vad det är i, "goda bakterier" och sånt tror jag, som Proviva för människor.
Hästen blev otroligt uppblåst, magen var stor på ett så skumt sätt, som om han var högdräktig. Lite öm också om man tog på själva muskulaturen. Fisar som kunde användas i biologisk krigsföring, men själva bajsarna var alltid fina.

Ja, ELT-gjorden är ju både brev och mjuk så den är säkert jättebra om man har lite sadeltvång. Kan vara att en sån reaktion kan komma av magont också, tänk dig själv med ett hårt skärp runt uppblåst mage.
 
Det är en equipe emporio jag har!
Hon tyckte även jag red för "bromsande" o att jag själv tryckte fram sadeln nr ja gjorde halvhalter. Men ja gjorde knappt några halvhalter när jag red den gången...

Spolformad är nog en bra benämning på hans utseende just nu men han är inte tjock. det är det som känns som ett problem att han är tunnare framtill o tjockare baktill av magen men bara på sidorna...:D
Då har vi nog samma sadelutprovare också...
Mycket idéer om allt annat än att det faktiskt är sadeln som inte är helt rätt för just den hästen.
Men visst, en ELTgjord och en bra fårskinnspadd kan kanske hjälpa er. Jag tycker bara att det är synd att man köper en ny sadel som man ska behöva en massa grejer till för att den ska ligga still för att utprovaren anser att det är fel på ens ridning, ens häst eller ens gjord.....
 
Då har vi nog samma sadelutprovare också...
Mycket idéer om allt annat än att det faktiskt är sadeln som inte är helt rätt för just den hästen.
Men visst, en ELTgjord och en bra fårskinnspadd kan kanske hjälpa er. Jag tycker bara att det är synd att man köper en ny sadel som man ska behöva en massa grejer till för att den ska ligga still för att utprovaren anser att det är fel på ens ridning, ens häst eller ens gjord.....

Det är säkert samma! Jag la 2000 på att bredda sadeln på hennes inrådan för några veckor sen o tycker allt blivit värre nu :(
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
552
Senast: Silje
·
Utrustning Jag funderar på en ELT eller typ g-boots avlastningsgjord. Hur mäter man storlek hästen ska ha? I stallet har folk dessa gjordar och...
Svar
6
· Visningar
1 216
Senast: Novalisa
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 232
Utrustning Finns det någon form på sadelgjord som förhindrar sadeln att glida bakåt, eller är det bara brösta som gäller i det fallet? Hästen är...
Svar
15
· Visningar
6 054
Senast: Dressyren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Omplacera problemhund?
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp