Sadel inför inridning

linafina

Trådstartare
Skrev en tråd för ett tag sedan angående westernsadel till inridningen av min unghäst. Vet inte vad jag ska ha just nu, antar att jag tittat runt för mycket. Han ska ju sadelvänjas i vår och sittas in till hösten är det tänkt. Nästa vår rids han in ordentligt om han är mogen vill säga.

Jag har letat och tittat och kom igår in på Torsions hemsida och fick syn på deras bomlösa sadlar. Är det något man skulle kunna ha under inridningen? Någon som har ridit in i en sådan sadel?

Vill höra vad ni har gjort eller vad ni tycker :).

Sv: Sadel inför inridning

Om man inte är van att rida i en Torsion kanske man bör rida lite i den på en vuxen häst innan man ger sig på inridning, så att man lär känna sadelns egenskaper.

Det är också lämpligt att ha ett par riktigt vettiga säkerhetsstigbyglar (hag använder stigbyglar med helgjuten tåhätta) eftersom Torsion har stängda stigläderkrampor.

Själv har jag ridit in med Torsion, och det har fungerat lysande.

Det har du rätt i.

Har bara ridit in i galoppsadel förr och vanlig sadel.

Men dessa bomlösa sadlar, passar dom alla. Någon som kan berätta mer om dom.

Vad anses vara för tungt? Det är ganska stor skillnad på en galoppsadel och en westernsadel ju.

Är det dumt att använda en vanlig westernsadel för att den är så tung? Ingen som har ridit in i en westernsadel?

Det fanns visst bomlösa westersadlar med.

Någon som känner till stall vrå:s westernsadel Arizona? Jag tycker den verkar bra.

Sen har jag tittat på Torsion:s endurance sadel också. Mailade dom för att fråga lite frågor men har inte fått något svar.

Ingen här som kan har någon utav dessa sadlar eller som har erfarenhet utav dom?

har ej ridit in med westernsadel men kan lova att det där hornet på en westernsadel kan göra jäääkligt ont om hästen bockar mycket. *tro mig, haft unghäst med westersadel på, ajaj* men annars sitter man ju rätt stadigt i den. En utan horn i så fall.

Aha oki.. det var ju inget bra isåfall.

Kanske skulle jag ta och rida in honom på samma sätt som jag gjort med alla dom andra då.

Känns svårt att hitta något bra alternativ :(.

Jag sadelvande till att börja med med min vanliga sadel. Sen när jag skulle börja upp på henne hade jag westernsadeln för att jag skulle vara stabilare. och nu börjar jag rida henne mer med vanliga.

Oki jag har haft sadel på min två gånger nu men det är en lätt galoppsadel. Den har jag inte tänkt rida in i denna gången. Tänkte mig just en westernsadel. Men utan horn eller?

Håller på och rider in min unghäst och har då en westernsadel på henne. Jag sitter mycket stadigare i den och vet av erfarenhet att jag sitter kvar i den även om hon skulle börja bocka. Har tänkt att börja använda min engelska sadel snart oxå, bara för att i framtiden kunna använda båda sadlarna. Så inridning i en westernsadel är helt ok!

Jag har haft en sadel från Stall vrå, en Freeform. Den var dock sned, skumgummit var felpressat, så den la sig alltid snett på hästen.
Annars gillade jag den förutom att dn har lite väl tjocka kåpor.

Har även provat en Barefoot Cheyenne, men den var alldeles för bred.

Har nu en Torsion Dressage som jag trivs mkt bra med. Den bästa dressyrsadeln som finns ärligt talat. Man är inte låst på något vis, man kommer nära hästen och man sitter i en lodrät sits.

Oki det lät ju inte bra.

Jag har tittat på Torsion med men jag kan inte bestämma mig. Vill ju helst ha en westernsadel.

Ingen som kan tipsa lite om olika sadlar som kan vara något för mig och min arab? Skulle varit jättesnällt.

Helst bomlöst. Men jag vet inte riktigt nu. Borde kanske köpa något begagnat först och köpa nån ny senare? Men jag är mycket intresserad av en torsion.

Vilken djungel!

Om du vill ha westernstuk finns det ju en westernsadel. Det finns ju även Barefoot Arizona och Nevada hos stallvra.com. Barefoot tycker jag (har provat Cheyenne) är väldigt bred att sitta i, men har man en smäcker häst kanske det blir bra ändå.

Vill du ha bomlöst tycker jag du ska köpa det, annars är det ju helt klart mer lönsamt med en beg bomsadel än att köpa en ny. Men det beror ju på hur hästen och du ser ut. Vissa hästar är lätta att hitta sadlar till, och vid vissa så är det bara specialbeställning som gäller.

Men om du inte är van vid bomlöst så tycker jag att du ska köpa en bomsadel för inridningen, och när hästen har blivit lite mer stabil i sin gång, att du då köper en bomlös, för om hästen är vinglig, och du också är det, blir det nog inte så bra.

Jag har ridit massor med hästar men alla dessa har jag ridit in i galoppsadel (galopphästar). Jag har ridit i galoppsadel och western i hela mitt liv. Vanliga ridsadlar har jag alltid hatat. Kan inte sitta ordentligt i dom. Jag antar att det är för att jag knappt har ridit i såna. Jag har vant mig vid dom sadlar jag ridit i helt enkelt.

Därför känner jag att jag inte vill rida in i någon vanlig bomsadel.

Kan du inte försöka hitta en billig beg westernsadel då?
Jag menade både engelska och westernsadlar när jag skrev bomsadlar.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 241
Senast: iNHALE
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 678
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 155
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sängproblem...
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur